מעריכים שעם סיום חופשת הקיץ, ועוד יותר מזה לאחר החגים, נראה התמתנות בצריכה הפרטית

פתיחת שנת לימודים שנייה בצל הקורונה

 

 
Image by Alexandra_Koch from PixabayImage by Alexandra_Koch from Pixabay
 

כלכלני פועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/08/2021

תמצית

אנו מעריכים שעם סיום חופשת הקיץ, ועוד יותר מזה לאחר החגים, נראה התמתנות בצריכה הפרטית.

הודעת הריבית מציינת "שעליית המחירים מקיפה מספר רב יותר מהרכיבים במדד", שזו אינדיקציה מסוימת להתבססות האינפלציה ברמה הנוכחית.  

מספר בנקים החליטו לא להמתין לפד והעלו ריבית. אלמלא השיקול של שער החליפין, כנראה שהעלאת ריבית הייתה עומדת על הפרק גם אצלנו.

תהליך עליית הריבית בישראל לא צפוי להתחיל בחודשים הקרובים, אך מנגד, סביר שהוא גם לא יפגר בהרבה אחר עליית ריבית הפד. כלומר, יתכן אפילו שנראה עליית ריבית ראשונה בעוד כשנה.

תחילת צמצום רכישות אג"ח על ידי הפד עוד השנה, מחזקת את הערכתנו שתוכנית רכישות האג"ח של בנק ישראל לא תוארך.

ישראל

מספר הנדבקים היומי בישראל המשיך לעלות בשבוע החולף לרמות כפולות מאלו של בריטניה וארה"ב (למיליון איש). בתי הספר נפתחים השבוע, כמו במדינות נוספות רבות, והדריכות בעולם לקראת האירוע הזה גבוהה. למרות מגבלות התו הירוק, והחשש מהידבקות אנו רואים שהצריכה הפרטית ממשיכה לגדול בקצב מהיר. הרכישות בכרטיסי אשראי בשבוע החולף המשיכו לשבור שיאים חדשים, ובעיקר זינוק חד בהוצאות למסעדות ונופשים. חלק לא מבוטל מהעלייה מיוחס להערכתנו לעליות המחירים החדות במחירי השירותים האלו, כמו גם לקושי לטוס לחו"ל שמסיט את הביקושים לשוק המקומי. אנו מעריכים שעם סיום חופשת הקיץ, ועוד יותר מזה לאחר החגים, נראה התמתנות בצריכה הפרטית. מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים החל לרדת בחודש יולי על רקע עליית התחלואה ואולי גם על רקע סיום תשלומי האבטלה לעובדים בחל"ת.

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%, כמו כן לא היה שינוי בהכוונה המוניטרית לפיה המדיניות תהיה מאוד מרחיבה לאורך זמן. הוועדה המוניטרית מעריכה "שאין חשש להתפרצות אינפלציוניות". יחד עם זאת, ההודעה מציינת "שעליית המחירים מקיפה מספר רב יותר מהרכיבים במדד", שזו אינדיקציה מסוימת להתבססות האינפלציה ברמה הנוכחית. הסיכויים להתפרצות אינפלציונית, כמו שטוען בנק ישראל הם כנראה נמוכים, ואנו מעריכים שבנק ישראל היה משנה את המדיניות הרבה לפני שהיינו רואים נתוני אינפלציה כמו אלו שבארה"ב לדוגמה. עדיין קיים סיכוי שהאינפלציה תיוותר גבוהה מ-2% לפרק זמן לא מבוטל, זה יכול לקרות לדוגמה אם נראה שאי-חזרה של עובדים למעגל העבודה גוררת עלייה חדה בשכר, או מעלייה במחירי שכר-הדירה כתגובה לעליית מחירי הדירות.

מספר בנקים החליטו לא להמתין לפד והעלו ריבית. זה התחיל בשווקים המתעוררים, אבל עבר גם למדינות מפותחות. דרום קוריאה העלתה בשבוע שעבר את הריבית לרמה של 0.75%. הונגריה וצ'כיה העלו אף הן את הריבית החודש, ונורבגיה לא העלתה עדיין ריבית, אך הודיעה על כוונתה לעשות זאת בספטמבר. האינפלציה במדינות שהעלו ריבית גבוהה מזו שבישראל, אך רק בהונגריה אפשר לומר שהאינפלציה ממש גבוהה. בכל המדינות האינפלציה אגב נמוכה מזו שבארה"ב (5.4%). עליית מחירי הנדל"ן הייתה שיקול מרכזי בהחלטות הריבית, ובייחוד במדינה כמו קוריאה. הפער המשמעותי בעינינו בין ישראל למדינות שבטבלה הוא שער החליפין. הייסוף של השקל בולט, למרות רכישות המט"ח של בנק ישראל. עד סוף השנה האינפלציה בישראל תגיע לשיעור שנתי של 2.5%, ונראה שמחירי הדירות גם הם ימשיכו לעלות. אלמלא השיקול של שער החליפין, כנראה שהעלאת ריבית הייתה עומדת על הפרק גם אצלנו.

תהליך עליית הריבית בישראל לא צפוי להתחיל בחודשים הקרובים, אך מנגד, סביר שהוא גם לא יפגר בהרבה אחר עליית ריבית הפד. כלומר, יתכן אפילו שנראה עליית ריבית ראשונה בעוד כשנה. תחילת צמצום רכישות אג"ח על ידי הפד עוד השנה, מחזקת את הערכתנו שתוכנית רכישות האג"ח של בנק ישראל לא תוארך. נמשיך לראות רכישות מט"ח ספורדיות במטרה להאט את הייסוף בשער השקל.

גלובלי

העלייה בתחלואה בעולם נמשכת והשפעותיה החלו להירשם גם בנתוני הפעילות הכלכלית. מדדי אמון הצרכנים בעיקר בארה"ב, אך גם בגוש האירו, רשמו ירידות וגם במדדי מנהלי הרכש למגזר התעשייה נרשמה ירידה, אם כי הם מוסיפים להצביע על התרחבות של הפעילות. יו"ר הפד הצליח להרגיע את השווקים, וחזר והדגיש שהעלאת הריבית עדיין רחוקה, למרות העלייה באינפלציה שאותה הם מעריכים כזמנית.

נאום יו"ר הפד ביום שישי האחרון תמך בסיום שבוע חיובי למדדי המניות. העליות במדדי המניות נרשמו על אף המשך התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם וההתפתחויות באפגניסטן. בסיכום השבועי בלטו מדדי הנסדא"ק וראסל 2000 עם עליות של 2.8% ו- 5.1% בהתאמה. מדדי הדאו ג'ונס וה- S&P500 עלו ב- 1.5% וב- 1% בהתאמה. מדדי היורוסטוקס 50 ו- 600 רשמו עליות של 1.2% ו- 0.8% בהתאמה. מדדי המניות העיקריים באסיה עלו בשיעורים של מעל 2%, כולל בסין, ביפן, בהונג קונג ובדרום קוריאה. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים עלתה במהלך השבוע מ- 1.27% עד לרמה של 1.35%, אך ירדה ביום שישי, לאחר נאומו של פאוול, לרמה של 1.31%. מרבית מחירי הסחורות רשמו עליות בשבוע האחרון, כשמחרי האנרגיה בלטו במיוחד. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה ב-11.5% והגיע לכ-73 דולר. חלק מהעליות מיוחס להשפעות האפשריות של סופת איידה ההולכת ומתקרבת למדינה לואיזיאנה ומפרץ מקסיקו.

נאום פאוול לא כלל הפתעות והתקבל בברכה בוול סטריט. בנאומו פאוול חזר שוב על הערכת הפד שהאינפלציה היא זמנית, וחלק גדול מהנאום הוקדש לטיעונים התומכים בזה. לא הוצג טיעון שובר שוויון שישכנע ניצים כמו סאמרס לדוגמה, שהאינפלציה היא אכן זמנית, וקשה להסתמך על העבר שלא אופיין בריבית אפס והדפסות כסף. פאוול הסביר כי נסיגה מוקדמת ממדיניות מרחיבה עשויה, על פי הניסיון ההיסטורי, לגבות מחיר כלכלי בהמשך. לגבי המדיניות, פאוול חשף שחלק מחברי הפד, ובכלל זה גם הוא, סבורים שאם הנתונים יוסיפו להשתפר יש להתחיל בצמצום רכישות האג"ח עוד השנה. נראה שידרשו נתונים שליליים בכדי שתהליך צמצום רכישות האג"ח לא יחל השנה. מנגד, פאוול ניסה לנתק עד כמה שניתן את הריבית מצמצום הרכישות. מבחינת המשקיעים, המסר העיקרי היה שהפד לא ימהר לערוך שינויים במדיניות, במיוחד על רקע התפיסה שחלק חשוב מעליית האינפלציה הוא זמני, והעובדה ששוק העבודה עדיין לא חזר למצב טרום הקורונה. ביום שישי הקרוב יתפרסם דוח התעסוקה לחודש אוגוסט. על פי סקר של חברת דאו ג'ונס בקרב כלכלנים, ממוצע התחזיות עומד על תוספת של 750 אלף משרות וירידה של שיעור האבטלה מ- 5.4% ל- 5.2%.

ארה"ב: רכיב ליבת אינפלציית מדד ה- PCE לא הפתיע ועלה 0.3% ביולי. המדד, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-3.6%, בדומה לחודש הקודם. גם פאוול ציין שמבחינת אינפלציה הפד השיג את מטרותיו. שוק העבודה מפרידה כרגע בין הפד לבין שינוי במדיניות. האינדיקטורים הכלכליים היו מעורבים, חלקם הצביעו על התמתנות קלה בהמשך הדרך. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד בחודש אוגוסט ב- 11 נקודות, והוא כלל ירידה גם במדד למצב השוטף וגם במדד הציפיות. מדדי מנהלי הרכש של חברת מרקיט הצביעו גם הם על ירידה באוגוסט, אם כי הם מוסיפים להצביע על התרחבות בפעילות. המדד למגזר התעשייה ירד ל-61.2 נקודות והמדד למגזר השירותים ירד לרמה של 55.2 נקודות. ההכנסה הפרטית עלתה ביולי ב-1.1% וההוצאה הפרטית עלתה ב-0.3%. שיעור החיסכון הפרטי מתוך ההכנסה הפנויה עלה ל-9.6%, מה שצפוי להוסיף ולתמוך בצריכה הפרטית בהמשך השנה. בשוק הדיור נבלמה הירידה שנרשמה בעסקאות בחודשים האחרונים. מכירות בתים קיימים עלו ביולי ב-2.0% ומכירות בתים חדשים עלו ב-1.0%.

גוש האירו: מדד מנהלי הרכש מאותת על המשך תנופת הצמיחה בכלכלת הגוש, אם כי נרשמה בו התמתנות קלה. המדד לסך התפוקה עמד באוגוסט על רמה של 59.5 נקודות, מעט מתחת לשיא של 15 שנה שנרשם ביולי (60.2 נקודות). התנופה לעיל מתייחסת הן לענפי התעשייה בהם המדד ירד מעט ל- 61.5 נקודות, והן לענפי השירותים בהם המדד נותר יציב יחסית ברמה של 59.7 נקודות. ירידה קלה נרשמה החודש גם במדד אמון הצרכנים, לאחר שהגיע לרמה גבוהה מאוד בחודש הקודם.

יפן: ירידה חדה בפעילות מגזר השירותים באוגוסט. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים רשם ירידה נוספת לרמה של 43.5 נקודות. המדד למגזר השירותים מצביע על התכווצות מאז חודש פברואר 2020. המדד למגזר התעשייה ירד מעט באוגוסט ל- 52.4 נקודות מ- 53 נקודות ביולי. מהסקר עולה כי ניכרת עלייה בהזמנות החדשות אולם היצרנים נתקלים במחסור של תשומות בעקבות שיבושים בשרשרת האספקה.

סין: ניכרת הקלה מסוימת בנתוני התחלואה מהקורונה והיא עשויה להוביל לשיפור ברמת הפעילות הכלכלית בחודש ספטמבר. הבנק המרכזי לוחץ על המוסדות הפיננסיים העיקריים להרחיב את תמיכתם במגזר העסקי. בתחום הרגולטורי, מספר דוברים מטעם הממשלה הדגישו שאין כוונה לפגוע בהתפתחות המהירה של חברות האינטרנט וחברות היי טק אחרות, אלא להתמודד עם ההשלכות של צמיחתם המהירה על אי-השוויון בחלוקת ההכנסות, המיסוי, והתגמול לעובדים.

x