ועדת הפנים של הכנסת אישרה את רפורמת התחדשות עירונים

תגובות לאישור הרפורמה

 

 
ישי איציקוביץ, קרדיט: יורם רשףישי איציקוביץ, קרדיט: יורם רשף
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/10/2021

בעקבות האישור בועדת הפנים של החוק לקריאה שנייה ושלישית, תגובת עו"ד ישי איציקוביץ, שותף, מנהל מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג ושות', אשר לקח חלק פעיל בכל הדיונים שקדמו לאישור החוק ולנוסח המוצע:
 
"מדובר בבשורה חשובה ובאבן דרך משמעותית בהסרת החסמים ובקידום ההתחדשות העירונית בישראל והיא תשרת את כל הגורמים המעורבים בה החל כמובן מבעלי הדירות המעוניינים בקידום הפרויקט, הרשויות המקומיות, הזוגות הצעירים וכן היזמים, האמונים על הוצאה לפועל של הפרויקטים. אישור הרפורמה מהווה הכרה של הממשלה וחברי הכנסת כי ההתחדשות העירונית היא הכלי המרכזי להתמודד עם משבר הדיור החריף, הבניינים הרעועים והמסוכנים, העדר מיגון ראוי וצמצום פערים חברתיים. מדובר ברפורמה המקדשת את הזכות לחיים ראויים ובכבוד לצד בטחון כלכלי וחברתי. יחד עם זאת, תחום ההתחדשות העירונית הינו תחום מתפתח ועדיין נותרו חסמים שטרם קיבלנו מענה ויש לקוות כי אלו יוסדרו בהמשך הן בדרך של חקיקה ראשית, תקנות, הנחיות והסברה."
 
עוד הוא מוסיף: "מדובר ברפורמה מורכבת הכוללת הסדרים במספר תחומים. לצד ההסדר בעניין הפחתת הרוב הנדרש וההתמודדות עם פולשים לרכוש המשותף, הסדר שמביא בחשבון גם את זכויות הרוב המעוניינים בפרויקט, ולצד תיקונים בחוק התכנון והבניה והפחתת שיעור היטל ההשבחה באופן שיאפשר את הוצאתם לפועל של הפרויקטים, נקבעו גם הסדרים במטרה להגן על זכויות בעלי הדירות ובכלל זאת טיפול בהחתמות הסכמים שנעשו באופן לא ראוי ופוגעני, הסדרים לביטול הסכמים במסגרתם הפרויקטים אינם מקודמים בלוחות זמנים ראויים, הסדרים להפחתת גיל הקשישים הזכאיים לפתרונות ייחודים, קביעת הסדרי מיסוי מיטביים, לרבות בעניין בעלים המחזיקים ביותר מדירה אחת, הקצאת תקציבים לתשתיות ולפרפריה ועוד. ראוי להדגיש כי חלקם של ההסדרים חל על פרויקטים במסגרת פינוי בינוי ובמסגרת תמ"א 38 וחלקם רק על פרויקטים במסגרת פינוי בינוי ובכלל לצורך יישום הרפורמה נדרש לימוד מעמיק של המרכבים והתנאים השונים."
x