דיון בוועדת אדירי בנושא מכסות ייצוא הגז הטבעי

החלטות ועדת אדירי אינן משפיעות על תמחור מניות השותפות במאגרי לוויתן ותמר וגם לא על תוכניות היצוא של המאגרים בטווח הנראה לעין

 

 
Image by ds_30 from Pixabay Image by ds_30 from Pixabay
 

אלה פריד, אנליסטית בכירה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/10/2021

״חשוב לציין שלההחלטות הועדה בנושא המכסות אין השפעה על התמחור של מניות רציו ודלק קידוחים, המחזיקות במאגר לווייתן, ובוודאי שלא על השותפות במאגר תמר - ישראמקו, תמר פטרוליום ואלון גז, וגם לא על תוכניות היצוא של המאגרים בטווח הנראה לעין. ללוויתן מכסת ייצוא של 50% מהכמות (שזה לכל הפחות כ-300 בי.סי.אם), בנוסף למכסת הייצוא של כריש, שהועברה בעסקת המכירה ומהווה כ- 75% מהגז במאגרים אלו. כך שנכון להיום מדובר במלאי של 300-350 בי.סי.אם למכירה לפי המכסה הקיימת. מתוך מכסה זו, כ-100 בי.סי.אם קיימים חוזי יצוא. עד כה נמכרו ליצוא פחות מ-10 בי.סי.א. במלים פשוטות, לוויתן יכול לפתח את שלב 1ב בלוויתן, ואפילו שלב 2 - ועדיין יהיה רחוק מהמכסה".

"נציין, שוועדת אדירי התכנסה למעשה לפני המועד הקבוע שלה - בשל התחושה שניתן להעניק מכסה נוספת למאגרים על רקע התקדמות האנרגיה המתחדשת בארץ ובעולם.

כעת נראה שעל רקע המחסור באירופה ובסין הוחלט לא להגדיל מכסות, אך אין לכך השפעה על תוכניות הפיתוח ושוויי המניות, שאינו מגלם בינתיים גם את שלב 1א״.
x