צרפת וגרמניה מראות סימני מצוקה

פעילות הייצור בשתי הכלכלות הגדולות באירופה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת המגיפה

 

 
from Pixabayfrom Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/10/2021

הנתונים שהתפרסמו ביום שישי הראו כי הפעילות בענפי הייצור בצרפת ובגרמניה ירדה באוקטובר באופן מדאיג. הפעילות העסקית בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, ירדה לשפל של שמונה חודשים בחודש אוקטובר. צרפת לעומת זאת, החזיקה מעמד קצת יותר טוב, ונהנתה מתגובה חיובית לשירותי התיירות שלה על רקע מגבלות נסיעה קלות יותר.

אך הדוח שפורסם בשבוע שעבר חושף מצוקה שמתגברת. יצרניות בצרפת וגרמניה תקועות במעגל קסמים: אין מספיק חלקים וחומרים, מה שאומר שהן לא יכולות לייצר את המוצרים שהן צריכות. בנוסף, הרעיון היצירתי של העלאת מחירים כדי לנסות לצמצם את הקושי רק עודדה את לקוחותיהם לדחות ואף לבטל את ההזמנות שלהם. מצב זה לא השאיר ליצרנים בשתי הכלכלות הללו ברירה אלא להפחית את הייצור, מה שיצר מחסור גדול יותר. כל זה כאמור, גבה מחיר מיוחד מצרפת וגרמניה: נתוני אוקטובר הראו כי פעילות הייצור בשתי הכלכלות הגדולות באירופה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת המגיפה.


לא ברור מה המהלך הבא הנכון ביותר

בכירי הבנק המרכזי באירופה אמורים להתכנס בשבוע הבא כדי להעריך את מצב כלכלת אזור האירו. עד כה הם התעקשו שהמחסור באספקה רק יעכב את ההתאוששות ולא יערער אותה לגמרי  וכי לחץ המחירים יתמתן בקרוב. כרגע, הבנק נמצא בלחץ גובר לצמצם את עליית המחירים באמצעות העלאת הריבית. אך מצד שני, מספר כלכלנים חוששים מכך שהעלאות ריבית עלולות להאט את התאוששות האזור עוד יותר במקרה הטוב, או ידרדר אותו לחלוטין במקרה הפחות טוב. ואם הבנק המרכזי קיווה לנתונים שיקלו על ההחלטה שלו, אז כפי שניתן לראות, זה לא קורה.

לעומת זאת, בעלי עסקים בגרמניה ובצרפת עדיין אופטימים באופן יחסי ומצפים לתפוקה עתידית חזקה יותר בשתי המדינות ולהמשך עלייה בתעסוקה. 

קשת רחבה של תעשיות סובלות מהמחסור

המחסור העולמי בשבבים ורכיבים אחרים גרם להרס במגוון תעשיות, כולל קמעונאות, על פי מחקר שנערך לאחרונה על ידי חברת Adobe Inc. תעשיית הפרסומות רואה קשיים בשרשרת האספקה הפוגעים באלקטרוניקה, במכוניות ובמותגי מוצרי צריכה, כולם משווקים דיגיטליים גדולים. 

גם חברות המדיה החברתית מרגישות את ההשפעות של בעיות בשרשרת האספקה: 

חברת האם של סנאפצ'ט מסרה ביום חמישי כי המכירות ברבעון החג יגדלו רק ב -28% עד 32% לעומת שנה קודם לכן שזה מתחת לצמיחה המשוערת של האנליסטים שעומדת על 48%. על פי מנהל העסקים הראשי של סנאפ, ג'רמי גורמן, תחזית זו הגיעה בעיקר מכיוון שהמשווקים אינם מתכננים לפרסם מוצרים שהם לא יכולים למכור. זו גם הסיבה שמניית סנאפצ'אט צנחה ב 25% בסוף שבוע שעבר.


מעבר לכך שצווארי בקבוק של שרשרת האספקה גורמים לחברות לעצור את הוצאות הפרסום המקוון לעונת החגים, הם מטילים צל גם על חברות יריבות גדולות יותר כמו גוגל, פייסבוק בע"מ וטוויטר. בנוסף לזאת, כל העניין עם הגדרות הפרטיות החדשות המחמירות של אפל מאלצות חברות לחשוב מחדש לגמרי על אסטרטגיות הפרסום שלהן.

הדיווח של סנאפצ'אט גרר מטה את מניות פייסבוק ביותר מ -6%, טוויטר ירדה בשיעור של עד 8%, וחברת האם אלפבית ירדה בכ -3%. 


החברות האמורות: טוויטר (TWTR), פייסבוק (FB) ואלפבית (GOOG) כולן מדווחות על תוצאותיהן הכספיות בשבוע זה. 

x