ניתוח טכני - בפתחה של מגמה חיובית חדשה במדד ת"א 35 ?

שוק המניות הישראלי || ת"א 35 || האם שחקני המעוף או חו"ל מאחורי התנועה? בכל מקרה, כפסע לפני חיוב גדול

 

 
גרף תא 35גרף תא 35
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/08/2021

למרות שזה אינו סוף שבוע שבו אני מפרסם סקירה טכנית מקיפה על מדדי המניות בארץ ובחו"ל, מצב מדד ת"א 35 שלנו דרש תשומת לב מיוחדת והביא אותי להביא בפניכם את המבט העדכני הזה. רבים שואלים: מדוע המדדים שלנו אינם מתנהגים בדיוק כמו המדדים העיקריים בעולם? ובמיוחד כמו מדדי ארה"ב? האם יש אצלנו גורמים מקומיים המשנים את המערכה בצורה דרמטית? התשובה לכך מורכבת מהרבה חלקים נעים. ראשית, ובאופן כללי, ישנם גורמים של שוני בזמני מסחר, חגים, וכו... ושנית, עבור מדד ת"א 35 קיים שוק נגזרים המשפיע לא מעט על מהלכיו המגמתיים בטווח הקצר-בינוני.

כידוע, אחת מהאסטרטגיות האהובות על שחקני האופציות הגדולים היא רווח משחיקת כתיבות האופציות, על ידי הזמן שעובר. וזאת, כאשר התקווה הגדולה היא שלא תהיה תנועה חריגה וגדולה בין הזמן של ביצוע האסטרטגיה בשוק, וזמן הפקיעה, שבו נקבע בפועל הרווח לכותבים. במשך תקופת ה"חיים" של האסטרטגיה, השחקנים מנסים "להזיז" את נקודת הרווח המקסימאלי לכיוון הפקיעה העתידית, וזה עולה המון כסף.

לכן, כמה שפחות תנועה במדד, כך טוב יותר. כל זה כדי לומר: השפעת שוק הנגזרים, על המדד, הוא לכיוון האטה במגמות. גם העולה וגם היורדת, ושאיפה ליציבות. מה שמייצר קורלציה פחותה בהרבה עם מגמות כיווניות חזקות בחו"ל. למרות זאת, אין ספק שהכיוון הכללי עדיין הולך כמו בעולם, ונדיר למדי שנראה שוק ישראלי יורד מגמתית מול שוק עולמי ממשיך לעלות לאורך זמן. כל זה, כמובן, ללא קשר לאירועים פתאומיים גלובליים או מקומיים.

אגב, מי שרוצה לראות התאמה יותר גבוהה לשוק המניות הגלובלי ייעשה טוב עם עצמו אם יבחן את ת"א 90 דווקא. הגרף היומי, וגם השבועי, שם, הרבה יותר קורלטיביים לארה"ב מאשר תנועת המחיר של מדד ת"א 35.

כעת, הבה נסתכל על התצוגה של הגרף יומי של מדד הדגל שלנו:



מה שבולט בגרף הזה הוא שינוי הכיוון הדרמטי בתחילת יוני, והניסיון, עכשיו, לחזור אליו. למה הכוונה? סימנתי במלבנים כחולים את השפלים של החלק העולה במדד. מאז תחילת מרץ 2021 ועד אמצע יוני: 4 מקרים של שפלים עולים, אשר העבירו מסר של חיוב מגמתי. אבל, אז, השפל הזה נשבר וראינו שפל נמוך ממנו סביב 20 ליולי. אירוע די חמור, אשר שוחחנו עליו בסקירות הטכניות כאירוע שיכול להיות משמעותי מאוד אם אותה רמת תמיכה של 1600-1620 לא תעמוד איתן.

למרות אותה תקווה שריחפה מעל כולנו, אני חייב לומר שקצת הופתעתי מה-180 מעלות כלפי מעלה! זו אכן קרתה ברמת התמיכה הצפויה אבל כאן אזכיר את הנושא של פתיחת הדברים: זה לא כל כך תאם את ההססנות האמריקאית של אותם ימים. והנה, למרות היותו לבדו בתחילת הדרך, המדד התאושש בצורה מופלאה, ומאז אירוע העמידה בתמיכה, הוא מתקדם בנרות ירוקים מופלאים.

זאת, כאשר הנר המופלא מכולם הוא זה של יום חמישי האחרון, הקובע את הסגירה השבועית. המצב כרגע הוא שהוא עומד כפסע לפני הכניסה חזרה לאזור ההתנגדות סביב 1700-1720. זו אשר ממנו הוא נפל במקור בתבנית היפוך קלאסית של פסגה כפולה. על ידי התנועה האלימה הזו נפרץ קו המגמה החוסם העליון (בחום), וזה סימן חיובי ביותר להתקדמות המדד קדימה. תוסיפו לכך את התצורה הטכנית של אינדיקאטור המומנטום (חלק תחתון), שבו מתקרבים לאזור קניות היתר, ותקבלו תמונה באמת תומכת וחיובית של המדד שלנו.

האם העלייה הזו מושפעת מרצון שחקני האופציות לחזור מהר לאזור של פקיעה רצויה? האם יש כאן משקיעי מניות שחושבים שמדינת ישראל השתפרה פלאים בהפרש של חודש-חודשיים? או האם יש כאן קונים לטווח האורך, שמצאו ערך סביב 1600-1620? מי יודע? אני רק אומר דבר אחד: כרגע, הקטר של המגמה החיובית דורש שיא גבוה מ-1720, ושפל גבוה מ-1620, כדי לאותת לנו שהוא יצא מהתחנה.



 
x