מדד המחירים לצרכן לחודש יוני 2021 עלה בשיעור של 0.1%

מחירי הדירות, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.7%, ובשנה האחרונה הם עלו ב– 7.2%

 

 
Image by Gerd Altmann from Pixabay Image by Gerd Altmann from Pixabay
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2021

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני 2021 עלה בשיעור של 0.1% לרמה של  101.4 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 1.7% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-1.3%. 


החודש נרשמו עליות מחירים במחירי הארחה, נופש וטיולים שעלו ב-4.3%, כתוצאה מהקושי בנסיעות לחו“ל. מחירי הדלק והשמנים לרכב עלו ב-1.2%, מחירי הירקות הטריים עלו ב-1.4% ומחירי הריהוט והציוד לבית עלו ב-0.4%. מנגד, ירידות מחירים עונתיות נרשמו במחירי ההלבשה וההנעלה שירדו ב-3.0%, ובמחירי הפירות הטריים ירדו ב-8.2%. מחירי הנסיעות לחו“ל שבו להימדד לראשונה מפרוץ המגיפה והם הוזלו ב-0.3%. סעיף שירותי דיור בבעלות עלה בשיעור של 0.2% ובשנה האחרונה הוא עלה ב-1.6%.

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.7% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה הם עלו ב– 7.2%, לעומת 5.8% בחודש שעבר.

תחזית מדד המחירים לצרכן


כמעט כל סעיפי המדד הראשיים, למעט הלבשה והנעלה, רשמו עלייה בשנה האחרונה. חלק מזה נובע מההשוואה לנקודת הבסיס הנמוכה שיצרה הקורונה בשנה שעברה, אך חלק משקף גם עלייה בסביבת האינפלציה. בניגוד לארה“ב לדוגמה, שבה סעיפים בודדים, כמו מחירי מכוניות וטיסות הטו את האינפלציה כלפי מעלה, בישראל עליית המחירים היא יותר אחידה. החשש מהתפרצות נוספת של קורונה בעולם הביא לירידה במחירי חומרי הגלם וכן במחיר הנפט. עם זאת, אנו סבורים שהמדדים של החודשים הקרובים יושפעו עדיין מעליות המחירים של חומרי הגלם וההובלה, שנותרו גבוהים מאוד ביחס לשנה שעברה.  מחירי הדירות עולים בקצב מהיר, ולהערכתנו זה יביא בהמשך השנה לעלייה גם במחירי שכר-הדירה, שנמדדים במדד המחירים לצרכן. האינפלציה בשנת 2021 צפויה להגיע ל– 2.3%, אך אנו צופים שקצב זה יתמתן לאורך זמן. התחזית ל– 12 החודשים הקרובים עומדת על 1.6%.
 
השפעה על המדיניות המוניטרית

רמת האינפלציה בישראל תגיע בקרוב למרכז היעד ובנק ישראל מאותת על סיום צעדי ההרחבה הכמותית של תקופת הקורונה. בהחלטת הריבית האחרונה הודיע הבנק המרכזי על סיום התכנית בה הוא מעניק הלוואות מסובסדות לבנקים המסחריים בכדי להוזיל עלויות גיוס לעסקים קטנים וזעירים. להערכתנו זה צעד ראשון בדרך לסיום תכנית ההרחבה הכמותית, וסביר להניח שהצעד הבא יהיה סיום של רכישות איגרות החוב הממשלתיות. בנק ישראל לא יקדים את הפד בהעלאת ריבית, כך שאיננו רואים שינוי בריבית בשנה הקרובה.


x