טור דעה - קדחת הדיור הפנדמית

לפני שבנק ישראל שיחרר את הרסן היה עליו לוודא שהמשבר מאחורינו ולא לפנינו

 

 
חיים אטקיןחיים אטקין
 

חיים אטקין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/07/2021

זה תפקידם של גופים האמונים על אסטרטגיה. הבנקים המשיכו את הפקרות המשכנתאות הנמשכת גם כעת והכל בעידוד בנק ישראל ובפיקוחו. האם אנו לפני עוד הארכת הקפאת המשכנתאות. האם משבר משכנתאות בישראל הוא עובדה?

"קדחת הדיור הפנדמית" ששוטפת את כל העולם ומתחילה לנפח שם בועת נדל"ן וגורמת לזינוק במחירים ולעלייה דו ספרתית לא פסחה על ישראל שנמצאה בבועת נדל"ן עם פרוץ הקדחת, עניין שגרם לניפוח יתר מהיר ומואץ של הבועה שהייתה קיימת כאן כבר בשנת 2020 עם פרוץ הפנדמיה כשהחמצנו הזדמנות לבצע פיצוץ מבוקר של הבועה שניפוחה החל כבר בשנת 2012.

רוכשי הדירות שנטלו משכנתאות גבוהות לשנים רבות לא יוכלו לעמוד בהן.

המשמעות הכלכלית היא הרת אסון שכן דור שלם שעתידו הכלכלי הוחרב והושמד יעסוק בהחזר הלוואות והכסף ינותב כולו לכיוון אחד ולא יוכל להתפרס על כלל המשק.

אנחנו ייצרנו משבר משכנתאות במודע, בחוסר אחריות לאומית תוך פגיעה בחוסן הלאומי, בפיקוח בנק ישראל ובעידודו יחד עם בנקים שלא גילו רגישות ואחריות חברתית ולאומית.

בועת הנדל"ן שהחלה בשנת 2012 אז הוגבלו המשכנתאות למשקיעים לכדי 50% הגיע לשיא בשנת 2015 שיא שנשבר כעת עד כדי שבנק ישראל עצמו הכריז שהמחירים גבוהים מהשווי בכדי 5% ומאז המחירים רק ממשיכים לטפס, הציבור קונה מכל הבא ליד וחוטף משכנתאות בכל מחיר.

ועדת החקירה שתקום תהיה חייבת לבוא חשבון עם כל הגורמים שהיו שחקנים במשבר הזה.

משבר מניות הבנקים יראה כקדימון זניח נוכח המשבר הניצב לפתחנו.

הנה דברים שנאמרו על ידי בריאיון לעיון גלובס וחודש לאחריו הוקפאו המשכנתאות לשנתיים נוספות. https://bit.ly/35PPjrZ

בשולי הדברים נזכיר שניצבים היום מיליון מ"ר של שטחי משרד ומסחר שמומנו וממומנים כולם על ידי הבנקים ואלו יוכלו לממש את הבטוחות שלהם, עניין שנולד מחוסר וקוצר ראות באשר לעידן החדש שהחל מתפתח כאן משנת 2013 בו שטחי המסחר והמשרד עברו לענן והבוסט שקיבל הנושא בפנדמיה הנוכחית.
x