שיאי כל הזמנים בשווקים לצד נתונים נוספים מעמידים את חודש ספטמבר בסיכון

התפשטות וריאנט הדלתא יצרה אי וודאות רבה יותר בחברה ובכלכלה בארה"ב, ולצד נתונים נוספים - עולים החששות להמשך.

 

 
שיא כל הזמנים בשווקיםשיא כל הזמנים בשווקים
 

עמית, י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/09/2021

צניחה בשוק המניות בחודש ספטמבר לא תהיה חסרת תקדים לחלוטין. על פי חברת CFRA, אחת מחברות מחקר ההשקעות העצמאיות הגדולות בעולם, מדד S&P 500 הניב תשואה רק 45% מהזמן בחודשי ספטמבר מאז מלחמת העולם השנייה.

זה אולי פשטני מדי להניח שהשוק יעקוב אחד לאחד אחר ההיסטוריה, ומה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה. אך עם זאת, יש דיי הרבה סימנים שמרמזים על אפשרות נסיגה של יותר מ3% או 4% בשוק.  ואם כבר מדברים על סטטיסטיקה, ניתן לציין שהנסיגות הגדולות ביותר בחודשי ספטמבר התרחשו בשנה הראשונה לכהונה נשיאותית בארה"ב. בממוצע, מדד S&P 500 ירד ב -0.73% באותן שנים.

קיים מצב של אי וודאות בחברה ובכלכלת ארה"ב. לאחר שבעה חודשי עלייה, המניות ניצבות בפני מגוון של סיכונים פוטנציאליים שעלולים לגרום לחודש ספטמבר לשמור את המוניטין שלו כחודש הגרוע ביותר לשוק. על אילו נתונים מדובר?

וריאנט הדלתא מביא עימו השפעות כלכליות לא קלות שעשויות לקבל תאוצה עם החזרה למסגרות בתי הספר משום השוק עדיין נתון לחסדיו של הנגיף הזה. זאת לצד שינויים אפשריים במדיניות של הפדרל ריזרב שככל הנראה ירכזו עניין רב החודש. נתוני התעסוקה שצריכים להתפרסם בקרוב, עשויים להשפיע על החלטות הפד בעניין שינוי מדיניותו בכל הנוגע להורדת קצב רכישת האג"ח.  במידה והמספר יהיה גבוה באופן משמעותי, יתכן והבנק המרכזי יזרז את תוכניותיו לסיים את תוכנית הרכישות ואולי אף יודיע ​​עליה בישיבתו הבאה שצפויה להתקיים ב 22 בספטמבר, דבר שעשוי לבשר על העלאת הריבית בהמשך ותגובה שלילית בשווקים.  מצד שני, אם נתוני השכר יעמדו בציפיות או יהיו חלשים יותר, הפד עשוי לעכב את תוכניתו לצמצם את רכישות האג"ח שלו בכמה חודשי נוספים, צעד שיעניק כוח נוסף למגמת העלייה בשווקים. 


אך זה לא מסתיים כאן. נתונים נוספים רבים מאותתים לשלילה, החל מנתוני תעופה ועד נתוני משרות בארה"ב:

חברות התעופה נמצאות בשפל - מספר המטיילים באמצעות חברות התעופה ירד לשפל הנמוך ביותר מזה למעלה משלושה חודשים בשבוע שעבר. גם ההזמנות ירדו לצד ביטולי הזמנות שעלו. 

מבחינת נתוני מסעדות, לפי נתוני OpenTable  על לקוחות שיוצאים לבלות במסעדות, חלה ירידה בולטת בסוף יולי ואוגוסט. 

תפוסת בתי המלון נמצאת במגמת ירידה ארבעה שבועות ברציפות. על פי STR  נראה שגם הורדת המחירים לא עוזרת  התפוסה יורדת משמעותית בערים הגדולות בארה"ב לעומת אותה תקופה בשנת 2019.


גם בתחום התעסוקה בארה"ב ניתן לראות איתות שלילי. על אף שנתוני התעסוקה בארה"ב לרוב היו חזקים מהצפוי השנה, מבט קרוב יותר על משרות מהסוג שדורש מגע קרוב עם אחרים, תחומים כמו מרפאות שיניים וטיפול בילדים, הנחשבים בעלי סיכון להידבקות מהנגיף, מעלה תמונה עגומה של ירידה משמעותית.

איך זה קשור אליך?

נראה שכלכלנים יודעים להעריך מה באופק: לפני מספר חודשים הם הורידו את תחזיות הצמיחה הכלכלית הממוצעת של הרבעון השלישי בארה"ב ל -6.2%, לעומת 6.9%. והנה עוד סימן אזהרה מעניין: ענקית ניהול ההשקעות פידליטי מתכננת להעסיק 9,000 אנשים שיטפלו בביקוש הרב למניות ממשקיעים קמעונאיים, ולחברות הפיננסים יש היסטוריה של גיוס עובדים ממש לפני צניחה גדולה בשוק..

לסיום, סימנים לירידה בביקושים: אחרונה ברשימה שלנו היא חברת CMC Markets, חברה לשירותים פיננסיים המציעה מסחר מקוון במניות, חוזים להפרשים ומט"ח ברחבי השווקים העולמיים הודיעה ביום חמישי כי היא ראתה פעילות מסחר נמוכה מהצפוי. פלטפורמת המסחר הקמעונאי שהביאה את העדכון המאכזב שלה על אובדן עניין המשקיעים אמרה כי היא צופה שהרווח השנתי שלה יהיה נמוך ב -25% מהציפיות. המשקיעים לא היססו, ושלחו את מניותיה עמוק למטה, ירידה של ב 28%.


לסיכום, כמו תמיד הנתונים השונים משקפים אי וודאות עם מגמות שלילית לגבי חודש ספטמבר אך עם זאת, אין מדובר בניסיון לחזות את השווקים, מהלך שאבוד מראש אלא להימנע משאננות, להיות עם היד על הדופק ולהיות זהיר.

x