ענקיות הטכנולוגיה קונות סטארטאפים מתחת לרדאר בקצב שיא

הנתונים שפורסמו בסוף השבוע הראו כי חברות הביג טק רכשו סטארט -אפים בקצב שיא השנה כדי למלא את התיאבון שלהן לשליטה עולמית שככל הנראה, אינו יודע שובע

 

 
Image by StartupStockPhotos from Pixabay Image by StartupStockPhotos from Pixabay
 

עמית.י`
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2021

מה זה אומר?

כידוע, חברות הטכנולוגיה חוו שנה חזקה.  החיים הדיגיטליים שגשגו כשכולם אימצו קניות באינטרנט במהלך שיא המגיפה והגבירו התקשרויות באמצעים מקוונים. הביקוש הענק הזה עודד אותן לעשות מאמץ נוסף ולשפר את ההיצע שלהם, והן עשו זאת בדרך היחידה שהם יודעים: על ידי קניות גדולות.   מתברר שהם הוציאו יותר מ- 264 מיליארד דולר על חברות בשווי של פחות ממיליארד דולר מתחילת השנה, שזה כפול מהשיא הקודם שנקבע במהלך בועת הדוטקום בשנת 2000.

מספר עסקאות שנתי משנת 2010. מקור: אתר ועדת הסחר הפדרלית

ממשלת ארה"ב נזהרת מכל העסקאות הללו. שימו לב: היא חושדת שביג טק רוכשות יריבות קטנות יותר כדי לחסל את התחרות העתידיות שלהן, מהלך שכמובן יגביל את אפשרויות הבחירה של הציבור ועשוי בסופו של דבר לאלץ אותנו, הציבור, לשלם יותר. 

מכלול הרכישות שנעשות מתחת לרדאר מגיע בעקבות בדיקה מחמירה הרבה יותר של הבית הלבן, הרגולטורים וחברי הקונגרס, שהאשימו חברות טכנולוגיה גדולות - במיוחד אפל, פייסבוק, גוגל, אמזון ומיקרוסופט - בכך שהן חונקות תחרות ופוגעות בצרכנים.   מחקר של ועדת הסחר הפדרלית (FTC) Federal Trade Commission גילה כי אפל, פייסבוק, אמזון, גוגל ומיקרוסופט ביצעו בין ינואר 2010 ועד דצמבר 2019, 819 רכישות שלא נרשמו מכיוון שלא עמדו בדרישות הדיווח. 

יו"ר  הועדה אמרה כי המחקר הזה מדגיש את הצורך לבחון מקרוב את דרישות הדיווח ולזהות אזורים שבהם יש פרצות שמאפשרות באופן בלתי מוצדק לבצע עסקאות מתחת לרדאר, שכן, אין צורך לדווח על עסקאות בשווי של פחות מ -92 מיליון דולר לרשויות הרגולציה האמריקאיות.

ועדת הסחר הפדרלית עדיין חוקרת את הרכישות שהושלמו לא מזמן של פייסבוק של אינסטגרם וואטסאפ, והזהירה כי היא יכולה לבחון עסקאות נוספות אחרות גם לאחר שהן כבר בוצעו. כלומר, יש בכוחה של הועדה לבטל עסקאות אם היא רואה אותן בלתי חוקיות ובעלות יכולת לחסום אחרות בעתיד. כך שהיא אינה ממהרת לחתום על העסקאות כאשר חברות מבצעות רכישות. כך למשל, היא עדיין בוחנת היטב את הרכישות של פייסבוק של ווטסאפ ואינסטגרם, ושתיהן הרי התבצעו כבר לפני כמה שנים.

מניות צמיחה, עשויות להיות רלוונטיות עבורך בעת הזו

הערך של כל מניה הוא הערך של הרווחים העתידיים שלה, אבל הרווחים העתידיים האלה שווים פחות כאשר הריבית עולה. ומכיוון שהביק טק עוסקים בהבטחה לרווחים עתידיים, עליית הריבית מהווה דאגה גדולה למשקיעי המגזר.  אך נכון להיום, הריבית נמצאת בשפל, והם צפויים להישאר כך גם לפחות בעתיד הנראה לעין. ייתכן שזו הסיבה שגולדמן זאקס מעריך שמניות צמיחה  במיוחד טסלה, אובר ונטפליקס  עשויות להיות המקום המתאים לשים את הכסף כרגע אם כי יש להדגיש, שאין באמור כל המלצה, אלא רעיון לבחינה מעמיקה יותר.

x