סיכום פעילות מד"א ביום הכיפורים תשפ״ב

נער בן 15 שרכב על אופניים נהרג מפגיעת רכב בכביש 4, ילד בן 11 שרכב על אופניים נפגע באורח קשה מרכב בכביש 20 * רוכב אופנוע בן 21 נהרג בשטח פתוח סמוך לצומת געתון * 2,583 בני אדם טופלו ע"י צוותי מגן דוד אדום ביום כיפור

 

 
Image by Ri Butov from Pixabay Image by Ri Butov from Pixabay
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/09/2021

צוותי מד"א נקראו גם בשנה זו להעניק טיפול רפואי לאלפי בני אדם במהלך צום יום הכיפורים. החובשים והפראמדיקים של מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל-2,583 בני אדם ברחבי הארץ, מהם 1,838 בני אדם פונו להמשך טיפול בבתי החולים, זאת בהשוואה ל-2,360 חולים ופצועים שטופלו על ידי מד"א אשתקד, כאשר 1,818 מהם פונו לבתי החולים.

צוותי מד"א טיפלו במהלך הצום ב-239 בני אדם שהתעלפו, התייבשו וחשו ברע. עשרות מבין אלפי המטופלים היו מתפללים בבתי הכנסת, אשר קיבלו טיפול רפואי, וחלקם אף פונו להמשך טיפול בבית חולים. צוותי מד"א הוזעקו לפינוי 135 יולדות לבתי החולים, בהן 8 נשים אשר כרעו ללדת, ויולדו על ידי החובשים והפראמדיקים של מד"א באמבולנס בדרכן לבית החולים באלעד, ביתר עילית, בני ברק, ברקן, ירושלים, מודיעין עילית, עין אל אסד ותל אביב.

בתאונה קטלנית בכביש 4 סמוך לגבעת שמואל נהרג נער בן 15 שרכב על אופניים ונפגע מרכב, ילד נוסף כבן 11 שרכב על אופניים ונפגע מרכב בכביש 20 סמוך למחלף המעפילים פונה במצב קשה לבי"ח. 226 בני אדם נוספים נפצעו, נפגעו ונזקקו לעזרה ראשונה עקב רכיבה על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, והחלקה על גלגליות, סקטבורד ורולר-בליידס, מהם 5 באורח בינוני ו-221 במצב קל.

רוכב אופנוע בן 21 נהרג במהלך רכיבת שטח סמוך לצומת געתון ו-15 בני אדם נוספים נפגעו בתאונות דרכים, בהם ילד בן 11 שנפגע מרכב בכביש 40 סמוך לצומת תל נוף.

צוותי מד"א הוזעקו לטפל ב-31 פצועים מאירועי אלימות ברחבי הארץ. בהם גבר בן 38 שנורה בעכו העתיקה וגבר בן 42 שנורה בג'סר א זרקא, הפצועים פונו בניידות טיפול נמרץ של מד"א לבתי החולים תוך כדי פעולות החייאה ושם נקבע מותם. גבר בן 29 נפצע באורח קשה בקטטה בסכנין וגבר בן 54 נפצע באורח קשה בשפרעם.

מעבר לאמור לעיל טיפלו במד"א במספר אירועים חריגים: 

אתמול (15.9) בשעה 19:09 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון על נער שרכב על אופניים בכביש 4 סמוך לגבעת שמואל ונפגע מרכב. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח בלינסון נער בן 15 במצב אנוש מחוסר הכרה. בבית החולים נקבע מותו. 

פראמדיק מד"א דורד בארכה וחובש רפואת חירום במד"א רמזי אגבאריה סיפרו: "הנער רכב על האופניים כשהוא ממוגן בקסדה ומגנים שכב על הכביש כשהוא מחוסר הכרה וסובל מחבלות קשות בכל חלקי גופו. יחד עם צוותים נוספים של מד"א הענקנו לו טיפול רפואי שכלל קיבועים, עצירת דימומים ומתן תרופות, הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים במצב קשה מאוד כשהוא מונשם. בבית החולים למרות מאמצים ארוכים של הרופאים להציל את חייו הם נאלצו לקבוע את מותו." 

אתמול (15.9) בשעה 19:30 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב אשר על פצוע מירי בעכו העתיקה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו במקום טיפול רפואי ופינו למרכז הרפואי לגליל בנהריה גבר בן 38 במצב אנוש תוך כדי פעולות החייאה. בבית החולים נקבע מותו.

חובש בכיר במד"א סמיח עבד אל קאדר ופראמדיק מד"א תום כרמי סיפרו: "הפצוע שכב כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפצעי ירי בגופו. מיד התחלנו בטיפול רפואי ובביצוע פעולות החייאה מתקדמות שכללו הנשמות, עיסויים ומתן תרופות. הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך ביצוע פעולות החייאה כשמצבו אנוש. הרופאים בבית החולים המשיכו בטיפול הרפואי אבל מצבו היה קריטי והם נאלצו לקבוע את מותו."

אתמול (15.9) בשעה 19:57 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון על ילד שרכב על אופניים ונפגע מרכב בכביש 20 ממחלף המעפילים (כפר שמריהו) לדרום. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח איכילוב ילד 11 במצב קשה עם פגיעה רב מערכתית.

פראמדיק מד"א יורם שאלתיאל סיפר: "הילד שכב על הכביש במרחק רב מהרכב ומהאופניים כשהוא מחוסר הכרה וסובל מחבלות קשות בכל חלקי גופו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל עצירת דימומים, קיבועים ומתן תרופות ופינינו אותו במצב יציב להמשך טיפול בבית החולים. נהגת הרכב בת 52 שנפגעה באורח קל פונתה גם כן לבית החולים."

אתמול (15.9) בשעה 21:00 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירדן על נער שנפצע במהלך רכיבה על אופניים והובא למרפאה מקומית במג'אר. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח פוריה נער בן 14 במצב בינוני עם חבלת ראש.

אתמול (15.9) התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב דן על רוכב אופניים שהחליק ברחוב שמחה הולצברג בתל אביב. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח וולפסון גבר בן 43 במצב בינוני עם חבלות בגפיים.

אתמול (15.9) בשעה 21:25 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב שרון על פצוע מירי בג'סר א זרקא. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח הלל יפה גבר בן 42 במצב אנוש תוך כדי פעולות החייאה. בבית החולים נקבע מותו.

החובשים של מד"א שהבי שהאב ומוחמד גניים סיפרו: "במקום הייתה המולה רבה. הפצוע שכב על המדרכה כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפצעי ירי בגופו. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וביצענו פעולות החייאה מתקדמות. יחד עם צוות הניידת טיפול נמרץ שהגיע למקום, המשכנו את הטיפול הרפואי ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך פעולות החייאה, שם לאחר מאמצי הרופאים נקבע מותו."

אתמול (15.9) בשעה 22:27 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב אשר על פצוע מקטטה שהובא למרפאה מקומית בסכנין. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו במקום טיפול רפואי ופינו למרכז הרפואי לגליל בנהריה גבר בן 29 עם חבלת ראש במצב קשה ולא יציב.

אתמול (15.9) בשעה 22:57 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על ילד שנפגע מרכב בכביש 40 בצומת תל נוף. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח קפלן ילד בן 11 במצב בינוני עם חבלות בפלג גופו העליון.

הלילה (16.9) בשעה 02:42 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים על צעיר שנפל מסוס במהלך רכיבה והובא לחבירה עם צוותי מד"א בכביש 50 במחלף בנציון בירושלים. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח הדסה עין כרם גבר בן 20 במצב קשה עם חבלת ראש כשהוא מורדם ומונשם. 

היום (16.9) בשעה 11:22 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים על ילד שרכב על אופניים והתנגש בעץ בישוב במועצה אזורית מטה יהודה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח הדסה עין כרם ילד בן 11 במצב בינוני עם חבלת ראש.

היום (16.9) בשעה 17:16 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון על ילדה שנכוותה מסיר אוכל חם בבית באלעד. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח שיבא בתל השומר ילדה כבת 7 במצב קל-בינוני עם כוויות בפלג גופה העליון.

היום (17:48) התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב אשר על רוכב אופנוע שהתהפך בשטח פתוח סמוך לצומת הגעתון. חובשים ופראמדיקים של מד"א דיווחו על רוכב אופנוע בן 21 עם פגיעה רב מערכתית ללא סימני חיים וקבעו את מותו. 

חובש בכיר במד"א סמיח עבד אלקאדר סיפר: "נכנסו עם הניידת טיפול נמרץ לתוך השטח החקלאי ולאחר מספר דקות של נסיעה הגענו לפצוע ששכב בסמוך לאופנוע כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה וסובל מפגיעה רב מערכתית קשה מאוד. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו."

היום (16.9) בשעה 18:23 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל על פצוע בשפרעם. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח רמב"ם גבר בן 54 במצב קשה עם פציעות חודרות.

במהלך יום הכיפורים סיפקו שירותי הדם של מד"א לבתי החולים ברחבי הארץ 128 מנות ומרכיבי דם.

יחד עם זאת, כמדי שנה בתקופת החגים ובעקבות פגיעה ביכולות ההתרמה הנגרמות בשל השפעת מגיפת הקורונה קיים מחסור עונתי חמור במנות דם, בעיקר מסוג O, ובשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לתרום דם בדחיפות בעמדות התרמות הדם של מגן דוד אדום שיוצבו בקניונים, בתחנות מד"א השונות ובמקומות ציבוריים נוספים ברחבי הארץ ופועלות עפ"י הנחיות הקורונה של משרד הבריאות.  מידע על מיקום עמדות התרמות דם ניתן למצוא באתר האינטרנט של מד"א בכתובת https://www.mdais.org/dam או בטלפון 03-9101101.

x