פייפאל תרכוש סטארט-אפ יפני קנה עכשיו-שלם אחר כך תמורת 2.7 מיליארד דולר

פייפאל עושה צעד נוסף כדי לזכות במקום הראשון בתעשייה שחווה פריחה עקב המגיפה ורוכשת את פיידי (חברת BNPL)

 

 
 

עמית. י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/09/2021

פייפאל (סימול: PYPL) החלה להציע שירות קנה עכשיו-שלם אחר כך (BNPL-buy now pay later) בשנה שעברה, ומאז הלקוחות שלה הספיקו לבצע רכישות בשווי 3.5 מיליארד דולר. העסקה הזו, אם כן, באה כחלק מהתוכנית ארוכת הטווח של החברה להתקדם בענף. 


ובאיזה מקום טוב יותר לקדם זאת מאשר ביפן? יפן, הגביע הקדוש של שירותי התשלום שהוא גם הבית של שוק הקניות האינטרנטי השלישי בגודלו בעולם, וגם מקום בו כמעט 75% מכלל הרכישות האישיות מתבצעות במזומן. זה הופך אותה לאחת המדינות המפותחות הבודדות שבהן עדיין יש יתרון לתשלומים דיגיטליים, והמשמעות היא שלפיידי, שכבר מונה 6 מיליון משתמשים, יש עוד הרבה מקום לצמוח.

לאחר הרכישה, פיידי תמשיך להפעיל את עסקיה הקיימים ולשמור על המותג שלה. מייסד ויו"ר ראסל קאמר והנשיא והמנכ"ל ריקו סוגי ימשיכו להחזיק בתפקידם בחברה. בנוסף, ה"פייננשל טיימס" דיווח בחודש שעבר כי פיידי שוקלת להפוך לחברה בבורסה.

העיסקה הייתה מלווה ביועצים בכירים: BofA Securities הייתה היועצת הפיננסית של PayPal בעסקה, ו- White & Case היה היועץ המשפטי הראשי. גולדמן זאקס ייעץ לפיידי, וקולי LLP ומורי חמאדה ומטסומוטו העניקו לה ייעוץ משפטי.

למה שיהיה אכפת לך? ובכן, יש כאן תחרות שיוצאת לדרך

נראה כי חברות קנה 'עכשיו-שלם אחר כך' לא טועות בימים אלה. חברות האשראי האלטרנטיביות האלה מרוויחות כסף על ידי חיוב של סוחרים בעמלה כשהם מציעים הלוואות קטנות בנקודות מכירה שהקונים מחזירים בתשלומים, ללא ריבית תוך כדי עקיפת בדיקות אשראי. השוק הזה גדל יותר מפי שלוש בשנת 2020 על רקע תנופת המסחר האלקטרוני שהמגיפה טיפחה. ויש לציין שהסיפור הזה לא מראה סימני האטה: סקוור הסכימה לרכוש את חברת Afterpay האוסטרלית 'קנה עכשיו-שלם אחר כך' תמורת 29 מיליארד דולר רק בחודש שעבר, ואילו קלארנה השוודית שנכון להיום נחשבת לסטארט-אפ היקר ביותר באירופה ראתה את הערכת השווי שלה עולה פי ארבע בין חודש ספטמבר לחודש יוני והגיעה לשווי של 46 מיליארד דולר.  

רווחים מהסוג הזה ללא ספק מושכים קהל, והמועדון שאולי היה בעבר יחסית בלעדי,  רק הולך וגדל וככל הנראה עתיד להיות עמוס הרבה יותר. למשל, אפל וגולדמן זאקס הודיעו שגם הם מכינים גרסה של השירות.

ומה לגביך עבורך באופן אישי? קנה עכשיו, שלם ... עכשיו?

חשוב שתדע שלא כולם מרוצים מהשיגעון הזה, אז שים לב: הרגולטורים חוששים מממצב בו הלקוחות ישכחו את החלק "לשלם אחר כך" בעסקה ובכך יתחילו לצבור חובות לא קטנים. ויש סיכוי טוב שאם החברות עצמן לא יתחילו לעשות משהו משמעותי יותר בכדי כדי למנוע זאת, ייתכן שהרגולטורים האלה ישמחו מאד להיכנס לתמונה ולהפעיל כמה אמצעים שעשויים לפגוע ברווחי החברות הללו.

x