מניה במוקד || מבט על אחת מחברות הנדל"ן המעניינות בארץ

קרדן נדל"ן || סקטור חם וחברה שהמשקיעים כבר שמו עין עליה

 

 
קרדן נדלןקרדן נדלן
 

גל צרפתי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2021

אין ספק שתחום הנדל"ן בכלל, והנדל"ן למגורים בפרט, "חם" מאוד בתקופה האחרונה. לא ניכנס יותר מדי לעומק הסיבות לכך אבל נאמר שלא הייתה תקופה כמו זו שלנו שבה היה הכסף "זול" כל כך מול היצע דירות קטן כל כך. לפחות פסיכולוגית, שוק הנדל"ן למגורים נהנה כרגע ממומנטום עצום שבו הקונים מפחדים לפספס את הרכבת ולהימצא מול שוקת שבורה של ריביות הרבה יותר גבוהות והיצע עוד יותר נמוך של דירות.

אם נוסיף את הקטנת המס על רכישת הדירות להשקעה וה"אלמנט היהודי" הגורם לבני בריתנו מחו"ל לרכוש "בית מקלט" לעת סכנה, תבינו שיש הרבה סיבות טובות להיות אופטימיים אם אתם בסקטור הזה של הכלכלה. אגב, גם הממשלה נהנית מאוד מהסיטואציה: לכאורה, ישנו לחץ פוליטי אדיר מצד זוגות צעירים, ורוכשים אחרים שרוצים למצוא בית לגור בו, להקטין את מחיר הדיור. אבל, הלחץ הזה שוקל כקליפת השום מול ההכנסות האדירות ממיסים ומיכולת הממשלה לשווק קרקעות במחיר מופקע.

תוכניות ההוזלות, דמוי "מחיר למשתכן", פשוט לא עזרו כל כך ברמה הארצית או שהשפיעו כטיפה בים על מחירי הדירות. ומשום מה, משבר הקורונה רק החמיר את המצב. השילוב של ריבית אפסית ובעיות בבניה, בגלל המגפה, רק לחצו עוד יותר את הקונים להחלטה מהירה. כל זה גרם לעליות הדרמטיות למדי בתקופה האחרונה ממש.

וכך, לסיכום נאמר: חברה המבצעת ומוכרת דירות למגורים בהחלט חיה בסביבה נוחה לעסקים. וכזו קרדן נדל"ן. כמו שתראו להלן, את ההכרה הזו נמצא גם אצל המשקיעים הפיננסים בחברה, וזאת מעבר לתחושה הכללית וההגיונית.

החברה, ומהותה הפיננסית על פי הדיווחים האחרונים

נתחיל במשהו שתמיד הוגן לעשות: להציג את החברה על פי מה שהיא אומרת בעצמה, באתרה:

"חברת קרדן נדלן נוסדה בשנת 1988 והיא נמנית על חברות הבנייה והייזום המובילות בישראל.
החברה מתמחה בייזום, תכנון ובניית שכונות ומבני מגורים, בניית מבני תעסוקה, מסחר ומלונאות.

החברה פעילה בפריסה ארצית והיא מתכננת ובונה אלפי יחידות דיור בפרויקטים רבים בערים: ירושלים, תל אביב, רמת גן, קריית מוצקין, נהרייה, טירת הכרמל, גני תקווה, בית שמש, רחובות, נתניה, חיפה, אזור, אשדוד, גן יבנה ועוד. החברה נהנית מאיתנות פיננסית יוצאת דופן, הונה העצמי של החברה נאמד ביותר מ-525 מיליון שקלים ומניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

מקצועיות החברה וניסיונה הרב בפיתוח מתחמי מגורים וביצועם הנו סימן ההיכר של החברה ועיקר גאוותה הנו עובדיה המסורים והמקצועיים הנותנים שירות ללקוחות החברה מרגע הרכישה דרך ביצוע הפרויקט וכלה בשירות הבדק והאחריות לאחר מסירתה. בנוסף, פעילה החברה בשנים האחרונות בתחום ההתחדשות העירונית בצורה משמעותית והיא מקדמת פרויקטים רבים בתחום בערים רבות בישראל. החברה, ביצעה בעבר ומבצעת כיום פרויקטים מסוג זה ואף מסרה דירות בפועל בפרויקטי התחדשות עירונית.

לחברת קרדן חברת בת העוסקת בביצוע הבנייה בפועל דבר המהווה נדבך חשוב ביכולות החברה, בעוצמתה ובגמישות הרבה שיש לחברה בביצוע הפרויקטים והוצאתם מן הכוח אל הפועל. חברת אל-הר הנדסה הנה אחת מחברות הביצוע הבולטות והמובילות בישראל והיא חתומה על ביצוע פרויקטים איכותיים רבים בארץ ופרויקטים מהמורכבים שנבנו בישראל בשנים האחרונות."

והנה כמה דוגמאות ממה שנעשה על ידי קרדן בתחום הבניינים למגורים בעבר, פרויקטים שכשווים, וכאלו שהסתיימו. הפריסה הארצית באמת מרשימה. ונתחיל במקומות שכבר גמרו את היזמות בהן, והמוגדרים כמאוכלסים:



נמשיך בפרויקטים הנוכחיים, הנמצאים בשיווק:



ונסיים באלו שמוגדרים כעתידיים:



מעבר לבניינים, קרדן עוסקת גם בניהול של עבודות התחדשות עירונית וכאן ניתן לראות זאת על ידי מפת הארץ, כאשר הערים מתחילות מחיפה בצפון ועד ירושלים בדרום:



לסיום, נזכיר את אל-הר הנדסה ובנין, חברת הבת ההנדסית של קרדן, המבצעת פרויקטים של בניה משרדית רבת היקף. הנה כמה מהן:



בסה"כ, אין ספק שלפנינו חברת נדל"ן נטועה היטב בחלק הזה של המשק הישראלי כאשר היא משתרעת על כל החלקים שלו: בנייה מאפס של בניינים למגורים, התחדשות עירונית, ועבודות לסקטור המשרדי. ואיך כל זה מתבטא בחלק העסקי, פיננסי של הדברים? הנה המספרים האחרונים שנלקחו ממערכת מאיה של הבורסה לניירות ערך:



מכל הנתונים האלו הייתי רוצה להסב את תשומת ליבכם לכמה דברים חיוביים: סה"כ ההכנסות ביוני 2021 נמצאו ב-337 מיליוני שקלים מול 229 ביוני 2020, הרווח הגולמי, התפעולי, לפני מס, הנקי, והרווח הנקי למניה כמעט מוכפלים ביחס למספרים של יוני 2020, והתשואה להון בסוף יוני 2021 עומדת על 8.60% מול 6.40% בכל שנת 2020. בהחלט מרשים.

איך כל זה התקבל אצל שחקני שוק ההון

נתחיל מההתחלה: מי מחזיק בכמות הגדולה ביותר של מניות קרדן בעולם קרנות הנאמנות, דהיינו בחלק הניהולי האקטיבי החשוף לקהל הרחב? הנה טבלה עם 8 המחזיקות הגדולות ביותר (מעודכן ל-30-06-2021):



שתי הגדולות ביותר הן הראל ופסגות, עם קרוב ל-10 מיליוני שקלים כל אחת, כאשר הבאה אחריהן היא קסם עם כ-3.5 מיליונים בלבד. אבל, איך התפתחה ההחזקה הכוללת של הנייר בעולם של קרנות הנאמנות? הנה הגרף:


הגרף מתאר את ההתפתחות של האחזקה מאז אמצע 2014 ועד סוף יוני 2021 כאשר ניתן למצוא שלוש מדרגות ברורות לפסגות האחרונות: אביב 2017 (1) עם עלייה מ-3 ל-10 מיליונים, בקיץ 2019 כאשר האחזקה קפצה מסביבות ה-10 לסביבות ה-20 (2), וההתפוצצות הנוכחית כאשר האחזקה עלתה מ-20 ל-כמעט 40 מיליוני שקלים (3). התנועה האחרונה הייתה גם בעלת מומנטום וכוח שלא נראה בעבר. כרגע, הסה"כ עומד על סביבות 30 מיליונים, אחרי תיקון טכני יורד קטן. לבסוף, אנו נביט על מה שקרה למניה, על ידי ניתוח תנועת מחירה:



זהו גרף יומי של קרדן נדל"ן (נעשה על ידי המערכת הגראפית של פאנדר), מאז תחילת 2017 ועד עכשיו. בתחילת התקופה אנו רואים היטב את אזור איסוף הסחורה, כאשר בסיס התמיכה של המחיר נמצא ב-140-150. אבל, באמצע ,2019 חל שינוי לטובה, והחלה עלייה (2) אשר השיגה לנייר הכפלת ערך לכיוון 280-290. הקורונה הצליחה להפיל את המחיר שוב לתמיכה הקשיחה ומשם החל המסע המופלא כלפי השיאים ההיסטוריים האחרונים: שלושת הקווים הירוקים מראים את השינוי בחדות הזווית של העלייה. דבר המסמן את הבהילות של הקונים (1). וכך, המחיר הגיע לאזור ההתנגדות האחרון שלו סביב 490-500 (3). לאחרונה, המניה נעה בין אותה התנגדות והבסיס החדש שלה סביב 360-370 אשר הוכיח לא רע את יכולותיו.

סיכום קצר:

מבין מניות הנדל"ן בארץ, קרדן נדל"ן מציגה התלהבות גדולה של המשקיעים כלפי מעשיה ועתידה. מאזור איסוף סביב 140-150 היא הצליחה להגיע לשיא סביב 500 ממרץ 2020 ועד אפריל 2021. מדוע? כי היא יושבת בסקטור מאוד חם ומצליח, עקב מדיניות הכסף הזול של הבנק המרכזי. איתנותה העסקית והפרויקטים הרבים שלה בעבר, בהווה, ובעתיד, גם מקנים סוג של בטחון כלפיה. וכך, מכל האמור, היא בהחלט חברה, ומניה, שראוי לשים תחת הראדאר ולעקוב אחריה.

  
x