רשות התחרות ממליצה על צעדים להקל על הליך השוואת הצעות מחיר למשכנתא

מחקר רשות התחרות העלה: קיימים פערים משמעותיים בגובה הריבית שמשלמים לווים דומים, ויכולתם לבצע השוואה אפקטיבית בין הצעות מחיר שונות מוגבלת

 

 
Image: DreamstimeImage: Dreamstime
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2021

רשות התחרות מפרסמת נוסח סופי של דו"ח מחקר בנושא המחירים ופערי המידע בשוק המשכנתאות. ממצאי המחקר מלמדים על פערים גדולים בגובה הריבית שמשלמים לווים דומים. כמו כן, המחקר מלמד כי ישנם מספר מכשולים אשר מקשים על לווים להשוות הצעות מחיר של בנקים שונים ולקבל כך את התנאים המשתלמים ביותר עבורם. 


תוצאות המחקר העלו שרק כ-44% מהלווים קיבלו אישור עקרוני עם הצעת מחיר מיותר מבנק אחד. עוד נמצא, כי כאשר לווה מקבל אישורים עקרוניים נוספים הוא צפוי לחסכון משמעותי אשר עשוי, במקרים מסוימים, להסתכם בעשרות אלפי שקלים בתשלום המצטבר בהחזר המשכנתא. 

ממצא חשוב נוסף מלמד כי גם במקרים בהם נערכה השוואת מחירים, הלווה היה יכול להגיע לחיסכון גדול פי 2-3 מהחיסכון בפועל, אילו יכולת ההשוואה שלו בין ההלוואות השונות הייתה מלאה. בין הגורמים לאי-מימוש פוטנציאל החיסכון בהליך השוואת המחירים הם שקיפות מחירים נמוכה, מורכבות גבוהה של מוצר המשכנתא ופערי מידע בין "בנק הבית" של הלווה לבין בנקים אחרים. 

הקושי בביצוע השוואת מחירים במצב הנוכחי מונע מלווים רבים לחפש, ולכן גם לקבל, הצעות מחיר מאושרות נוספות אשר יכלו להביא להם חיסכון משמעותי. 

גופים חוץ בנקאיים ובנקים חדשים עומדים בפני חסמים משמעותיים אשר מקשים על כניסה לתחום המשכנתאות. משמעות הדבר היא שתחום המשכנתאות נותר יחסית ריכוזי - רובו נשלט בידי שלושה בנקים ויכולת הלקוחות לערוך ביניהם תיחור אפקטיבי מוגבלת. 

על רקע חסמים אלו, ובהיעדר יכולת להגדיל בטווח הזמן המידי את היצע המלווים בתחום המשכנתאות, רשות התחרות ממליצה על יצירת התנאים שיקלו על הלווים לקבל מספר הצעות מחיר לפני לקיחת המשכנתא, וכן יקלו עליהם להשוות בין ההצעות השונות. בפרט, יש לשפר את הליך קבלת הצעת המחיר באמצעות אישורים עקרוניים, כך שלווים יוכלו להגיש בקשות ולקבל הצעת מחיר עבור התמהיל שבחרו ובהתאם למאפיינים שלהם – הכול באופן מקוון. כמו כן, הרשות ממליצה לבחון דרכים לפשט את מוצר המשכנתא, מבלי לפגוע בגיוונו, על מנת להקל על לווים להשוות בין מוצרים דומים.

x