ועדת הכלכלה אישרה את התיקון האחרון לכללי סליקה אלקטרונית של שיקים

שיוצא לדרך את רפורמת הניוד בין הבנקים ב-22 בספטמבר

 

 
קרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טובקרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טוב
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/08/2021

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, הבהיר: התכלית היא שהצרכן ישלם פחות ויקבל שירות טוב יותר – והוועדה תוודא שכך יהיה; ח"כ מרגי: נמשיך לעקוב ונדאג שיהיו צעדים נוספים; בנק ישראל: זו מהפכה משמעותית – הבנקים ערוכים להפעלתה בזמן.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום את בקשת בנק ישראל לתקן את כללי הסליקה האלקטרונית של שיקים, ולהתאימם לרפורמת ניידות חשבונות הבנק שצפויה להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב. התיקון נוגע לשמירת שיק בסכום של למעלה מחצי מיליון שקל. כיום הבנקים נדרשו לשמור אותו לשנתיים, אולם במידה והשיק חזר והלקוח עבר לבנק חדש הוא יוכל במשך חצי שנה להפקידו שוב, על מנת לאפשר את המעבר התקין אושר התיקון שיחייב את הבנקים לשמור את השיקים הללו לשנתיים וחצי. את התיקון ביקשה המשטרה, על מנת למנוע פגיעה ביכולת להציג ראיות בהליך פלילי.


צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ראש מטה המפקח על הבנקים בבנק ישראל, טל הראל, הזכירה כי מדובר בחקיקה שיצאה לדרך לפני שלוש שנים וחצי, בחוק ההסדרים ב-2018, שנועדה להגביר תחרות, לשפר את השירות של הבנקים ולחזק את יכולת המיקוח של הלקוחות. "המטרה היא להקל על המעבר בין הבנקים, בצורה קלה ובטוחה, כך שהוא יתבצע תוך 7 ימי עסקים וללא עלות ללקוח. במסגרת זאת הבשורה החשובה היא שירות 'עקוב אחרי' של החיובים והשיקים. השירות יעלה לאוויר ב-22 בספטמבר, אמנם זה נופל על חול המועד סוכות וזה קצת מאתגר, אך אנחנו מוודאים שהתהליך מתנהל כמו שצריך והבנקים ערוכים לכך, וזו מהפכה משמעותית", אמרה.

היו"ר ביטון ביקש לדעת מה נתח השוק של כל בנק וכיצד תימדד השפעת הרפורמה, האם הגדילה את המעברים והוזילה מחירים. הראל השיבה כי המערכת יובאה מאנגליה, ושם לא השתנה אחוז המעבר, אך השירות ללקוחות השתפר, ואמרה כי הפיקוח על הבנקים יבחן זאת. היו"ר ביטון תהה האם זה שאחוז המעבר לא השתנה זה בגלל שללקוחות אין סיבה לעבור, כי הבנקים מתנהלים אותו דבר, באופן שדומה לקרטל. "זה טוב שתהייה ללקוחות אפשרות לעבור בין בנקים תוך שבוע, אבל השאלה האם יש תחרות אמתית. הוועדה תמשיך לעקוב ותוודא שהתכלית של הרפורמה, שהצרכן ישלם פחות ויקבל תמורה יותר טובה לכספו, אכן מתממשת", אמר.

ח"כ יעקב מרגי, שעמד בראש ועדת הכלכלה בעת שזו אישרה את התיקון לחוק שנועד למנוע מלקוחות שעוברים בין בנקים להחליף שיקים שנתנו ובכך להקל על המעבר, בירך על השלמת המהלך. היו"ר ביטון תהה האם יש יותר גירושים מעזיבה של בנקים, וח"כ מרגי הוסיף כי מדובר בנדבך נוסף להנגשת התחרות, ואמר: "נמשיך לעקוב ונוודא שזה לא יהיה הצעד האחרון". כאמור, בתום הדיון אושר התיקון פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטון וח"כ מרגי.

x