שער הדולר לאן ? סימנים ברורים של שינוי לרעה בדולר בעולם ואצלנו

חבל מאוד שהעלייה בו, בתקופה האחרונה, לא נוצלה לבנות עומק אסטרטגי

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/07/2021

למאמצי ההרגעה יש תמיד תופעות לוואי. במקרה שלפנינו, מה שג"רום פאוול, ראש הפדרל רזרב (הבנק המרכזי האמריקאי) עושה כדי להרגיע את שוקי המניות משפיע מאוד על הדולר. לראות את האינפלציה כ"תהליך זמני" אומר שאין שינוי קרוב במדיניות הריבית, ושכל התקוות לגבי העלאת ערכו של המטבע האמריקאי, בגלל מה שיהיה ניתן לקבל על פיקדונות, פשוט מופרכות.

כמו שאתם יודעים, הדולר היה בתהליך התחזקות מאז תחילת יוני. במיוחד כאשר משווים אותו למטבעות גדולים כמו היורו. וזה מובן על בסיס מה שראינו בתשואות של האג"ח הממשלתי הקובע ביותר, האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים. עכשיו, שקובע המדיניות הראשי אמר את דברו, מול המספרים המפחידים מצד מדדי האינפלציה, הדולר מתחיל להתייצב ולעשות סימנים ראשונים של "אחורה פנה".

מי שעוקב אחרי אינדיקאציית המומנטום כבר יודע זאת אבל אומר כאן בקיצור, לפני שנרחיב הלאה: הדולר האמריקאי סובל כאן משני אלמנטים קריטיים: שאננות לגבי מה שקורה במניות והתקרבות לאזורי תמיכה טכניים חזקים במיוחד. הקומבינציה הזו, ולא משנה מי היוזם או המכוון אותה, ראוי שתיתן גושפנקא לשינוי כיוון, וזה בדיוק מה שאנו מתחילים לראות.

זה מה שיש בעולם ומה אצלנו? כרגיל, מדמנה של שעמום עטופה בעננים של דשדוש אופקי משמים. או במילים פשוטות יותר: שום דבר משמעותי. בנק ישראל לא למד כלום, כנראה, ממה שעבדכם הנאמן ניסה להעביר כאן: יש לנצל חוזק עולמי כדי "לדחוף" את הדולר-שקל כלפי מעלה. וכאשר הדולר היה במגמה חיובית בולטת בעולם, הפקידים בירושלים פשוט הסתפקו בלשמור על הרמה הסביבתית הנוכחית בין 3.20 ו-3.30.

עכשיו, כאשר הדולר בעולם יתחיל להתהפך מטה, פשוט לא יהיה להם מספיק עומק אסטרטגי כדי להילחם את הקרב הבא מול הספקולנטים. שבירה של 3.20 תהיה ממש קטסטרופה בגלל כמות פקודות קטיעת ההפסד שעומדות ממש מתחתיה. ואז, מה יקרה? כאשר השער יגיע לסביבת 3.10? האם לא היה הגיוני להתחיל בקרב סביב 3.40-3.5? מים שעברו מתחת לגשר....

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

שלושת שלבי הירידה ביורו-דולר, אשר נגמרים כרגע ביתד יורדת, לא ממש הביאו את המטבע האירופי לתמיכה הקשיחה סביב 1.175-700 אבל די קרוב. כבר מסתמנים ימים של ירוק, ובמיוחד, ניתן לראות באינדיקאציה של המומנטום ניסיונות משמעותיים לחזור ממצב מכירות היתר העמוקים שבו היה נמצא היורו מול הדולר לא מזמן. שוב נאמר:" האם יש כאן הגיון פונדמנטלי כלשהו? בוודאי: האינפלציה החזקה ביותר שנמדדה נמצאה בארה"ב, ולכן, הצפי ההגיוני היה בתגובה כלשהי של קובעי המדיניות שם.

כל עוד זה היה המצב הנפשי של המשקיעים הדולר הלך והתחזק בתקווה לשינוי חיובי בריבית. ועכשיו שקובע המדיניות העיקרי ביטל את האפשרות הזו, אנו מוצאים קרקע טובה למהפך של הדולר כלפי מטה דהיינו מהפך של היורו כלפי מעלה. הסימן הראשון המשמעותי לשינוי יהיה כאשר נראה את המטבע האירופי מתגבר על קו המגמה היורד (כחול), התוחם את היתד מטה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: לדעתי, כמה ימים ותתחילו לשמוח מחדש. תשמרו רק שסביבת 1.170 לא תשבר בטעות.

לשליליים: אני חושב שהמהלך היורד ביורו מיצה עצמו כעט כולו. האם אני יכול לטעות? כל הזמן! אבל, כמו שאומרים, יש לי את הסבירות הגבוהה ביותר מאחורי. להמשך ההצלחה שלכם רק שבירה של 1.170 תכניס אלמנט של ביטחון עצמי מחודש למחנה שלכם.



USDILS

כמו שציינתי לעיל, התחושה הכללית, ושלי בפרט, כאן היא של: חבל! כאשר הדולר בעולם היה בעלייה יפה היינו צריכים לראות קפיצות מדרגה, שוב ושוב, כדי לבנות עומק אסטרטגי להמשך המאבק מול השורטיסטים. וזה לא קרה. מה שכן קרה הוא עמידה במקום, עם רמה מאוד יציבה של איתנות מעל 3.23-3.25. האם זה מספיק? אני חושב שלא כי כאשר אנו נראה את הדולר נחלש בעולם התנועה ההיא תגרום להרבה כאבים אצלנו.

מדוע? כי השחקנים הקובעים נמצאים בצד השלילי מול הדולר-שקל והם תמיד מנסים לנצל עד תום כל מהלך אפשרי. לעומת זאת, פקיד הבנק המרכזי בירושלים פשוט "באים לעבודה" ושומרים על הקיים. רק תנחשו מה יקרה לדולר-שקל אם בנק ישראל יעלה במקצת את הריבית השקלית כתוצאה מאינפלציה מקומית? זה יכניס טורבו עוד יותר לוהט לצד השלילי שכבר נמצא שולט לרוב בשוק הלא נזיל הזה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: מקווה עבורכם שאתם מבינים את גודל השעה: לעבור את 3.35 ולעמוד איתן שהרמה לא תשבר. פחות מזה, וברירית המחדל תהיה שאתם הולכים לסבול שוב ממהלך יורד קשה...

לשליליים: פשוט מאוד: פרי בשל נמצא מתחת ל-3.23-3.25. כמות פקודות קטיעת ההפסד יבטיחו מהלך אלים כלפי מטה. השאלה היא אם יהיה לכם הכוח לנצח את הבנק המרכזי סביב 3.10.
 
x