מה מסתתר מתחת לפני השטח ? מבחינת השווקים, נראה שאנחנו על כר דשא מסוכן

צרכנים אמריקאים מראים עוצמה, המכירות הקמעונאיות בארה"ב מכות את ציפיות האנליסטים למרות החששות מוריאנט הדלתא

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

עמית.י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/09/2021

הנתונים שהתפרסמו ביום חמישי מצביעים על כך שהמכירות הקמעונאות בארה"ב עלו באופן בלתי צפוי באוגוסט, במידה רבה הודות למאמץ של קניות ההורים לקראת החזרה לבתי הספר.

מה זה אומר?

אנו רואים שהמכירות הקמעונאיות עלו ב -0.7% בחודש שעבר בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, מה שהיה רחוק מאוד מהירידה של 0.7% מציפיות האנליסטים. וליתר דיוק, הם היו אפילו גבוהים יותר ב 1.1%. (לא כולל מכירות רכבים שהפגינו פעילות דיי אנמית). 

ככל הנראה היו כמה סיבות שנתוני המכירות היו כל כך חזקים: התפשטות וריאנט הדלתא, למשל, גרמה לאנשים לדחות יציאה לחופשות ומן הסתם השאירה להם יותר כסף לבזבז במקומות אחרים.  נוסיף לכך את 15 מיליארד הדולרים שהוציאה הממשלה כדי לתמוך בהורים כחלק מחבילת ההקלות של ביידן. מדובר בזיכוי מס מורחב שחולק על ידי מס הכנסה לכ -35 מיליון משפחות עם 60 מיליון ילדים בתשלום ממוצע של 428 דולר. 

יש לציין שתשלום זה הנו בתוקף רק לשנת 2021. אך המחוקקים מחפשים להאריך את התשלומים החודשיים עד שנת 2025 כחלק מהצעה תקציבית של המפלגה שעומדת על סך 3.5 טריליון דולר בתקציב.   אשראי מוגבר זה אמור  לצמצם את העוני בקרב ילדים כמעט ב-50% בשנת 2021 להערכתם של מומחים. אם כן, הנ"ל הועיל מאוד לפריחת הקניות בכל הקשור לחזרה לבתי הספר באוגוסט ותרם לתוצאות דו"ח המכירות הקמעונאיות שפורסם.

מנגד, במקביל לנתוני מכירות מפתיעים לטובה, נמצא כי מכירות המסעדות והברים לא עלו באוגוסט, מה שמרמז שיש עדיין פערים בהתאוששות הכלכלית הזו. ככל הנראה, גולדמן זאקס צדק בתחילת החודש כאשר קיצץ את התחזית לצמיחה הכלכלית בארה"ב מ -6% ל -5.7%.

בנוסף, יש להתייחס לכך נרשמו נתונים מאכזבים על תביעות אבטלה. אמנם ניכרת עליה ב -20,000 מלפני שבוע לאחר פרסום שפל חדש בעידן המגיפה. ובכל זאת, הממוצע הנע של ארבעה שבועות, המהווה את התנודתיות השבועית, ירד ל -335,750, ירידה של 4,250 שהביאה את הנתון לנקודה הנמוכה ביותר מאז  מרץ 2020, עם תחילת המגיפה.


גם התביעות הנמשכות ירדו וירדו ב -187 אלף ל -2.66 מיליון, גם שפל חדש מאז פגע הקוביד. הממוצע הנע של ארבעה שבועות ירד לכ -2.81 מיליון.


כיצד זה קשור אליך כמשקיע? מבחינת השווקים, נראה שאנחנו על כר דשא מסוכן.

בין אי הוודאות הנגרמת על ידי דלתא, קשיי הייצור של סין והמחירים הגבוהים של עבודה וחומרים, גם חברות אמריקאיות אינן בדיוק על בסיס יציב. למעשה, רוב המניות שלהן ירדו בתדירות גבוהה יותר מאשר עלו בחודשים האחרונים - דבר שיש לראות בו סימן מובהק להיחלשות שוק ואילו בכל הקשור לחודש ספטמבר, עד כה הוא שומר על המוניטין שלו כחודש דיי עלוב במניות.


לסיום, בשבוע הבא ה FOMC, ועידת השוק הפתוחה עתידה להתכנס שוב, וצפויה לעדכן על החלטותיה בהקשר לתכנית ההקלה. האם הפד יודיע על שינוי מדיניותו? להחלטה זו תהיה משמעות רבה על השווקים. למעקב.

x