השווקים יורדים, האם יש סיבה לדאגה ?

מיפוי נוכחי של גורמי הסיכון בשווקים – סין, אספקת חומרי הגלם, ובסוף זה תמיד הפד

 

 
משה מימוןמשה מימון
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/10/2021

נתחיל בסיבה הרגילה, שווקים יורדים כי נדרש מימוש. משקיעים הרוויחו, השיאו תשואה, ולכן מחפשים לממש חלק מהרווחים. תנודת השווקים מגיעה כשיש חוסר באיזון בין קונים למוכרים. היות וכל הזמן יש קונים ויש מוכרים, יש מממשים ויש כאלה שנכנסים מחדש לשוק, הרי שאלה וגם אלה, משוכנעים שהם צודקים.

כאשר הסביבה תומכת בהמשך מהלכי העליות, חוסר האיזון נוטה לטובת הקונים. כאשר הסביבה (גורמי הסיכון) מגבירים חשש, חוסר האיזון נוטה לטובת המוכרים. הקונים פשוט לא נחושים, לא בטוחים בעצמם, ובהמשך מהלכי העליות. ננסה למפות את הסביבה הנוכחית.

סין ומלחמתה בעצמה

סין הפכה להיות גדולה, אולי גדולה מדי על השלטון הקומוניסטי ששם. האמת שאין באמת בסין קומוניזם, אלא שילוב של משטר דקטטורי עם שוק חופשי. ככל שזה מתקדם, כך עולות הבעיות שבשילוב הזה. המפלגה מעל הכל גוזרת חשש של המפלגה מפני תאגידי ענק, שישפיעו על חיי האזרחים באופן כזה שיכול לייצר חוסר שביעות רצון אצל האזרחים, או מצב אחר בלתי נסבל שישפיע על מקבלי ההחלטות באופן שיפגע במטרת העל. ומטרת העל היא – המפלגה.

ראינו את זה קורה, וזה הופיע בצעדים לא מבוטלים כלפי מספר חברות ענק. לא נכביר על זה כאן מילים, כי דנו בזה בעבר.

סין אבל לא מפסיקה לייצר כותרות. לאחרונה התבשרנו על קריסת Evergrande, ענקית הנדל"ן הסינית (שם כשאומרים ענק זה ענק). 

בעיית האנרגיה הסינית

המשבר הנוכחי מאיים באופן דרמטי על סין. משבר מחירי האנרגיה, שמכה גם באירופה, פוגע גם בסין. סין עדין נתמכת משמעותית בפחם, למרות תוכניות להיפטר מהתלות בפחם, עדין זו קיימת ומשפיעה. שוק האנרגיה הסיני לא באמת חופשי (די דומה למצב בארץ), כאשר מחירי האנרגיה למפעלים מפוקחים על ידי הממשל. זה יוצר בעיה עבור יבואני פחם, שלא ממש מעוניינים להביא פחם יקר, ולמכור אותו בזול לתכנות הכח. אני מניח שאתם מבינים לאן זה הולך.

הפתרון של סין עקרונית, הוא לאפשר לשוק לקבוע מחירי אנרגיה, ואם המחירים עולים, זה מה יש. הבעיה היא שמחירי האנרגיה משפיעים אמנם על תחנות הכח, אבל בעיקר החשש הוא מפני פגיעה משמעותית במפעלי הייצור, עם גידול משמעותי בהוצאות. הממשל הסיני חושש מאוד מהשלכות אלה. 

בינתיים הפתרון של הממשל הוא הגבלת תפוקה לתחנות כח, ולמפעלים.

בעיית המחסור בחומרי גלם וברכיבים

שמענו עד עכשיו חששות של יצרנים ושל ספקים לגבי מחסור בחומרי גלם. זה מתחיל להגיע לדוחות. עוד ועוד חברות מדווחות על חשש לעמידה ביעדי המכירות שנובעים מהיעדר חומרי גלם.

עיקר צוואר הבקבוק הוא ברכיבי מוליכים למחצה, ומעבדים. זה משפיע על על תעשיה שיש בה רכיבים כאלה. ויש לא מעט תעשיות שמושפעות מכך. החל במוצרי חשמל, דרך רכבים, וכמובן כל מה שקשור במחשוב, אלקטרוניקה, תקשורת ובידור.

בעיית חומרי הגלם קשורה מן הסתם בקורונה, באספקה ימית (זוכרים את המשבר בתעלת סואץ?), אבל היא מחריפה גם לאור מה שאמרנו על סין. בתור רצפת הייצור של העולם, אם סין מתחילה לחוות בעיות אנרגיה, ומצמצמת את ימי העבודה של המפעלים, זה מן הסתם לא יעזור למחזור בחומרי גלם. במעבדים ובמוצרים מוגמרים.

בואו נזכור, אנחנו מגיעים לעונת החגים, העונה החזקה בשנה ברכישות קמעונאיות. אם מחסור בחומרי גלם וברכיבים יימשך, זה ישפיע על התוצאות של הרבעון הקרוב, האחרון של 2021, אבל גם יפגע בתוצאות השנתיות.

עכשיו, שימו לב, חברות התאוששו דרמטית אחרי הקורונה, אבל צריך לזכור, כלכלה ומשק מתפקד, לוקח זמן להביא חזרה לתפוקה מלאה. אפשר לראות את ההפרעות שמתרחשות בארץ, כדי להבין שמשבר הקורונה עדין לא מאחורינו. אנחנו עדין נרגיש אותו בחודשים רבים קדימה. 

מחירי התובלה הימית – Container Shipping Rate for 8500 TEU Vessels, ycharts.com.

הפד, לכו אחרי הפד והתעסוקה

הפד, בהודעת הריבית האחרונה שלו, אמנם לא נתן יעד מתי הוא מתחיל לצמצם את רכישות האג"ח. הוא ציין שעדין מוקדם לתת לוח זמנים, אבל השווקים סבורים שבכך הוא רק נתן ארכה. כלומר צמצום רכישות האג"ח, ה-Tapering, בוא יבוא, וכפי הנראה הפד יכריז על כך בהודעת הריבית הבאה שלו.

הודעת הריבית הבאה של הפד מגיעה ב-3 בנובמבר. אחד הדברים שהפד כבר אמר שהוא יבחון לעומק הוא נתוני התעסוקה. ככל שאלה יהיה טובים יותר, וגם מגוונים יותר, כך זה יתמרץ אותו לצמצם את רכישות האג"ח. אז ככה, נתוני התעסוקה הבאים מתפרסמים – ביום שישי הקרוב. איך אומרים ממש מעבר לפינה.

קשה להעריך את הנתון הזה, כי הפד לראשונה התבטא לגבי הגיוון של נתוני התעסוקה, ואמר שהוא רוצה לראות גידול בתעסוקה של נשים, מהגרים ומיעוטים. בעצם הפד אומר שמבחינתו האינדיקציה לכך שהמשק האמריקאי מתארגן על עצמו, היא שההתאוששות מחלחלת גם לשכבות החלשות יותר, וזה אחד הדברים שהוא ירצה לראות.

לאור זאת יש לעקוב באופן הדוק אחר נתוני התעסוקה שמתפרסמים. נתוני דורשי אבטלה מתפרסמים בכל שבוע ביום רביעי, אבל הנתונים המשמעותיים יותר מתפרסמים בכל יום שישי ראשון של כל חודש (באוקטובר ה-1 בחודש היה יום שישי לכן הנתונים מתפרסמים השבוע). לנתונים האלה יש בהחלט פוטנציאל להשפיע על השווקים לכל כיוון.

x