ועדת הכלכלה אישרה את פרק התמרוקים ברפורמת הייבוא: החיסכון הצפוי לצרכן – 650 מיליון שקל בשנה

הרפורמה תאפשר יבוא במסלול מקל וצפויה להיכנס לתוקף בעוד כשנה; היו"ר ביטון: פתחנו את השוק תוך תשומת לב לבטיחות הציבור – וכשנה לאחר כניסת החוק לתוקף רשימת המוצרים תורחב

 

 
ועדת הכלכלה, קרדיט: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץועדת הכלכלה, קרדיט: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/10/2021

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה את פרק התמרוקים מתוך רפורמת הייבוא בהצעת חוק ההסדרים. אישור פרק התמרוקים יאפשר יבוא במסלול מקל וייבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים שונים. הרפורמה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, וצפויה לחסוך כ-650 מיליון שקל בשנה למשק.

התמרוקים שאושרו ליבוא מקביל הם אפטרשייב; דיאודורנט רול -און ללא אלומיניום; דיאודורנט סטיק ללא אלומיניום; פודרה דחוסה; סומק דחוס; שימר דחוס; קרם רגליים ללא חומצה סליצילית; לק לציפורניים (שאינו ג'ל); שעווה לרגליים; שמפו; מרכך; סבון גוף; קרם גוף; קרם ידיים וקרם לשיער. בנוסף לכך, שנה לאחר תחילת החוק יוכל שר הבריאות להרחיב את הרשימה למוצרים נוספים ואף להרחיב את רשימת המדינות ולאפשר יבוא מקביל גם מאוסטרליה, איסלנד, ארה"ב, יפן, נורבגיה, ניו זילנד, קנדה ושוויץ.

עוד סוכם בישיבות הקודמות על ביטול אגרות, והיום תוקן הנוסח כך שיבוטלו אגרות במסלול הצהרה ונינתה לשר הבריאות סמכות לבטל בצו גם את האגרות עבור רישיונות. על מנת לוודא היערכות ליישום הרפורמה ולעקוב אחר התוצאות בשטח, נקבע גם כי שרי הבריאות והאוצר ידווחו לוועדת הכלכלה אחת לחצי שנה ובמשך כארבע שנים.

בדיונים הקודמים התייחס הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, להיקף היבוא המקביל של תמרוקים, ואמר כי הוא נע בין 45 ל-50 מיליון שקל בשנה, שהם 2.4% מכלל יבוא התמרוקים לישראל. "זה שיעור מאוד נמוך", אמר. על רקע זה דרשו חברי הוועדה במהלך הדיונים להרחיב את הרשימה, משרד הבריאות התחייב להגדיל במהלך השנה הקרובה את רשימת התמרוקים שיוכלו להיכלל במסלול המקל.

בנוסף סוכם בישיבות הקודמות, כי הרשות להסמכת מעבדות היא שתסמיך מעבדות לבדיקת המוצרים המיובאים ביבוא מקביל. היום הובהר כי הבדיקה תתבצע במהירות ותוך עד 21 ימים. בסוגיית סימון המוצרים, שעלתה גם היא בדיוני הוועדה, הוסכם שמוצרים שברישיון משרד הבריאות ימשיכו להיות מסומנים כשמוצרים במסלולי היבוא האחרים לא יסומנו כלל.

ההצעה אושרה פה אחד, בתמיכת היו"ר ביטון, ח"כ לימור מגן תלם, ח"כ רון כץ, ח"כ סמי אבו שחאדה וח"כ בועז טופורובסקי. לאחר ההצבעה אמר היו"ר ביטון כי הוועדה מסיימת עור פרק ברפורמת הייבוא, שהיה רגיש ומורכב. הוא הוסיף כי ההצעה תפתח את השוק, תוך תשומת לב לבטיחות הציבור וכשנה לאחר תחילת הרפורמה תורחב רשימת המוצרים וייפתח פתח גדול יותר לתחרות.

x