שרודרס מורידה את תחזית הצמיחה בסין מ-9.2% ל-8.5%

סין: מה המשמעות של אפס סובלנות, הפרעות בשרשרת האספקה והצפות לצמיחה כלכלית?

 

 
Image by Oleg Gamulinskiy from PixabayImage by Oleg Gamulinskiy from Pixabay
 

דיוויד ריס, כלכלן שווקים מתעוררים בכיר בשרודרס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/09/2021

הצפות, בעיות בשרשרת האספקה והגבלות מחודשות בעקבות הקורונה עשויות להיות זמניות אך אנו עדיין צופים האטה מחזורית.

המשמעות של שיבושים מתמשכים היא הורדת תחזית הצמיחה בסין השנה. הפעילות שאבדה עקב התפרצויות הקורונה ושרשרת האספקה תחזור במידה רבה, אך ההשפעות השהות של הידוק מדיניות העבר רק מתחילות להיכנס לתוקפן. כתוצאה מכך אנו ממשיכים לצפות שהצמיחה תאט עד אמצע 2022.

נראה כי חבילה גדולה של תמיכה במדיניות בהיעדר האטה חדה בהרבה מכפי שאנו צופים. במקום זאת הממשלה עשויה להמשיך ולשמן את הגלגלים באמצעים כספיים ופיסקאליים קטנים יחסית. אך נראה שיש סיכוי גדול יותר לאמצעי רגולציה נוספים כאשר הממשלה מפנה את תשומת לבה לדינמיקת צמיחה ארוכת טווח.

התכנסות גורמים המכבידים על הפעילות הכלכלית

קיצצנו את התחזית לצמיחת התוצר בסין השנה ל -8.5%, מ- 9.2% שצפינו בעבר, בשל מספר גורמים  בעלי משקל והשפעה על הפעילות בטווח הקרוב. חלקים מהמדינה סבלו מהצפות, צווארי בקבוק בשרשראות האספקה העולמיות מצמצמים את תפוקת הייצור, בעוד הרשויות בבייג'ינג הודיעו על מגוון רחב של שינויים רגולטוריים והטילו מחדש כמה מגבלות פעילות בעקבות התפרצות זן הדלתא.

נתוני הפעילות הכלכלית מחמיצים את הציפיות לכל אורך יולי, ומדדי PMI האחרונים מצביעים על כך שהם נותרו מאופקים באוגוסט. אחרי הכל, אמצעי נעילה חלקית כדי להכיל את הקורונה הוחמרו עוד יותר בחודש שעבר. מדד ה- PMI שאינו מייצר NBS ירד יותר מאשר ירד מוקדם יותר השנה בעקבות התפרצות, בעוד שהייצור שובש וריסן את הפעילות בנמל השלישי העמוס בעולם בנינגבו.


כעת, כאשר מקרים חדשים של קורונה חוזרים לרמות נמוכות, מתחילים להקל על ההגבלות, והתוצאות המקרו כלכליות צריכות להתהפך. זה אמור לתת עלייה קלה לפעילות ברבעון הרביעי. יתרה מזאת, סביר להניח שתהיה איזושהי דחיפה לפעילות בעקבות ההצפות עם תחילת עבודות השיקום, בעוד שהממשלה סימנה בפגישת הפוליטבירו האחרונה כי היא תביא כמה פרויקטים של תשתיות. עם זאת, למרות הפצת החיסונים המהירה, גישת האפס-סובלנות של הממשלה לקורונה פירושה כי סביר להניח שנראה הפרעה בפעילות בעקבות התפרצויות מקומיות בעתיד.

מדוע אנו מצפים שתתפתח האטה מחזורית

למרות זאת, התמונה הגדולה יותר היא שהשיבושים הללו הם כולם רעש סביב מגמות מקרו -כלכליות רחבות יותר אשר צפויות להניע האטה מחזורית בצמיחה בחודשים הקרובים. כפי שהדגשנו כבר באביב, האינדיקטורים המובילים למחזוריות כגון דחף האשראי וה- M1 האמיתי הגיעו לשיא בסתיו בשנה שעברה לאחר שהרשויות החמירו את המדיניות, בעיקר בנוגע לאספקת אשראי לכלכלה ולענף הנדל"ן.

בהתחשב בעובדה שהירידות במדדים המובילים הללו, שנמשכו בחודש יולי, בדרך כלל מופיעות לפעילות בפיגור של כ -9 חודשים, ההאטה בצמיחה הסינית רק מתחילה ותסתיים באמצע 2022. כתוצאה מכך, אנו ממשיכים לצפות שהשיעור הרשמי של צמיחת התוצר יואט לכ -5.5% בשנה הבאה.


הפעולות הרגולטוריות גדלו - אך מה המשמעות של צמיחה לטווח ארוך?

תחום אחד בו הממשלה הייתה פעילה הרבה יותר הוא בחזית הרגולטורית. הרשויות המשיכו להוסיף לרשימת הכביסה הארוכה שלה של סקטורים שיעמדו בפני בדיקה רבה יותר בעתיד. אלה נעים בין מתן השכלה פרטית, וכלה בהישג ידם של חברות טכנולוגיות אינטרנט ופעילות בחלקים של כלכלת ההופעות, כגון חברות קריאת הסעות. 

מנקודת מבט מאקרו כלכלית, נראה כי המוטיבציה לפחות לחלק מהצעדים היא מאמץ להתמודד עם ההאטה המבנית לטווח הארוך בכלכלת סין, כאשר מניעי הצמיחה הישנים מתפרצים. כפי שציינו מוקדם יותר השנה, אין מנוס מכך שהצמיחה תואט משיעורי ההתרחבות החד ספרות הגבוהות שנראו בעבר האחרון, כעת כאשר התיעוש והעיור המהיר הלכו במידה רבה והדמוגרפיה הופכת פחות תומכת. אף על פי כן, הממשלה יכולה להשפיע על חומרת ההאטה על ידי נקיטת צעדים לתמיכה בפריון וגידול בהכנסה, שהם למעשה מטרות מדיניות "התפוצה הכפולה".

הרצון להפוך לעצמאית במגזר ההיי-טק, שהתחזק במלחמת הסחר עם ארה"ב, גרם לסין להגדיל את ההוצאות על מחקר ופיתוח (מו"פ) בשנים האחרונות. אבל יש דרך ארוכה לעבור, במיוחד במגזרים כמו מוליכים למחצה, וההתמודדות עם חברות שירותי האינטרנט עשויה להיות סימן לכך שהרשויות רוצות להפנות משאבים לעבר מגזרים חשובים ואפקטיביים יותר מבחינה אסטרטגית.

בינתיים, הממשלה מכוונת זה זמן רב לאיזון מחדש של הכלכלה לקראת צריכה גדולה יותר ומאפיין בולט בהתאוששות מהמיתון של קוביד הייתה פעילות צרכנית פושרת. העלאת שרשרת הערך המוסף בתעשייה באמצעות מו"פ תתמוך בהכנסות גבוהות יותר. זה ייקח בבירור זמן וצעדים אחרונים כדי לצמצם את החינוך הפרטי ולהגביל את הניכויים שחברות יכולות לעשות מעובדים במשק ההופעות, כל אלה מצביעים על מאמץ לתמוך בהכנסות החד פעמיות למשק הבית, אם כי ההשפעה צפויה להיות שולית.


לאור כל אלה, יש סיכוי גבוה שהממשלה תלך רחוק יותר עם הרפורמות הללו ויש בבירור סיכון שההתמודדות תרתיע את פעילות המגזר הפרטי. הזמן יגיד אם הם מצליחים להעלות צמיחה לטווח הארוך.

x