דויטשה בנק: תשומת הלב המיידית תופנה לפרסום מדדי מנהלי הרכש

התפתחויות אזוריות בנוגע לנגיף הקורונה יהיו בעלי משמעות רבה יותר עבור השווקים

 

 
Image by Shafin Al Asad Protic from PixabayImage by Shafin Al Asad Protic from Pixabay
 

כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/08/2021

תמונת המצב בשווקים:

תשומת הלב המיידית של השווקים תופנה הבוקר אל עבר פרסום מדדי מנהלי הרכש של מרקיט לחודש אוגוסט עבור מדינות רבות לפני שתשומת הלב תעבור לארצות הברית. הזמנות מוצרים ברי קיימא (חמישי) ואז ועידת הפד בג'קסון הול שתיערך בימים חמישי-שבת. אינדיקטורים נוספים לגבי מצב העסקים השבוע כוללים את סקר IFO  בגרמניה ביום רביעי ואת מדדי הפד של שלוחות ריצ'מונד וקנזס סיטי עבור סקטור הייצור בימים שלישי וחמישי בהתאמה. בגזרת הצרכנים אנו נקבל מדד ביטחון הצרכנים לגוש היורו מאוחר יותר היום, מדד GFK הגרמני ביום רביעי ואת מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ביום שישי. נתונים מיבשת אסיה השבוע את נתון הרווחים התעשייתיים בסין (חמישי) ונתון הגידול בהלוואות בהודו (שישי) אך התפתחויות אזוריות בנוגע לנגיף הקורונה יהיו בעלי משמעות רבה יותר עבור השווקים. עלייה בתעריפי השילוח והמחסור בשבבים יהיו גם כן במרכז תשומת הלב.

יומן אירועים כלכליים:

שני

גוש היורו, בריטניה, ארצות הברית- מדד מנהלי הרכש של מכון מרקיט עבור סקטור הייצור והשירותים (אוגוסט).

גוש היורו- מדד ביטחון הצרכנים (אוגוסט).

שלישי:

גרמניה- תוצר לרבעון ה-2.

ארצות הברית-מכירות בתים חדשים (יולי).

רביעי

גרמניה- סקר IFO (אוגוסט).

ארצות הברית- הזמנות מוצרים ברי קיימא (יולי).

חמישי:

גרמניה - מדד ביטחון הצרכנים של מכון  GFK(אוגוסט).

גוש היורו - פרוטוקולים מישיבת הבנק המרכזי האירופאי האחרונה.

ארצות הברית - התחלת ועידת הפדרל ריזרב בג'קסון הול.

שישי:

יפן - מדד המחירים לצרכן של טוקיו (אוגוסט).

ארצות הברית - מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (אוגוסט).

עדכון שווקים: שווקי המניות מרגישים את החום 

השווקים ממשיכים להיות תנודתיים. שווקי המניות באסיה והחוזים העתידיים בארצות הברית נסחרים בעלייה הבוקר אך המסחר בשבוע שעבר היה לא קל לעיכול. מדד האס אנד פי 500 נפל בשיעור של 0.59% עקב המשך הדיון סביב צמצמום מאזן הפד יחד עם חששות בנוגע לצמיחה הגלובלית. מדד STOXX 50 ירד בשיעור של 1.94%. תשואת אגרת החוב ל-10 שנים של ממשלת ארצות הברית נסחרת סביב 1.27%, עלייה קלה לאחר הירידה שהייתה עם פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה. מחירי הנפט המשיכו לרדת כאשר מחיר חבית מסוג WTI ירד מתחת ל-63 דולר לפני ההתאוששות הבוקר. העלאת התפוקה של ארגון אופ"ק פלוס מתווספת להעלאת התפוקה של יצרני נפט בארצות הברית. מדד הדולר DXY עלה לזמן קצר מעל הרמה אליו הגיע בסוף חודש מרץ אך כעת נסוג מעט לרמה של 93.3 כאשר היורו דולר נסחר ברמה של 1.17. מחיר הזהב נסחר בעלייה לרמה של 1788 דולר לאונקיה.

שורה תחתונה: שווקי המניות מושפעים מהמשך הדיון לגבי צמצום מאזן הפד וחששות בנוגע לצמיחה העולמית ולכן התנודתיות צפויה להימשך.

מדיניות בנקים מרכזיים: עדיין בשיווי משקל

פרוטוקלים של ישיבת הפד האחרונה שפורסמו בשבוע שעבר חשפו כי חברי הפד המצביעים חלוקים חצי חצי האם צמצום מאזן הפד צריך להתחיל מאוחר יותר בשנת 2021 (חברי הפד שאינם מצביעים נמצאים ברוב כי צריך להתחיל מוקדם יותר בצמצום). מבט חברי הפד על האינפלציה היה מגוון אך הייתה הסכמה כללית כי על הפד לעשות יותר בכל הנוגע למצב שוק התעסוקה. הפרוטוקולים של הפד חשפו גם כי הועדה סבורה כי הריבית עשויה לא לעלות עד שתהליך צמצום המאזן יושלם. אנו נקבל את הפרוטוקולים של ישיבת הבנק המרכזי האירופאי שנערכה ביולי 22 ביום חמישי הזה: אנו עשויים לקבל אינדיקציה לגבי התוכנית שתחליף את תוכנית רכישות החירום של הבנק שצפויה להגיע לסיומה במרץ 22. שני הבנקים המרכזיים צריך לקחת בחשבון התפתחויות של תוכניות פיסקליות, כאשר תשלומים מתחילים לצאת לפועל מיישומה של תוכנית NGEU.

שורה תחתונה: חברי הועדה של הפד חלוקים באופן שווה האם להתחיל בצמצום המאזן במחצית השניה של 2021. הפרוטוקולים של הבנק המרכזי האירופאי עשויים ליידע על סוגיית ה-PEPP.

הפרעות אספקה ואינפלציה

אנו צופים כי האינפלציה במדד המחירים לצרכן תתמתן בחילת 2022 אך חששות רחבים יותר בנוגע לאינפלציה עשויים לא להיעלם בקרוב. מדד המחירים לצרכן עבור חודש יולי סימן כי ייתכן ועליית המחירים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה הגיע לשיאה בארצות הברית ואירופה אך המשך עלייה מהירה במדד המחירים ליצרן מעידה עלייה במחירי התפוקה. עדויות לגבי הפרעות אספקה מגוונות נותרו. מדד WCI לעלות שילוח אווירית של קונטיינר עלה בשיעור של 120% מאז תחילת 2021 ומעל ל-300% מרמתו לפני הקורונה. הפרעות חדשות בנמלי סין עקב נגיף הקורונה החריפו את הבעיות שקיימות גם ככה בשטח בכל הנוגע להפרעות תנועה ותשתיות. עלויות שילוח עבור תשומות בכמויות גדולות( כמו ברזל מברזיל לסין) עלו גם כן. עלויות תובלה אוויריות אינן חסינות גם כן להפרעות נגיף הקורונה. ניתן להאשים מספר חוסרים בחומרי גלם עקב הפרעות בשילוח אך אחרים (שבבים לרכבים) הם עקב התפתחויות בתעשייה. רוב הבעיה באספקה לא צפויה להיפתר בקרוב ובקלות כאשר ישנם אזהרות לגבי מחסור בשבבים עבור תעשיית הרכב אל תוך שנת 2022 או אפילו רחוק יותר.

שורה תחתונה: אינפלציה עדיין נושא בעייתי כאשר הפרעות אספקה מפעילות לחץ כלפי מעלה על המחירים.

סין: כלפי פנים לעומת כלפי חוץ

פגישת הבנק המרכזי הסיני ביום שישי הסתיימה עם החלטתו של הבנק להותיר את הריבית ללא שינוי בהתאם לצפי המוקדם. יחד עם זאת נותרו שאלות בנוגע למדיניות הכלכלית הסינית. התערבויות רגולטוריות נוספות במיוחד בסקטור הטכנולוגיה ממשיכים להותיר את המניות בסקטור תחת לחץ כבד. מטרתן של התערבויות אלה עשויה להיות על מנת להגן על סין מפני השפעות סוציאליות חיצוניות (כמו חינוך ילדים) ונראה כי ישנו דגש מובהק לגבי חלוקת העושר (כפי שנאמר באופן ברור במפגש ועדת התכנון והכלכלה שנערכה בשבוע שעבר). אבל באותו זמן כי נדמה כי חלק מהאפקטים של הגלובליזציה, סין עדיין מנסה לצעוד קדימה עם האחרים. לדוגמא המשך קידום המעמד הגלובלי של מטבע ה-RMB ממשיך עם ניסיון הבנק המרכזי הסיני לקדם שוק ה-RMB מחוץ למדינה. מטבע ה-RMB  היה אחראי להיקף של 20% מעסקאות הייצוא בחודש יולי. הנכסים שמוחזקים בחו"ל במטבע ה-RMB ממשיכים לעלות וההערכות מדברות על כך ש-10.3% משוק אגרות החוב הסיני מוחזק בידיים זרות.

שורה תחתונה: ההתערבות הרגולטורית הסינית תמשך לזמן מה אך הגלובליזציה של מטבע ה-RMB תמשך.

גרמניה: מדדי סנטימינט

נתון התוצר לרבעון ה-2 בגרמניה שיתפרסם ביום שלישי יאשר צמיחה חזקה של התוצר אך לחצים כלכליים ממשיכים להצטבר. מדד המחירים ליצרן לחודש יולי שפורסם ביום שישי האחרון הצביע על עלייה של 10.4% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (הגבוהה ביותר מאז שנת 1975) כאשר בנוסף גם וריאנט הדלתא גורם לדאגה. השבוע נקבל עדויות רבות לגבי ההשפעה של כל אלה על העסקים והצרכנים במדינה. נתון מדד מנהלי הרכש של מרקיט שיתפרסם הבוקר יקדים את סקר מכון IFO למצב העסקים ביום רביעי ואת מדד ביטחון הצרכנים של GFK ביום חמישי. סנטימנט המצב הכלכלי של ZEW שפורסם מוקדם יותר החודש רשם ירידה חדה ואנו נקבל את נתון מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט ביום שני ה-30 לאוגוסט. נתוני האינפלציה וסנטימנטים שונים עשויים להתגלות כבעלי חשיבות בימים שיובילו לבחירות הפדרליות ב-26 לספטמבר כאשר ההרכב של הקואליציה השולטת הבאה עדיין אינו ברור. משמעת פיסקלית עשויה להיות נושא בעל חשיבות עם חלוקת התשלומים של תוכנית NGEU של האיחוד אירופי שיצאה לדרך.

שורה תחתונה: שלל נתוני סנטימנט בנוגע למצב העסקים והצרכנים יפורסמו השבוע כאשר נפילות בנתונים בהחלט אפשריות.

x