פעילות הייצור בסין צונחת, וזה לא בדיוק מה שהמשקיעים רוצים לשמוע

סימן שלישי חדש באשר להתאוששות של סין: נתונים שהתפרסמו ביום רביעי הראו כי פעילות הייצור בסין הצטמצמה באוגוסט לראשונה מאז אפריל 2020

 

 
Image by mohamed Hassan from PixabayImage by mohamed Hassan from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/09/2021

מה זה אומר?

נראה שכלכלת סין מאבדת את תנופת ההתאוששות שלה לאחר שהצליחה הרבה יותר מיריבותיה במהלך המגיפה: סקר פעילות ייצור שנמצא במעקב אינטנסיבי ושואל את מנהלי המפעלים עד כמה הם היו עסוקים בהשוואה לחודש הקודם – מצביע על כך שהפעילות במפעלים הסיניים הצטמצמה לראשונה מאז השלבים המוקדמים של המגיפה. ניתן לומר בבירור שהעלייה האחרונה במקרי קוביד -19 וההגבלות שלאחר מכן השפיעו על הייצור, דכאו את הביקוש והובילו לקשיים גדולים יותר באספקת התשומות.

וזה לא הסימן הראשון לצרות שיש למדינה: סין מתמודדת גם עם ביקוש ייצוא חלש יותר, מחירי חומרי גלם מזנקים. מצרכים כמו עפרות ברזל או נחושת, או מוצרים חקלאיים, כמו חיטה. חוזים עתידיים על סחורות שנסחרים לעתים קרובות על ידי משקיעים. כל אלה מעכבים את הפעילות הכלכלית בסין.


למה שיהיה אכפת לך?

מבחינת השווקים, המניות הסיניות מאבדות את המעריצים, 

בנקים להשקעות קיצצו לאחרונה את תחזיות הצמיחה שלהם לסין. גולדמן זאקס טג'יי פי מורגן צ'ייס האמריקאים ונמורה שמצטרף אליהם. שלושת הבנקים הללו הורידו את ההערכות הכלכליות שלהם לסין הן ברבעון הנוכחי וגם לכל שנת 2021. כל שלושת הבנקים מאמינים כי הצעדים האחרונים של סין בניסיון להשתלט על גרסת הדלתא המתפשטת דיי במהירות יבלמו את הוצאות הצרכנים שמהווה את המרכיב הגדול ביותר בכלכלת סין.

קצת על מספרי הערכות הבנקים:

כעת צופה גולדמן כי הכלכלה הסינית תגדל השנה רק ב 8.3% לעומת שנת 2020, ולא ב 8.6%. ג'יי פי מורגן צופה צמיחה שנתית של 8.9% שגם היא מעט נמוכה מהנתון הקודם שלה שעמד על 9.1%. הגדיל לעשות  נומורה שסבור שההשפעה תהיה משמעותית יותר: הוא הוריד את התחזית שלו כל הדרך מ -8.9% ל -8.2%! מעניין לעקוב ולראות האם סין תעמוד ביעד הצמיחה הכלכלי הרשמי שלה של למעלה מ -6%...

הנתונים של יום רביעי עשויים להוסיף הכבדה על המצב הנכחי. אלה לא חדשות טובות עבור המניות הסיניות, שכבר נמצאות בלחץ מההתמודדות המתמשכת של הממשלה עם התעשיות הצומחות ביותר במדינה. 

כידוע,  תעשיית החינוך למטרות רווח בסין שעומדת על 100 מיליארד דולרים מעניקה שירותים של לימודים חוץ-ביתיים מקוונים שנתפסים כדרך טובה לתת לילדים של סין חינוך והשכלה איכותית, פרטית שמאפשרת להקדים את חבריהם לכיתה. מדובר גם באחד התחומים הצומחים ביותר במדינה, ולכן ההגבלות הללו יכולות לגרום להפסדים בסדרי גודל עצומים: 

Alibaba, Tencent Holdings Ltd. ו- ByteDance Ltd. הם בין המשקיעים שנכנסו לזירת החינוך. פלטפורמות חינוך מקוונות משכו הון של 103 מיליארד יואן רק בשנת 2020, על פי iResearch חמש החברות הגדולות ביותר היוו 80% מהמימון שגויס.

אז נראה שליתר דיוק, זה היה אחד השווקים שצומחים הכי מהר בסין: יתכן מאד שזה לא המצב כעת כאשר הממשלה הוציאה כללים חדשים האוסרים על חברות חינוך לייצר רווחים, לגייס הון, לצאת להנפקה ועוד מיני הגבלות שהן למעשה חלק מתגובת נגד כוללת של ממשלת סין לתעשייה הזו. ממשלת סין מתנגדת נחרצות בטענה שמסגרות אלה מכבידות על הילדים עם מטלות רבות מידי, ניצול כספי ההורים באמצעות עמלות יקרות ובכלל, מדובר בגורם נוסף להרחבת אי השוויון בחברה הסינית.

לסיום, כדאי לתת מבט על המדד הפופולרי CSI המורכב מ -300 המניות הסיניות הגדולות ביותר: הוא ירד ב -7% עד כה השנה, וזאת בזמן כשבורסות המניות בארצות הברית ובאירופה נסחרות סביב רמות של שיאי כל הזמנים.


x