רעיון השקעה במעקב: מניות האנרגיות הירוקות-מתחדשות

הסקטור שירד הכי הרבה לאחרונה: מבט על קרנות מייצגות של הסקטור שסבל ממש קשה מאז תחילת 2021

 

 
windmills-Image by Free-Photos from Pixabaywindmills-Image by Free-Photos from Pixabay
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/10/2021

מה היה הסקטור שירד הכי הרבה לאחרונה? זו השאלה שננסה לענות עליה הפעם, כאשר האווירה של הירידות בשווקים מעצימה את השאלה הזו. מדוע? כי, כידוע, הצדדים החלשים של השוק יורדים יותר עמוק בזמנים של תיקונים שליליים מאשר החלקים החזקים יותר. אנשי ה-Short יודעים זאת היטב, וגם אנשי קרנות הגידור שפועלים בצורה של Long-Short באותו סקטור.

מדוע זה כך? פשוט מאוד: מניות חזקות, עד הירידות הכלליות של השוק נחשבות (לרוב) לכאלו שיש להן גב פונדמנטלי יציב וטוב. זה האחרון מייצר גיבוי פסיכולוגי עבור המשקיעים החושבים, אחרי אוסף של נקודות מטה, על המניות האלו כהזדמנות קנייה מחדש.

לעומת זאת, מניות חלשות, לפני המהלך היורד הכללי, כבר פגיעות ופצועות. מהות הביזנס שלהן נתן את הסיבות לאותה חולשה, וכאשר באים המוכרים, הם יעדיפו להיפטר מהסחורה הפגומה הרבה יותר מהר מאשר זו שיש בה ערך.

זהו הרקע להחלטה לבחון את הסוגיה ולהביא בפניכם את התוצאה המעניינת הבאה. אגב, מכיוון שאני מצביע על סקטור, ולא על משהו נורא ספציפי, החלטתי לבחון את הסוגיה על בסיס קרן מחקה מנוטרלת מט"ח. וכך, אנו לא לוקחים בחשבון את כישרונם של מנהלי כספים מקצועיים או השפעת התנודתיות של הדולר-שקל. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



והתוצאה היא: סקטור האנרגיות הירוקות! והקרן המחקה שנבחרה לייצג את העניין הזה היא קרן מבית תכלית אשר מתרכזת במדד שלוקח את מניותיו ממדד הנסדק האמריקאי. הקרן צעירה למדי, עם תאריך הקמה של ה-16-07-2020, והיא שייכת לאוסף העצום של הקרנות אשר צצו לנו בזמן משבר הקורונה על מנת לאפשר רזולוציית גיוון ממש גדולה.

יש בה, יחסית, המון כסף, עם 487.8 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-4 מבין 62 הקרנות הנמצאות בענף שלה. עבור קרן מחקה, דמי הניהול שלה גבוהים למדי, עם 0.8%, הממקמים אותה במקום ה-5 (המכיל הרבה קרנות עם דמי הניהול הזה) מבין 62 הקרנות. והערך הפרמטרי הגבוה ביותר שנתקלתי בקרן הזו היא סטיית התקן שלה: 4.83%! דבר המעיד על תנודתיות עצומה יחסית לקרן מנייתית.

תשואתה לשנה נמצאת ב-19.74% אבל, כפי שתראו, זהו הערך החיובי היחיד כמעט כאשר רוב התשואות של הטווחים הקצרים יותר שליליים, ובקנה מידה. תמונת החשיפות מעניינת גם היא: 100% מניות זה נורמאלי אבל 51.29% אג"ח עם דירוג AAA ומח"מ אפסי של 0.55 שנים. מה כל זה עושה פה? אני משער שמדובר בצרכים של ניהול המעקב אחרי נכס הייחוס אבל לא נתקלתי בזה הרבה בעבר.

ביצועי הקרן



כאמור, התשואה לשנה קצת משקרת כאשר רוצים לבחון את מה שהצעתי בתחילת הדברים: איזה סקטור ירד לאחרונה? על פי הגרף לעיל, המכיל את מה שעשתה הקרן מאז היווסדה, ניתן לראות היטב את שתי התקופות המדהימות של הסקטור: עד תחילת 02-2021 ומאז 02-2021. עד אותו תאריך ראינו עלייה דרמטית למדי של 170 אחוז! (100->270). ומאז, ראינו ירידה לא פחות אסרטיבית של 40% (270-160) כאשר הירידות האחרונות החזירו את יחידות הקרן מהתיקון העולה המינורי שהיה עד 200 לסביבה של 160. וזהו סימן נוסף לחולשה כאן: אחרי הירידה הגדולה נוצר בעצם דשדוש אופקי. וזאת כאשר השוק הכללי עלה בצורה די מדהימה ויצר שיאים חדשים. עכשיו, הסקטור הזה פשוט צולל חזרה לבסיס הדשדוש מהגבול העליון שלו. איך זה נראה מול המדדים העיקריים של ארה"ב? הנה התשובה:



בגרף הזה אנו רואים את ההתפתחות בצורה יפה במיוחד: תחילת שנה עם ביצועי יתר מדהימים ואט אט הסקטור נחלש כאשר הוא (בכחול) הופך להיות האחרון אחרי המדדים (S&P500 – כתום, ראסל2000 – ירוק, נסדק – אדום). הנפילה פשוט הייתה קשה ועקבית. ואיך הקרן שלנו עושה מול הקרנות המחקות העוסקות בתחום הזהה של אנרגיות ירוקות-מתחדשות? הנה גרף שנה נוסף:



כפי שאתם רואים, הקרן של תכלית (כחול) עלתה הכי הרבה ולכן עדיין מובילה את האחרות. שתי הקרנות של מגדל (כתום, ירוק) היו פשוט פחות תנודתיות כאשר הקרן שבשמה יש Solar מצליחה להיות די קרובה לביצועים של הקרן של תכלית. רמז, כנראה, לתכנים של נכסי הייחוס. השוואה אחרונה ומעניינת לא פחות: איך הקרן המחקה של תכלית עשתה, מאז תחילת השנה, מול קרנות מנוהלות בתחום? הנה התשובה:



כאן, זה שונה מההשוואה מול הקרנות המחקות: הקרן של תכלית (כחול) עלתה מעל כולן אבל גם ירדה מתחת לכולן. בסופו של דבר, המשקיעים המנוהלים אולי נהנו פחות בזמן העליות אבל בהחלט סבלו הרבה פחות בזמן הירידות של הסקטור.

גיוסים ופדיונות


נותר לנו לראות את נושא הגיוסים. כאן, החלטתי לקחת טווח של שנתיים למרות שהקרן של תכלית לא קיימת שנתיים מלאות. למרות זאת, אנו רואים מהגרף הזה שברגע שהיא נכנסה למשחק (כתום) היא הייתה מרכז העניינים אחרי מעט מאוד זמן והאפילה על מתחרותיה ממגדל. כרגע, יש פשוט רוגע יחסי, אצל כל הקרנות, וזה אומר שהמשקיעים שנותרו כאן כנראה רואים בהשקעה הזו משהו לטווח האסטרטגי הארוך יותר.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5131537
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/249

המון הצלחה לכולם!

 
x