קרן נאמנות במעקב || הראל גמישה (היובל‏) || שינוי פתאומי לטובה שמוביל להובלה

לפניכם קרן אשר מצליחה להיות המובילה בענף בגלל שינוי פתאומי בביצועים

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/09/2021

יש תמיד משהו מעניין ומעורר השתאות כאשר אנו חוזים בשינוי מהותי בהתנהגות של קרן, וזאת ללא הכרזה של הקרן על שינוי מדיניות משמעותי. יתר על כן, זה עוד יותר מעניין כאשר מדובר בקרן שבה יש הרבה חופש פעולה בידי המנהלים. הרי, ככל שהמנדט יהיה נוקשה ומצמצם שיקול דעת, הסיכוי שנראה שינוי התנהגות ויכולות פתאומי קטן מאוד.

אחרי הכול, המגבלות על מנהלי הקרנות מצמצמות את יכולת הצגת הכישרון שלהם.

אבל, כאשר המנהל יכול לבחור לא רק נכסים ספציפיים מסוג מסוים, בכמות מסוימת, ומארץ מיוחדת, אלא מסוגל לבחור גם קטגוריות, כמות חשיפה חופשית וכו... לפנינו כר פורה של הצגת יכולת. ומי יכול להיות חופשי יותר מאשר ניהול קרן גמישה? לכן, כאשר ראיתי את מה אני הולך להראות לכם, ראיתי מעין חובה להצביע על כך.

לי, כמנתח הקרנות עבורכם, זה לא קורה הרבה אבל, כאשר זה כן קורה, אני מתחיל לחשוב על שני דברים: האם מדובר בשינוי צוות? ו-או האם ניתן לראות את הסיבה לשינוי בביצועי הקרן בתיק שלה? זהו התרגיל שאנו ננסה לבצע כאן. אתראת Spoiler: אני כבר אומר כאן שאינני יודע אם היה שינוי בצוות המנהל של הקרן המוצגת אבל התיק יעורר בהחלט מחשבה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



כאמור, מדובר בקרן גמישה, המגיעה אלינו מבית הראל. אזכיר כאן שלהראל יש כמה קרנות בקטגוריה הזו ושתמיד מעניין לראות איך קרנות מאותו בית השקעות "נראות" זו בצד זו. הסיבה הראשונית לבחירת הקרן הייתה זו: תשואה של 66.41% (מעודכן ל-01-09-2021) אשר מצליחה להביא את הקרן למקום הראשון בענף, שנה אחורה. וזאת עם הפרש די גדול מהמקום השני העומד עם 55% לערך.

אבל, כפי שכתבתי לעיל, ככל שחקרתי את הקרן ראיתי בה דבר מעניין מאוד בדבר שינוי התנהגותה, וזו הסיבה העיקרית הנוכחית להצגתה. הקרן מאוד וותיקה עם תאריך הקמה רשמי של סוף 1990 (!). אבל, כל זה מתאפס כלא היה בגלל שהיה שינוי מדיניות מהותי בסוף 2017. כך, נשארו לנו קצת פחות מ-4 שנים לבחינה של הקרן מול כל מה שאנו נרצה להשוותה מולו.

סטיית התקן של 1.15% מקנה לה מעמד של קרן לא תנודתית כל כך כאשר מדובר בקרן שיכולה להיות (עקרונית) כולה מנייתית וכו... אגב, כאשר תראו את הגרף השנתי שלה תראו מיד שאין בה תנודתיות היקפית ומינורית כלל. וזה מפתיע לטובה.

ועכשיו הגענו לחלק הפחות טוב של נתוני הקרן: נתחיל בכמות ההון תחת ניהול: 30.2 מיליוני שקלים בלבד וזה עוד מצוין לעומת השפל שהיה בסתיו 2020 כאשר הקרן עמדה על 14 מיליוני שקלים בלבד (!). אגב, גודלה הנוכחי מקנה לה את המיקום ה-24 מבין 45 הקרנות בענף הגמישות.

דבר שני רע במיוחד: דמי הניהול של הקרן עומדים על 2.43% לשנה. עלות המביא את הקרן להיות היקרה ביותר בקטגוריה. האם זה הגורם המכריע לחוסר בכסף תחת ניהול? לדעתי לא. ואני אנמק זאת בהחלט כאשר נגיע לחלק של הגיוסים והפדיונות בקרן.

מבט חטוף על החשיפות של הקרן מראה לנו שמדובר בקרן גמישה די סולידית: "רק" 83.13% מניות, עם מבט לחו"ל של "רק" 36.84%, ו"רק" 6.23% אג"ח העשויים מבטון (דירוג ממוצע AAA). לכאורה, אין כאן מינוף, ואין כאן הליכה על הסיכון הגדול שניתן לבצע כאשר יש גמישות בהחלטה.

ביצועי הקרן



כמו שאמרתי לעיל, הגרף הזה מראה את העקומה היפה של הקרן. לא עולה כל הזמן, אבל נעה בחוסר תנודתיות באופן תמידי למדי. כרגע, הקרן נמצאת בשלב של דשדוש אופקי אבל עקב יכולותיה הקודמות (11-2020 עד 05-2021) היא עדיין נמצאת בשיא הענף מבחינת התשואה שלה. והנה ההשוואה הראשונה, שבה שמתי לב לתופעה שהזכרתי לעיל:



בגרף שנתיים זה אנו רואים את הקרן של הראל (אדום) מול מדדי הבורסה המקומיים שלנו: (על ידי קרנות מחקות מתכלית וממגדל). המניות הכבדות (כתום), המניות הקטנות (ירוק), האג"ח הקונרצני (כחול). ומה אנו רואים? מאוקטובר 2020 ועד ינואר 2021 חל מהפך ממשי ביכולות של הקרן. היא חזרה מהאזור הנמוך ביותר מבין כל העקומות להיות מעל כולן, חוץ מהמניות הקטנות (מדד SME60), כאשר את זה היא הצליחה לעשות ממש עכשיו. שינוי דרמטי ומהיר. הנה זום של מה שקרה כאשר מודדים שנה אחורה:



כאן, ההיפוך ההתנהגותי מתחיל די בתחילת התקופה המוצגת וממשיך לכל אורך השנה האחרונה. הקרן של הראל (אדום) פשוט לא מאוימת באף שלב. ומה קורה כאשר משווים את הקרן מול מדדי חו"ל?



בגרף השנתיים, זה ממש דומה למה שראינו: הקרן מצליחה לחזור לעצמה, בחלון הזמן שציינתי מול מדדי ישראל, כאשר בסיום הזמן המוצג היא מצליחה להיות מעל השווקים המתעוררים ואירופה אבל לא מעל המדדים האמריקאיים מנוטרלי המט"ח (נסדק – ירוק, אס.אנ.פי – סגול, ראסל – אדום). אבל, כאשר עושים זום של שנה אחת אחורה מקבלים:



הקרן של הראל (סגול) מצליחה להיות ראשונה מעל כל המדדים כולם! אמריקה, אירופה, אסיה, וכו...לא משנה. אוקי, אז היה משהו דרמטי בה בסתיו 2020. האם זה יראה דומה מול התחרות מצד הקרנות הגמישות? הנה הגרף של שנתיים אחורה:



בתקופה הזו, הראל (כתום) דומה מאוד לפסגות (כחול) ורחוקה מאוד ממיטב. (שלושת הקרנות הטובות בשנה האחרונה). אבל, כאשר מביאים את המבט השנתי בלבד, ראו מה קורה:



הראל (ירוק) פשוט מאפילה על שתי הקרנות האחרונות: מיטב (כתום) ופסגות (כחול). מה הולך כאן? האם מבט על התיק יכול לתת רמז כלשהו? עברתי על המניות הספציפיות, ועל חלוקתן היחסית בתיק. אין סיכוי שאלו יהיו הסיבות להבדל הפתאומי. אבל, מבט קצת יותר מעמיק מגלה אוסף של פעילות בנגזרים:



חוזים עתידיים על מדד ה-Russell האמריקאי (מדד המניות הקטנות), על הדולר שקל, ועל האג"ח ל-10 שנים האמריקאי. כל אלו, יחד או לחוד, נראים כמו החשודים ליכולות המדהימות של הקרן בשנה האחרונה: גידור דולרי, ניצול הירידות בערך האג"ח בגלל החשש מאינפלציה, ודשדוש יורד בשוק המניות הקטנות, כל אלו כנראה עזרו מאוד. ואני משער עוד קצת: ייתכן מאוד שמנהלי הקרן החליטו לעשות פעילות של נגזרים הרבה יותר רחבה בשנה האחרונה. וזאת, בניגוד, כנראה, למה שהיה מקובל בקרן לפני כן. זה בהחלט יכול להסביר את השינוי ההתנהגותי מעבר להבדל התשואתי.

גיוסים ופדיונות


עוד רמז לאותו מהפך מחשבתי אצל מנהלי הקרן ניתן למצוא כאן, בתצוגה של הגיוסים. בתחילת התקופה המוצגת, היה מצב של פדיונות קטנים, המכרסמים אט אט בגודל הקרן, עד כדי 14 מיליוני שקלים בלבד. ואז, ראינו ב-09-2020 התייצבות, וב-03-2021 פיצוץ ממש של גיוסים (יחסית כמובן...).

כאן, זה המקום למלא הבטחה קטנה: ציינתי שאזכיר את היחס של דמי הניהול הגבוהים לכמות ההון, וזה בהחלט המקום לעשות זאת: ברור לכם שהשינוי הדרמטי שראינו באביב 2021 קרה למרות דמי הניהול הגבוהים. ושהם לא קבעו בעיני המשקיעים החדשים. ייתכן שעד אז כן, אבל ברור שדמי הניהול היו לפרמטר הרבה פחות חשוב מאשר השינוי שבגללו המשקיעים החדשים החליטו להיכנס בחוזקה לקרן הזו. כאמור, בינתיים מחיר היחידות מדשדש. והשאלה הגדולה היא אם ההתנהלות השונה, הנוטה לנגזרים, תהיה לטובה לאורך זמן. את זה, רק הזמן יאמר.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5110556
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/1

המון הצלחה ושנה טובה לכולם!

 
x