החברה הגדולה בעולם, אפל, הפסידה במשפט, מה המשמעויות ?

"אפיק גיימס נגד אפל" - אפל כבר לא יכולה להכריח מפתחים לשלם לה עמלה של 30%; כיצד זה עשוי להשפיע על הרווחים שלה ומה ההשלכות של פסק הדין

 

 
Image by Matias Cruz from Pixabay Image by Matias Cruz from Pixabay
 

עמית. י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/09/2021

ההתנגשות בין שתי החברות הללו החלה באוגוסט 2020. אפיק גיימס (Epic games) אתגרה את אפל עם יישום תוכנית בשם "פרויקט ליברטי" במסגרתה פורטנייט (אחד ממשחקי הוידאו המובילים של Epic) אפשרה למשתמשיה לבצע רכישות בתוך האפליקציה של אפל ישירות מחברת האם שלה-אפיק גיימס, עם מערכת תשלום משלה, זאת בניגוד למדיניות התשלומים הנהוגה ב- App Store.

הפרת מדיניות זו, גרמה להוצאת פורטנייט מאפליקציית אפל. בתגובה לכך, Epic פתחה בקמפיין תוקפני נגד אפל שהוביל למשפט בטענה על שליטה מונופוליסטית מצד אפל.

במשפט שהתקיים בסוף שבוע שעבר, אפל ספגה מכה אדירה על חנות האפליקציות שלה, App Store. בעוד שאפל זכתה בתשעה מתוך עשרה סעיפים בהם הואשמה, הסוגיה היחידה עליה הפסידה היא זו שעשויה להשפיע באופן מתמשך על ההכנסות של אחת המונופולים הרווחיים ביותר של אפל ה- App Store שלה.

בית המשפט הורה לאפל לעשות ויתורים גדולים למפתחים: יצרנית האייפון תיאלץ לאפשר דרכים חלופיות לתשלום עבור שירותים דיגיטליים, הרחק ממערכות התשלום שלה. Epic מצידה לא מרוצה מהפסיקה והודיעה כי תערער על ההחלטה שלא כללה את מה שבאמת רצתה להשיג - שיטת תשלומים שאינה קשורה לאפל. כמו כן, אפיק קיוותה שבית המשפט יכריז על אפל כעל מונופול בלתי חוקי, דבר שלא קרה.

צו זה נובע מסאגת אפיק-אפל אך בהחלט קשור גם לתהליך תלונות ארוך שנים הכולל גורמים נוספים שמסתייגים מהאופן בו אפל שולטת על התקנת האפליקציות וגביית העמלות במכשירי האייפון, כגון: הנציבות האירופית, הרגולטורים האוסטרלים, חברת אפליקציות ההיכרויות Match, ספוטיפיי ועוד.

בעקבות החדשות, מניות אפל ירדו ב -3.3% לרמה של 149.80 דולר. 


מה המחיר שאפל תשלם?

הפסיקה הזו בוודאי תשפיע על הכנסות ה- App Store, אם כי לא בטוח שהיא תפגע בה במידה כה משמעותית כפי שחוששים. 

השאלה שהמשקיעים צריכים לענות עליה כעת היא, עד כמה באמת פסק דין זה ישפיע על הרווחים של אפל בהמשך. האם מפתחים ימהרו לעזוב את המערכת האקולוגית של אפל? או ימשיכו להשתמש בה מתוך הרגל, תחושת בטחון ונוחות? האם הצמיחה של אפל בתחומים אחרים תספיק כדי לכסות על הפגיעה בהכנסות App Store?

ההכנסות מחנות האפליקציות

למרות שאפל לא פרסמה מהן הכנסות ה- App Store שלה באופן מדוייק, אפשר לקבל אומדן על ידי תשלומים שהועברו למפתחים לצד גביית 30% עמלות כפי שהטבלה למטב מציגה. ההערכה היא שהחברה הכניסה סכום עצום של לא פחות מ- 64 מיליארד דולר בהכנסות App Store בשנת 2020. סכום זה מהווה 23% מתוך 274$ מיליארד הכנסות לשנת הכספים של 2020.


בנוסף, ההערכה היא שרוב המפתחים עדיין עשויים לבחור להמשיך להשתמש במערכת האקולוגית של התשלומים של אפל בהיותה נתפסת כבטוחה ואמינה – שזו אגב, הייתה טענת הדגל של אפל לאורך כל המשפט. כמו כן, לא סביר שמפתחים רבים ינטשו את המערכת משום שלוקח זמן, מאמץ וידע לפתח מערכת אקולוגית עצמאית. יש לציין שאפל דאגה לבוא לקראת מפתחים קטנים ושינתה מעט את מדיניות ה- App Store וגבתה רק 15% מהרווחים מיצרני אפליקציות קטנים.

אם כן, משקיעים נראים בטוחים שאפל תוכל לשמור על חלק ניכר מהרכישות בתוך האפליקציה הפועלות באמצעות המערכת האקולוגית שלה ולפצות על כל ההפסדים עם צמיחה ארוכת טווח בתחומים אחרים. וכנראה שהם לא טועים. ההכנסות של אפל ל -12 חודשים ברבעון שהסתיים ביוני היו 347 מיליארד דולר, ואנליסטים מצפים מהחברה לדווח על הכנסות של 366 מיליארד דולר לשנת הכספים המלאה של 2021. 

אם כן, בואו נסכם שבעיניים ריאליסטיות, לא סביר שאפל תפסיד את כל הכנסותיה ב- App Store אך המשקיעים עדיין צריכים לשים לב להתפתחות זו ולשקול אותה במודלי ההערכה שלהם עבור אפל. ולגבי השאלה האם בינתיים החברה תוכל לצמוח מספיק בתחומים אחרים כדי לפצות על כך? ימים יגידו.

התמונה הרחבה יותר - מי המרוויחים הגדולים שסבלו ביותר ממדיניות אפל?

פסק הדין המאפשר לתת למפתחים את האפשרות להרחיק משתמשים מחנות האפליקציות של אפל אינו קשור רק למפתחים, אלא מתייחס לכל הנושא של תחרות הוגנת בין שיטות התשלום בתוך האפליקציות וחנויות האפליקציות למיליארדי צרכנים, חופש בחירה של משתמשי אייפון ושירות טוב יותר עבורם

אפל פגעה לא רק במפתחים המנסים להפיץ את האפליקציות שלהם, אלא גם ב -1.65 מיליארד משתמשי אייפון ברחבי העולם שנשללה מהם אפשרות הוגנת של 'חופש בחירה'.

בנוסף, כאשר אפל דורשת 30 אחוזים מהכנסות המפתחים, זה מגביל את החופש שלהם להציע ללקוחות חוויות משתמש חדשות וחדשניות. ועל ידי איסור על מפתחים לתקשר עם הלקוחות שלהם באמצעות האפליקציות שלהם הם פשוט לא הצליחו לשים את האינטרסים של הצרכנים במקום הראשון, דבר שפסיק דין זה כעת יאפשר לעשות.

לסיום, כדאי לזכור שפסיקה זו יכולה להשפיע לרעה גם על פלטפורמות מרכזיות אחרות המופעלות על ידי גוגל ופייסבוק. נציגי גוגל כבר מצאו את עצמם לאחרונה בפני שימוע להגבלים עסקיים בסנאט על שיטות חנות האפליקציות שלהם, כך שהמשקיעים יצטרכו לקחת בחשבון את הסיכון הרגולטורי הזה גם בתחזיותיהם של ענקיות הטכנולוגיה הללו.

x