וול סטריט: דוח התעסוקה בארה"ב - איך הוא משפיע על גורמי הסיכון?

מה קורה עם גורמי הסיכון? לא נעלמו, אבל בינתיים נרגעו | גישת גורמי הסיכון שמה לא מעט סיפורים באוויר. זה שימש את המשקיעים למהלך ירידות האם הגורמים עדין בתוקף? איך דוח התעסוקה השפיע?

 

 
chart-Image by Csaba Nagy from Pixabaychart-Image by Csaba Nagy from Pixabay
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/10/2021

בכל יום שישי ראשון של החודש (אלא אם זה ממש ה-1 בחודש) מתפרסמים נתוני התעסוקה. היום התפרסמו הנתונים, ואנחנו חודש שני ברציפות שבהם נתוני התעסוקה מפספסים. נתוני התעסקה החשובים הם הנתונים של המגזר הלא חקלאי, מה שנקרא – Non-Farm Payroll או בקיצור NFP, שמתאר כמה משרות חדשות הוסיפה הכלכלה האמריקאית.

דוח התעסוקה – ברובו חלש, אבל האם זה בעייתי?
הצפי החודש היה ל-500 א' משרות, ואילו בפועל נוספו 194 א' משרות. בחודש שעבר הצפי היה ל-750 א' משרות חדשות, ואילו בפועל הנתון יצא 235 א' משרות חדשות. על הדרך, אחוז האבטלה ירד מעבר לצפי, והשכר השעתי עלה מעבר לצפוי. עליית השכר היא משמעותית, שכן היא יכולה להשפיע על אינפלציה (נתוני האינפלציה יתפרסמו בשבוע הבא, יום רביעי).

שימו לב, מבחינת השוק המשמעות היא שזהו נתון שמראה שהכלכלה האמריקאית לא מתאוששת בקצב רצוי. עקרונית, NFP חלש זה נתון שלילי, אבל על הדרך יש גם נתונים חיוביים בדוח התעסוקה. מבחינת השוק, בהפוך על הפוך, נתון תעסוקה חלש זה דווקא חיובי, כי המשמעות שלו היא שזה איתות חולשה שיכול לגרום לבנק המרכזי הפדרלי לדחות את הסיוע שלו לשווקים עוד יותר. בפועל הנתון יצא מאוד מעורפל, ולא ברור.

גורמי הסיכון – היו רבים, כמה נשארו?
לא מעט גורמי סיכון הסתובבו סביבנו לאחרונה. משבר האנרגיה, המניות הסיניות, פרשת Evergrade, המחסור במעבדים, תחילת עונת הדוחות, והחשש הגדול מכולם הוא החשש מהפעולות של הפד. בואו נבחן את גורמי הסיכון.

המחסור במעבדים, וצווארי בקבוק בשרשראות האספקה, קיים עדין, אמור לאט לאט להשתחרר, אבל עדין קיים. זה ישפיע על דוחות החברות, והסיכון הזה עדין קיים, כך שנכנסים לעונת הדוחות כשהחשש הזה קיים.

סין, משפיעה על כל העולם, אם יש משבר אנרגיה בסין, כל העולם יושפע מכך. אבל אם סין תוקפת את החברות שלה, זה ישפיע על החברות שלה שנסחרות בסין, אבל לא על כל העולם. העולם מבין את המצב בסין לאשורו, מתרחק (מי יותר מי פחות) מסין, ונותן למצב להתבהר. כך גם צריך להסתכל על פרשת Evergrade. זה משבר מקומי, יש לו פוטנציאל גם לזלוג למערב (בעיקר לחברות שקשורות לחברות אלו), מעבר לזה גורם הסיכון הזה מתפוגג.

גורם סיכון נוסף הוא משבר האנרגיה המתהווה. כן, הוא עדין כאן, אבל צריך לקחת אותו בקורטוב של מלח. ההנחה שלא יווצר משבר משמעותי, והחוזים הארוכים יותר מראים הקלה במחסור האנרגיה. נוסיף לזה את העובדה שסקטור האנרגיה מהווה סקטור משמעותי בשוק ההון, כך שבהפוך על הפוך, זה דווקא יכול לסייע קצת ל-S&P ולדאו.

נשארנו עם הפד. זה תמיד הפד. החשש מהפעולות של הפד הוא מפני מצב שבו פעילות מואצת של הכלכלה תגרום לפד להפסיק את רכישת אגרות החוב. מה שנקרא Tapering. כלומר צמצום הרכישות, והמעורבות של הפד בשוק. כאמור, שני דוחות רצופים שבהם שוק התעסוקה לא מראה התאוששות בקצב רצוי, יכולים לדחוף את הפד לדחות את ה-Tagering מנובמבר לינואר.

כל זאת כמובן הערכה. בדרך יש לנו נתוני אינפלציה שאמורים להתפרסם ביום רביעי הקרוב עם פרסום מדד המחירים לצרכן, ומדד הליבה. נתון חזק מאוד וקריאה גבוהה מהצפי של אינפלציה יכולה לבטל את דוח התעסוקה החלש, ובכל זאת לדחוף את הפד ל-Tapering כבר בישיבה הקרובה של הפד. מבחינת השווקים, הנתון הבא הוא נתון האינפלציה, וכאן אכן יש חשש, צווארי בקבוק (שקצת משתחררים אבל עדין קיימים) בעולם הרכיבים, עליה במחירי האנרגיה, יכולים לייצר קריאה גבוהה יותר של אינפלציה. 

ישיבת הפד הקרובה תיערך בין ה-2-3 בנובמבר. כלומר אחרי נתוני האינפלציה, זה הנתון הרלבנטי שיעניין את השווקים. זה הנתון שצריך להתכונן אליו.

x