עדכון החוזר המאוחד - קרנות השתלמות לעובדי הוראה - טיוטה

 

 
ד״ר משה ברקת, צילום: פאנדרד״ר משה ברקת, צילום: פאנדר
 

משה ברקת
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/07/2021

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 39(ב)(1) ו-40 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, ולפי סעיף 42 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, ולאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת, להלן הוראותיי:

כללי

בהתאם לתקנה 1 לתקנות מס הכנסה (כללים לאישור וניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964 (להלן – "תקנות קופות גמל"), קרנות השתלמות מיוחדות למורים הן קרנות ההשתלמות המפורטות בהגדרה "עובד הוראה" שבסעיף 3(ה) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (להלן – הפקודה).

בסעיף זה נקבע כי "עובד הוראה" - חבר באחת מקרנות השתלמות אלה: (א) קרן השתלמות למורים וגננות בע"מ; (ב) קרן השתלמות למורים על יסודיים, מורי סמינרים ומפקחים בע"מ; (ג) קרן השתלמות למורים על יסודיים בע"מ. בקרנות אלה, תקרת ההפקדה המבוצעת על ידי המעסיק גבוהה יותר ועומדת על 8.4% מהמשכורת הקובעת לגבי עובד הוראה, לעומת תקרה של 7.5% מהמשכורת הקובעת לגבי כל עובד אחר (ראו לעניין זה סעיף 3(ה) לפקודה ותקנה 19(א)(1א) לתקנות קופות גמל).

עובד הוראה, העמית בקרן השתלמות לעובדי הוראה, זכאי לשנת השתלמות בתנאים שנקבעו בתקנון הקרן: קבלת מענק השתלמות חודשי, מימון ההשתלמות, החזר תשלומים לביטוח לאומי בשנת ההשתלמות, ועוד.

זכויות העמית היוצא לשנת השתלמות אינן תלויות ביתרת הכספים שנצברה בחשבונו בקרן ההשתלמות, אלא נקבעות על פי כללים הקבועים בתקנון הקרן. בהתאם, ככל שעלות התנאים שלהם זכאי העמית בשנת ההשתלמות עולה על היתרה הצבורה בחשבונו, ההפרש ממומן מכספי הקרן.

לאור האמור מוצע לתקן את החוזר המאוחד ולקבוע כי קרנות ההשתלמות לעובדי הוראה יבצעו בדיקה בכל הנוגע ליכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי העמיתים בהתאם להוראות התקנון, ולבחינת העודף או הגרעון האקטוארי הנובע מזכויות העמיתים בקרן. 

תיקון הוראות החוזר המאוחד לעניין מדידה 

בסימן ג' בפרק 1 לחלק 2 של שער 5 בחוזר המאוחד ('מדידת התחייבויות') יתווסף סעיף 1.2.5, המצורף כנספח א' לחוזר זה.

תיקון הוראות החוזר המאוחד לעניין דין וחשבון לציבור

בפרק 1, לחלק 4, של שער 5 בחוזר המאוחד ('דין וחשבון לציבור'), יבואו השינויים המפורטים בתיקוני מהדורה בנספח ב' לחוזר זה.

בנספחים לפרק 1, חלק 4, שער 5 בחוזר המאוחד ("דין וחשבון לציבור"), יתווסף נספח 5.4.1.23 המצורף כנספח ג' לחוזר זה.

תחולה 

חוזר זה יחול על קרנות השתלמות לעובדי הוראה המנויות בהגדרת "עובד הוראה" בסעיף 3 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש].

תחילה

תחילתן של הוראות חוזר זה החל מהדיווחים ליום 31 באוגוסט 2021. 

x