ועדת הכלכלה אישרה תיקונים שנועדו להאיץ חיבור מפעלים לגז טבעי

היו"ר ביטון: מצב משק הגז מחייב בדק בית. לפי ההצעה שאושרה, תעריף החלוקה שמשלמים מפעלים מחוברים וכאלה שחתמו על חוזה וממתינים לחיבור לא יעלה עד סוף 2023; היו"ר ביטון: שמענו על בתי חולים שיכולים להתחבר ולא חוברו – וזה חמור מאוד, החזון הוא שבעוד שנה יהיו אפס מפעלים שממתינים לחיבור

 

 
קרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טובקרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טוב
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/10/2021

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה את תיקון חוק משק הגז הטבעי, מתוך הצעת חוק ההסדרים. הישיבה הבוקר התקיימה לאחר שני דיונים שקיימה הוועדה בהצעה, במהלכם דרש היו"ר ביטון להגביל את האפשרות להעלות את מחיר החלוקה למפעלים שכבר מחוברים לגז טבעי. בהתאם לכך נקבע כי הסמכות של מועצת הגז הטבעי להעלות את מחיר החלוקה שמשלמים מפעלים שכבר מחוברים לרשת תופעל רק בעוד שנתיים, כדי להבטיח להם ודאות.


מיכאל ביטון, קרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בדיון אישרה הוועדה פה אחד את הנוסח לתיקון החוק, בהתאם להסכמות מהדיונים הקודמים, בקולותיהם של היו"ר ביטון, חברת הכנסת לימור מגן תלם וחברי הכנסת יוראי להב הרצנו וולדימיר בליאק.

בהתאם לכך נקבע כי האפשרות של המועצה לענייני משק הגז הטבעי לשנות את תעריפי החלוקה תחול רק על רישיונות שנתינו עד 2016, ולאחר שמי שעשוי להיפגע מההחלטה קיבל זכות להשמיע את טענותיו. עוד נקבע היום כי שינוי התעריפים שמשלמים מפעלים שכבר חתמו הסכמים ועדיין לא חוברו וכן מפעלים שכבר חוברו לא יכנסו לתוקף מידית, אלא בעוד קצת יותר משנתיים – ב-31 בדצמבר 2023.

קרדיט: סטילס דוברות הכנסת, דני שם טוב

בהתאם לדרישות היו"ר ביטון נוספה היום גם חובת דיווח שנתי לוועדה, על מצב פיתוח רשת הגז, פיתוח קווי החלוקה והאזורים בהם היא פרוסה, היקף החיבורים השנתיים של גופים ציבוריים ועסקיים, היקף הצריכה של הגז, חסמים לפיתוח משק הגז והתקציב לעידוד משק הגז. דיווח ראשון יימסר לוועדה באוקטובר 2022.

היו"ר ביטון בירך על אישור התיקונים, אך הוסיף כי הוא יצר אי נוחות בוועדה, שכן הוא בא לתקן מדיניות שלא מימשה את החזון שלה, שנתנה לשוק הפרטי לעשות את שלו. "נתנו לחברה ממשלתית לסלול את קווי ההולכה וזה עבד טוב, ולחברות פרטיות לשים את קווי החלוקה והשוק הפרטי לא עשה את תפקידו. למה? בטח יהיו הסברים מגוונים, אבל זה לא מעניין. די אם נזכור את המפעלים בלוד, נתניה, נהריה שממתינים לחיבור. זה מחייב בדק בית ומאמץ הרגולטורים, לראשונה יש לכם שיניים לפעול מול חברות חלוקה שלא מבצעות תפקידם ונשאל אתכם את השאלות האלה בעוד שנה".

הוא הוסיף: "נשאל למה אין סינרגיה בממשלה, למה אין תכנית בין משרדית לניוד מפעלים עתירי אנרגיה לפי נקודות החלוקה שיש או עתידיות להיות? אני מצפה מהאוצר שיהיה בסינרגיה כי כל רפורמה שלו היא בין משרדית. זה לא מספיק שהוא יוביל חוקים בחוק ההסדרים. בתי חולים שיכולים להתחבר לא לקחו גז, וזה חמור מאוד. החזון הוא שניפגש פה בעוד שנה ותספרו על מאה חיבורים ואפס מפעלים שממתינים וחברות שלא תפקדו וטופלו".

x