שוק המניות הישראלי מתחיל לסגור פערים, ניתוח מדדי ת"א 35 - S&P500

שוק המניות - המהלך החיובי ממשיך ומתחזק - ניתוח מדדי ת"א 35 - S&P500

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/09/2021

כאשר הגעתי לכתוב את הסקירה הנוכחית חיפשתי בכל הכוח סיבה להסביר את מה שעינינו רואות: המשך המגמה החיובית הרציפה מאז תחילת יוני, ובכלל, מאז התחתית של ירידות הקורונה. מי שיעשה קצת Zoom Out, ויעלה גרף שבועי מאז ה-18-03-2020, יראה שחוקי המגמה החיובית (שיאים ושפלים עולים) מתקיימים מאז.

המוטציות של הווירוס, ההתלבטות של הבנקים המרכזיים להקטין את צעדי ההזרמה, לאור ניצני אינפלציה, בעיות החוסר בחומרי גלם וכוחו עבודה, הבועות בנדל"ן למגורים וההשלכות של זה כאלטרנטיבה לשוק ההון הנזיל, כל אלו לא הצליחו לשנות את המצב.

וכך, הסקירה הזו אינה שונה מקודמותיה: אחרי שהתיקון המינורי היורד הסתיים ב-19-08-2021, ונתפס שוב כהזדמנות קנייה, ראינו את המדד ממשיך מעלה ומשיג שיאים היסטוריים חדשים. אגב, מאחורי הקלעים מתבצעות כל הזמן רוטציות של סקטורים אשר נותנות עוד כוח למדד. פעם זה הטכנולוגיה, פעם זה הפיננסים, פעם זה מוצרי הצריכה או התעשייה המסורתית.

וכאשר הציפיות מונמכות לקראת עונות הדוחות, ומופיעות המון תוצאות טובות מהצפוי, אין קושי לבורסה לתת סיבה טובה להמשך הדרמטי הזה מעלה. האם זה ייגמר, מתישהו? בוודאי. מתי? אף אחד לא יודע. והאמת היא שכל השחקנים הקובעים (מעולם ההון ומעולם הפוליטיקה) לא ממש מעוניינים בכך כי ברור שכאשר נתחיל לראות תיקון אסטרטגי למהלך הענק הזה ידובר בכמות נכבדה ביותר של נקודות מטה. זכרו: תיקון טכני, במסגרת מגמה קיימת, יכול להחזיר את המחיר עד שני שליש מהעלייה כולה מבלי שזה ייחשב למשהו חריג.

במקרה שלפנינו (מדד S&P500):
שער תחתית 18-03-2020 -> 2000, שער זמן כתיבת שורות אלו -> 4537, שני שליש מ-2537 -> 1674, וזה אומר שאם השער חוזר ל-2863 (!) לא קרה דבר מהותי במגמה החיובית ארוכת הטווח. לדעתי, זה קצת רחוק אבל רמת התמיכה סביב 3200 יכולה להיות נבדקת במסגרת מהלך משמעותי באמת.

בינתיים, כאמור, אין שינוי במהות: המוסיקה ממשיכה, והרקדנים מחכים שהמנגינה תיפסק כדי להיכנס למגננה. ה-VIX חזר לאזור ה-16, שהוא האזור החדש של הנירוונה המוסדית, ואין שם סימנים של חשש או התלבטות. זה המקום להזכיר את יסוד היסודות של הניתוח הטכני (בעיני): התורה הטכנית מאפשרת לעשות את מה שהשוק אומר לנו כאמת, ולא להתבלבל ולחשוב שאנו נביאים, ולעשות את מה שאנו חושבים שהוא "צריך" לעשות.

בסופו של דבר, לפנינו עוד דוגמה בולטת של "מי היה מאמין?".

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...

מהשבוע הזה חל שינוי בתצוגה של הגרפים:
·  נרות ההייקין-אשי הוחלפו בנרות רגילים,
·  אין יותר אינדיקאטור מומנטום אשר בלבל חלק מהקוראים,
·  וגרף המדד האמריקאי נלקח מהחוזה העתידי המתמשך ולא מהמדד המנייתי המחושב.

יש לזכור שמדד החוזה מייצג טוב יותר את המגמה כי הוא מציג גם תקופות מסחר שאינן פעילות במדד המנייתי. השינויים של פורמט הגרפים שתיארתי כאן תופסים גם עבור הסקירה של שוק המט"ח שמתפרסם יום לאחר מכן. את גרף ת"א 35 אני לקחתי מהמערכת הגראפית של פאנדר כך שאני בהחלט ממליץ לבקר בה ולמצוא שם לא רק גרפיקה טכנית טובה אלא גם את רוב רובו של שוק ההון הישראלי.



S&P500

כמו שתיארתי לעיל, אין חדש תחת השמש. לפחות מאז יוני השנה. המדד ממשיך מעלה עם שיאים חדשים, ובכך מאשר לכולם שהשוק האמריקאי מפנים היטב את העובדה שברז ההרחבות פתוח לרווחה. כרגע, הכסף זורם כמים, לכיוון השווקים, יותר מתמיד. הרי מי ישקיע היום את כל הונו ביזמות, ייצור, ייצוא, וכאלו מושגים של כלכלה אמיתית? כאשר קיים הרקע של הקורונה ומגבלותיה, מעבר למגבלות הצמיחה שנובעות מצעדי המדיניות הנובעים משינוי האקלים?

בשוקי ההון ניתן לקבל תשואה טובה ויפה מבלי להרים מפעל, להעסיק עובדים שפתאום נעלמים, וכו... לפחות בעולם המפותח (ללא סין) זו התחושה, כאשר הסקטורים החדשים של העתיד (אנרגיות ירוקות, טכנולוגיות שונות הכוללות המון AI, ניצול הים לחקלאות חדשה, וכו...) לא נמצאים בשלב שבו הם יכולים להוות אלטרנטיבה לסקטורים שהביאו לצמיחה הגלובלית עד עכשיו.

טכנית, 4370 היא הרמה המיידית לשינוי אווירה. מדוע?
ירידה מתחתיה יהווה אירוע שלא ראינו מזמן: שפל נמוך מקודמו.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: מי אני שאציע לכם עצות?
לשליליים: רמת התמיכה של 4370 היא ה-Holy Grail הנוכחי. אני יודע שזה נראה אבוד אבל...



TA35

זו אחת מהסקירות הבודדות שאני אומר: כל הכבוד לשחקני השוק המקומי!

מדוע? משתי סיבות מעניינות:

·  האחת היא שזו אחת מהפעמים הבודדות שאני זוכר שבה השוק שלנו חיובי יותר מהייחוס שלו בחו"ל. יאמרו לי מיד: זו פשוט סגירת פערים ולא משהו מהותי טוב יותר. ואני אומר: אוקי, גם סגירת פערים זה טוב כדי לתת תחושב שאנו לא מפגרים אחרי מה שנעשה בשוקי ההון הגלובליים. אחרי הכול, כמה פעמים הרגשנו מנודים במקצת, על צד הדרך?
 
·  שנית, וזו הסיבה ה"סקסית" יותר: שימו לב שהעליות החזקות במדד נעשו לקראת סיום החודש. ומה זה אומר? שהמדד נע בזריזות, דווקא לקראת פקיעת אופציות. כל בוני האסטרטגיות המרוויחות מיציבות השוק הפסידו, לכאורה, המון, וזאת בגלל הצורך ב"רדיפה" אחרי השער. דלתא 0 עולה כסף. וכך, השוק הראה חוזק מתגבר על מניפולציות של בעלי עניין שרצו אך לא השיגו יציבות. אינני יודע כמה רחב היה חלון הכתיבות של אותן אסטרטגיות כך שקשה לאמוד באמת את הבעיה. אבל, מהותית, תנועה היא דבר רע עבור הכותבים, וזה מה שקרה עד סוף 08-2021.

טכנית, השוק בשיא מינורי חדש סביב 1760-70 ונראה אם זו התחלה, או לא, של מגמה חיובית חזקה עוד יותר.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: ביצעתם את מה שהצעתי סביב 1720. עכשיו, פשוט תמשיכו.
לשליליים: היד עברה אל החיוביים. 1720 ובמיוחד 1680 הן הרמות להכרעה ברמה המינורית.
 
x