לעשות כסף משני העולמות: ערכים והשקעות האימפקט

השקעות האימפקט (השפעה) מרכזות עניין רב ב-10 השנים האחרונות ותורמות באופן חדשני למאמץ העולמי לקדם סביבת חיים טובה יותר על כדור הארץ שלנו בהיבטי חיים שונים ומגמה זו רק הולכת ומתחזקת

 

 
windmills-Image by Free-Photos from Pixabaywindmills-Image by Free-Photos from Pixabay
 

עמית, י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/09/2021

ידוע לכולם שכלכלה וחברה קשורים אחד לשני בקשר הדוק ומי שאינו ער לקשר הזה ואינו מתבונן לעיתים דרך עדשה זו על עולם ההשקעות שלו עלול להחמיץ מגמות חשובות.

השקעות האימפקט, המכונות גם השקעות חברתיות הן השקעות במיזמים שמטרתם ליצור השפעה חברתית וסביבתית לצד רווח פיננסי השקעות אימפקט שואפות להשיג שיפור שניתן למדידה בתחומי הבריאות, החינוך, הסביבה והחברה, כאשר הכספים מושקעים לא רק בחברות בעלות תחזית התשואה הגבוהה ביותר, אלא בחברות הצפויות להיות רווחיות הן ברמה הפיננסית והן ברמה החברתית/סביבתית בהיבטים אשר המשקיעים סימנו כערכים חיוביים.

אז מה קורה פה? רשת Global Impact Investing Network מעריכה כי כיום מושקעים יותר מ -700 מיליארד דולר בקרנות האימפקט בעולם, שמטרתן מצד אחד להרוויח מהמשקיעים כסף ומצד שני, להשפיע לטובה על העולם. נושא זה מלווה במיתוסים ואמונות רבות שמופצות לכל עבר, כך שלפני שאתה שוקל להיכנס  לתחום הזה כדאי להבחין בין עובדות לבדיות:

האם כולם מסכימים לגבי מה נחשב להשקעה בעלת השפעה?

רחוק מכך: אין הסכמה לגבי מה שנחשב כהשקעה משפיעה, בעיקר משום שאין מדד מוסכם אחד להשפעה. חלק מהמשקיעים, למשל, משתמשים ב- IRIS אשר בוחנת מה ההשקעה תעשה, לכמה אנשים היא תעזור וכך מנסים למדוד את מידת ההשפעה. 

מקובל להאמין שהשקעת אימפקט פירושה בהכרח מתן גיבוי לחברות המתויגות כ"ידידותיות להשפעות", אכן?

מתברר שלא. משום שהרבה חברות וקרנות למעשה סומנו באופן מוטעה כידידותיות להשפעה. אחת הסיבות לכך היא חוסר שקיפות מספקת מצד החברות אך גם העובדה שקיימת נטייה לגרום להשקעות להישמע בעלות השפעה ידידותית לסביבה ולחברה, נטו כדי למשוך הון.

קיימת נטייה להאמין שמי שמשקיע בחברות אימפקט נמנע מהשקעה בחברות שכביכול "עושות רע "

בהקשר זה מתברר שכמה מהמשקיעים הגדולים בעולם דווקא אוהבים להשתמש באסטרטגיית "מעורבות". במילים אחרות, מעין מעורבות חברתית. הם לא בהכרח נמנעים מחברות שלמשל, פעילותן העסקית כרוכה בהיבט שלישי כגון זיהום וכדומה. במקום זאת, הם דווקא דואגים להיות מעורבים ולוקחים חלק גדול מספיק בחברות האלה כדי לשבת ליד השולחן, להגביר את יכולת ההשפעה שלהם על החברה ולמעשה,  להשפיע ולהניע את החברות הללו לכיוונים חיוביים יותר.

האם השקעת השפעה פירושה להסתפק בתשואות נמוכות?

לא. תשואות פיננסיות והשפעות חיוביות למעשה נמצאים בהלימה טובה יותר מאי פעם. שני שליש מקרנות  האימפקט הן בעלות תשואות מכות שוק.

אז מה בעצם ההזדמנות כאן?

קיימות קרנות אימפקט רבות אשר רשומות בבורסות בדיוק כמו מניות, ולכולן יש קריטריונים שונים להשקעה: תוכל למצוא קרן שלצורך הדוגמא, מתמקדת בחברות אנרגיה סולארית או אחת שמשקיעה בחברות מיחזור.

מקום טוב להתחיל בו הוא סיכומי קרן האימפקט של ,The Big Exchange שם ניתן לראות קרנות המדורגות  לפי מידת השפעה או לפי רמת הביצועים הפיננסיים שלהן. למשל, הקרנות המדורגות באופן גבוה ביותר מבחינת ההשפעה שלהן כוללות את הבאות:


ולמרות שכדאי לזכור כי ביצועי העבר אינם מעידים על תשואות עתידיות, הקרנות הבאות הן בעלות התשואות הטובות ביותר בחמש השנים האחרונות.


לסיום, ההחלטה לבחור בקרנות שמשקיעות בתחומים שאכפת לך מהם היא שלך ובאחריותך, ולכן כדאי לקחת בחשבון דבר אחד או שניים בתהליך זה: תרצה לוודא שאתה מבין כיצד בדיוק הקרן מגדירה את ההשפעה של ההשקעה, כך שתוכל להחליט אם זה אכן תואם לערכים שלך. בנוסף, כדאי לעקוב ולבדוק שוב ושוב את השקעות ההשפעה שלך כדי לוודא שלאורך הזמן הן עדיין מתמקדות בערכים החשובים לך משום שכמו כל השקעה, גם דירוג או השקעה עשויים להשתנות עם הזמן כאשר חברות משתנות וקרנות מתמקדות בתחומים שונים מחדש.

x