כנס ESG ראשון של הבורסה לניירות ערך

רק 17% מהחברות הישראליות הגדולות מפרסמות דוחות ESG לעומת 90% בארה"ב

 

 
הבית של הכלכלה, בורסה, צילום: פאנדרהבית של הכלכלה, בורסה, צילום: פאנדר
 

כלכלני הבורסה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/10/2021

כיום כ- כ-45% מסך ההשקעות התאגידיות באירופה וכ-33% מסך ההשקעות התאגידיות בארה"ב מתחשבות בשיקולי ESG.

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה: "אם אנחנו רוצים להיות חלק מהעולם הכלכלי החדש, יש לנו מחויבויות סביבתיות, שהיא מעבר לדרישות רגולציה, זהו צו השעה מבחינה עסקית וכלכלית".

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב (ת"א: ברסה) ערכה כנס ראשון בנושא ESG לחברות הציבוריות, כחלק ממאמציה להגביר את המודעות ולקדם את הנושא של אחריות חברתית וסביבתית של החברות בבורסה.

את הכנס פתחה תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה, אשר אמרה "משבר האקלים דורש מכולנו, אנשים וחברות והעולם כולו, להשתנות. לא כי הדיבור היום הוא ירוק, אלא כי העולם משתנה והוא אחר ממה שהכרנו. כחברה אנושית, ובמיוחד כחברה כלכלית, עומדת בפנינו השאלה האם אנחנו נשתנה מתוך בחירה או שנשתנה בלית ברירה, כשאולי יהיה מאוחר מידי ונרדוף אחרי השינוי שקרה בלעדינו." זנדברג סיפרה על המאמץ הגובר במשך שנים לשוויון מגדרי בחברות, שאינו רק צודק יותר כחברה אלא גם כי הוא מביא לביצועים כלכליים ופיננסיים יותר טובים. "גם בשיקולי סביבה, ישנה חובה מוסרית, אבל החשיבות היא מעבר לכך – להתחשבות בשיקולי הסביבה יש גם הצדקה כלכלית. אנחנו לא יכולים להסתגר בתוכנו כמשק שלא מפנים עלויות חיצוניות, זה ישתקף מהר מאוד בביצועים של החברות והכלכלה." זנדברג הוסיפה: "אירופה וארה"ב מחויבות מאוד מאוד לעולם לחדש, הצורך בגיוון של השקעות באנרגיה ובנושאי סביבה, במיוחד בקרב הדור הצעיר, לא הולך להיעלם לשום מקום, ולכן בפנינו עומדת רק אופציה אחת – להשתנות עם העולם. זה גם יעזור לנו כמדינה וכחברה לעשות את השינוי ההכרחי. אם אנחנו רוצים להיות חלק מהעולם הכלכלי החדש, יש לנו מחויבויות סביבתיות שהיא מעבר לדרישות רגולציה, זהו צו השעה מבחינה עסקית וכלכלית. מי שלא ישכיל להשתנות, פשוט יישאר מאחור. והדבר הנכון עבור המשק הישראלי, הבורסה והחברות הציבוריות היא להוביל את החברה הישראלית לעולם החדש. על מנת שנוכל להיות כולנו גאים שהכלכלה הישראלית לא רק עוקבת אחרי מה שקורה בתחום באירופה ובארה"ב, אלא מובילה אותו."

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך: "אנו בבורסה רואים חשיבות עליונה לקדם את הנושא הזה, גם כבית של הכלכלה הישראלית וגם כחברה ציבורית נסחרת. אני רוצה לברך את השרה שהגיעה היום לבורסה. הדבר מראה את החשיבות שמעניקה הממשלה לנושא בכלל ואת המחויבות של השרה בפרט. זה המקום גם להזכיר את הסיוע החשוב שמעניקה הממשלה במימון עבור יותר מ- 20 חברות בורסאיות על מנת שיפרסמו לראשונה דו"חות אחריות תאגידית בשנה הקרובה, בהן גם הבורסה לניירות ערך. 

למגזר העסקי יש תרומה כלכלית וחברתית עצומה למשק וגם אחריות ערכית. אנחנו מזהים אצל המשקיעים, מוסדיים ופרטיים, שהם מחפשים פתרונות מתאימים לתפיסת העולם שלהם בנושאי סביבה וחברה וגם עלייה ברמת העניין והפעילות בבורסה של משקיעים מהעולם, שגם הם מסתכלים יותר ויותר על נושאי ESG. חברות שיובילו בנושא יוכלו לזכות ליותר עניין והשקעות מצד המשקיעים מהארץ ומהעולם". 

עלייה משמעותית בהשקעות מונחות אחריות תאגידית – אירופה מקדימה את ארה"ב

בכנס הציגה חני שטרית בך, סמנכ"לית ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה את הפעילות הגוברת בתחום ה- ESG של בורסות בעולם, בהן הבורסה לניירות ערך בתל אביב:

כיום כ-45% מסך ההשקעות התאגידיות באירופה וכ -33% מסך ההשקעות התאגידיות בארה"ב מתחשבות בשיקולי ESG .שווי קרנות הסל העוקבות אחר מדדי אחריות תאגידית הגיע באוגוסט 2021  לכ-327 מיליארד דולר. בחודשים ינואר – אוגוסט בוצעו רכישות של מדדים בהיקף של כ- 109 מיליארד דולר, זאת לעומת רכישות בהיקף של כ- 88 מיליארד דולר ב- 2020 כולה. כיום נסחרות 736 קרנות סל, שהונפקו ע"י 113 מנפיקים, הנסחרות ב-35 בורסות ב-29 מדינות, כאשר מנפיקי קרנות ה-ESG הגדולות בעולם הם iShares ,Vanguard ,Invesco


רק 21 חברות גדולות מפרסמות דוחות ESG, המספר צפוי להכפיל את עצמו בשנה הקרובה

החברות הישראליות נמצאות הרחק מאחור בכל הנוגע לפרסום דו"חות אחריות תאגידית. כיום רק 21 מתוך 125 החברות הכלולות במדד הדגל ת"א-125 מפרסמות דוחות כאלו, לעומת כ- 90% מהחברות הכלולות במדד 500-S&P מדווחות לפי כללי ESG. עם זאת, המספר הנמוך בישראל צפוי להכפיל את עצמו בשנה הקרובה לאור העובדה ש- 22 חברות בורסאיות נוספות, קיבלו אישור למימון ממשלתי לפרסום דו"ח אחריות תאגידית בשנה הקרובה.

בשנה האחרונה הצטרפה הבורסה ליוזמת האו"ם לעידוד הבורסות בתחום - SSE INITIATIVE ובנוסף היא השיקה שני מדדים ירוקים: מדד ת"א-125 נקי ומדד קלינטק, אשר הצטרפו למדד מעלה הוותיק, והיא צפויה לפרסם מדדי ESG נוספים. יצוין כי כיום רק 45 בורסות בעולם מתוך 112 הכלולות ביוזמת האו"ם מפרסמות מדדים ירוקים. 

x