שוקי המניות , S&P500 ת"א 35 - הבורסה בת"א מתנתקת מוול סטריט ?

שוקי המניות || מדד S&P500 ות"א 35 || ניתוק כזה בביצועי המדדים לא ראינו עידנים - הבורסה שלנו מתחילה להידמות לשקל בהיותה חזקה יותר ממה שחשבנו

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/10/2021

מי שמסתכל על הגרף של מדד המניות האמריקאי העיקרי, מדד S&P500 אומר לעצמו: ממש לא נורא! אמנם הייתה לנו ירידה מסוימת, אשר שברה כמה כללים של שגרה (שיאים ושפלים יורדים בטווח היומי...) אבל הדבר הזה נעצר והכיוון השתנה לטובה. במיוחד בימים האחרונים של השבוע.

עזרו הדוחות הכספיים הטובים מהחברות, נתוני האבטלה הטובים מהצפוי, ובמיוחד נתוני המכירות הקמעונאים. אלו ממש הפתיעו עם נתון חיובי של פלוס 0.7% בניגוד לצפי של מספר שלילי של 0.2%. ומי שרואה את מדדי הסנטימנט ואת רוחב השוק מתרשם שהעגלה הזו מתחילה לתפוס תאוצה חוזרת כלפי מעלה.

אז למה זה מרגיש קצת בעייתי?

רק בגלל אמונה קטנה שיש בי כטכנאי ולא משהו אחר. אחת מהמתודולוגיות האהובות עליי, בחלק הטכני של ניתוח השוק, היא תורת הגלים של אליוט. היא מנסה להסביר את תנועת המחיר על ידי קביעה של סיבה פסיכולוגית לכל שלב ושלב, ולבנות מבנה סטטיסטי המורה על המגמה ה"אמיתית" בטווח הרצוי.

למשל, הבה ניקח את המקרה של השוק הנוכחי: השאלה הגדולה היא אם העליות האחרונות, מהתחתית סביב 4270, הן עליות מתקנות את הירידה או שהן התחלה של מגמה עולה חדשה באמת? אנו עומדים לדעת זאת בעתיד הקרוב מאוד.

כרגע, מבנה התנועה נראה די קלסי: אחרי העליות הגדולות מאזור 4030 (מאי 2021) התיקון היורד הנוכחי נבנה ב-3 גלים יורדים (אופייני לתיקון אליוט) כאשר כל הירידות האלו נעצרו בדיוק ב-50% Fibonacci (4270). עד כאן, הכול נהדר. אבל, אם המדד יחזור אחורה ויבדוק שוב את סביבת 4270-4300 זה יאמר לנו ששלושת הגלים היו רק חלק ראשון מתיקון הרבה יותר עמוק. כזה שיכול להגיע עד אזור 4140 (78.6% פיבונצ"י). ואת זה אנו חייבים לקבל מהשוק בתחילת השבוע הבא. ימי חמישי ושישי הרחיקו את התסריט הרע אבל יש להבין שהרבה מאוד משקיעים נמצאים עם היד על ההדק סביב 4270, כאזור קטיעת הסיכון הברור והידוע לכל.

לעומת המדד האמריקאי, אשר עדיין מתלבט בין טוב ורע אסטרטגי, המדד הישראלי ממשיך לחגוג ולתת תצוגה של ביצועי יתר ללא עוררין. שימו לב לרצף האדיר של נרות ירוקים בסיום התקופה המוצגת. למה זה כך? האמת היא שלא ברור לי עד הסוף. נכון שיש אווירה יותר רגועה בכל החזיתות (קורונה, מדינית, ביטחונית, תקציב, וכו...) אבל ניתוק קורלטיבי כזה לא ראינו זה עידנים ממש. המשקיעים ממשיכים לשמוח, ולהוריד את הכובע לתופעה הזו, כאשר שחקני האופציות (שאינם נמצאים באסטרטגיה כיוונית) סובלים קשה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...



S&P500

כבר הרחבתי על מצבו המעניין של המדד אבל רק אוסיף ואומר כאן כמה דברים על המלבן הסגול שסימנתי בגרף: אזור ה-50% תיקון של כל סגמנט העלייה הקודמת. שימו לב כמה פעמים המדד היה שם וניסה ובדק את האזור.

למעשה, ניתן לספור כ-6 פעמים.

פעם באמצע ספטמבר (מחוץ למלבן) ו-5 פעמים בתחילת אוקטובר (במלבן). וזה אומר לנו שהאזור הזה היה תחת התקפה רבתי של המוכרים יחד עם קליטת סחורת מאסיבית של משקיעים שחושבים שזהו המקום לסיום הירידות.

בגדול: ככל שיש כמות גדולה של ניסיונות שבירה או פריצה של אזור מחיר, דחייה של האירוע מחזק מאוד את היפוך משמעותו. במילים פשוטות יותר: אם יש הרבה ניסיונות שבירה (כמו כאן), שאינם מצליחים, זה הופך את האזור הזה לאזור תמיכה מאסיבי מיוחד, אשר שבירתו האפשרית בעתיד תהיה בעלת משמעות חזקה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: לעלות מעל 4470. זה יהיה משמעותי טכנית ופסיכולוגית.
לשליליים: להתחיל לנסות לחזור ל-4300 ובמיוחד לשבור את 4270.



TA35

הבריחה מהגבולות הארוכים של התעלה העולה הרגילה, וההשענות על רמת התמיכה של 1800, כל זה מהווה אלמנט מיוחד של חיוב מגמתי. לאור מה שקורה בחו"ל, חזרת השחקנים הגדולים לשוק, והגודל הקטן של השוק שלנו, ביצועי היתר הבולטים הללו מדהימים עוד יותר. למען כספי הפנסיה יש לי רק דבר אחד לומר: תמשיכו כך.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: סביבת 1800 חייבת לעמוד איתן. ומעבר לכך, כל כבוד ואנו מצפים לעוד שיאים מינוריים.
לשליליים: זו תקופה קשה עבורכם כי המגמה ברורה בצורה שלא הייתה אף פעם. רק שבירה של 1800 ולאחר מכן ירידה מתחת לגבול התחתון של התעלה העולה ישנה כאן משהו.
 
x