בלעדי - יוזמה חדשה בכנסת למניעת אפלייה כלפי סוכני ביטוח מהמגזר הערבי

בלעדי ל FUNDER AdvizerLand לשכת סוכני הביטוח וחבר הכנסת מיקי זוהר עובדים על הצעת חוק שתאסור אפליה של סוכנים מהמגזר הערבי על ידי חברות הביטוח

 

 
 

בועז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/10/2021

על פי הערכות בענף הביטוח, מדי שנה עוברים כמעט 4 מיליארד שקל בפרמיות מסוכני ביטוח ערבים לסוכני ביטוח יהודים. מדובר בפרקטיקה ידועה. סוכני ביטוח ערבים עם תיק מבוטחים בעל מספר גבוה של תובעים, "נשרפים" על ידי חברות הביטוח הישראליות שבוחרות לעבוד עם אותו סוכן. למן הרגע הזה, שאר המבוטחים של הסוכן הערבי עוברים לסוכן יהודי. לחלופין הסוכן היהודי מממשיך לעבוד, רק תחת רישיון של סוכן יהודי אחר והצמד מתחלקים בפרמיות שנגבים משאר המבוטחים.

התנהלות זו מקנה תסכול רב לסוכני הביטוח הערבים, שמספרם מוערך בכמעט 900 סוכנים. לאדוויזרלנד נמסר על ידי מקורבים כי בימים אלו לשכת סוכני הביטוח וחבר הכנסת מיקי זוהר עובדים על הצעת חוק שתאסור אפליה של חברות הביטוח סוכנים ערבים בתחום ביטוחי החובה.

האופי הגמור של החוק עדיין לא ידוע, אך הוא אמור למנוע מחברות ביטוח להפלות סוכנים ערבים בתחום החובה על בסיס שרירותי.

מדובר בהמשך ישיר להתנגדות הסוכנים הערבים בלשכת סוכני הביטוח ומחוצה לה. ב-2018 הגיעו קבוצת סוכנים מהמגזר הערבי, שגרים בצפון הארץ ומרכזים את פעילותם העסקית בכפרים של המגזר הערבי עד לבג"ץ. שם טענו בבית המשפט כי אופן התנהלותן של חברות הביטוח פוגעת בפרנסת הסוכנים, כי כאשר סוכן לא יכול לתת שירות למבוטח שלו בתחום ביטוח החובה – גדולים הסיכויים לכך שהוא יאבד את הלקוח. בנוסף נמסר כי דחיית סוכנים ערבים לא פותרת את בעיית המבוטחים הבעייתיים מאחר שאלו הם עוברים פשוט לסוכנים יהודים.

החברות מתנגדות

בסביבת חברות הביטוח מאמינים כי החוק לא יעבור מאחר שחברות הביטוח יכולות להפלות לקוחות על בסיס עברם. להשקפתם החברות אינן מפלות בין מבוטחים וסוכנים על בסיס דת, מין ומקום מגורים, אפליה שאסורה על פי החוק. אפ כי החברות לא מחדשות ביטוחי חובה לרכב כאשר מדובר בסוכנים או לקוחות המרבים בתביעות.

בנוסף טוענות חברות הביטוח כי שיעור התביעות הגבוה בישובים הערביים מאלצת אותן להעלות את פרמיית הביטוח. מאידך, תקרות הפרמיה שקבע המפקח על הביטוח אינן מאפשרות התאמת הפרמיה של ביטוח החובה לגובה הסיכון. קרי שיקולי המבטחות הן אקטואריים לחלוטין ולא על בסיס דעות קדומות וגזענות.

הפתרון של חברות הביטוח במקרים אלו הוא להפנות לקוחות אלו לעשות את הביטוח על ידי ה'פול'. החברה שאינה מבצעת חיתום ועל כן מקבלת את כולם. טענות הסוכנים הערבים על פתרון זה הוא כי סוכנויות הפול אינן מפוזרות בצורה אחידה והנגישות אליהן נמוכה מאוד. נכון ליוני 2021 הסתכמו סניפי הפול בשישה. 



תגובת הלשכה - פועלים לקידום שוויון בקרב הסוכנים
מלשכת סוכני הביטוח נמסר בתגובה כי: "לשכת סוכני הביטוח יחד עם ח"כ מיקי זוהר מקדמת בימים אלו הצעת חוק אשר תעניק  זכות שווה לכל סוכן ביטוח לשווק ביטוח חובה מול מנעד רחב של חברות ביטוח, ללא קשר להיקף התביעות האישיות של לקוחותיו. אנחנו בלשכה פועלים ללא לאות למען ציבור הסוכנים הערבי אשר נתקל באפליה על רקע מגזרי שלא תעלה על הדעת. מדובר בחובת ביטוח מנדטורי במדינת ישראל, ומוטלת חובה לתת הזדמנות שווה במחיר ו/או הנגשת הכלים לכל אזרח במדינה ללא קשר למוצאו ו/או דתו לקיים את החוק במידה שוויונית."


x