קרן נאמנות במעקב || הראל עוקבת תיק מס` 3 - הבנק הבינלאומי || סגמנט הקרנות העוקבות נמצא קצת באפילה: הנה קרן מצויינת משם

תיק 3 מהבינלאומי הוא מהפופולאריים ולכן הקרן עוקבת אחריו

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/11/2021

עבור רוב המשקיעים הישראלים ישנן שתי סוגי קרנות: המנוהלות והמחקות. אלו המפעילות את יכולות ההשקעה של מנהלי הכספים הטובים בארץ, ואלו המיועדות להיות צמודות אחרי נכסי בסיס בצורה פאסיבית. אבל, אחדש לרוב הזה ואומר, שיש בהחלט סוג שלישי: הקרנות העוקבות. אלו קרנות העוקבות אחרי ההנחיות של מוסדות פיננסיים גדולים, בדרך כללי בנקים, אבל המשלבות חלקים משתי המתודולוגיות שהזכרתי לעיל:

ברמה העליונה של הדברים, החלוקה בין סוגי הנכסים, וגודל הסיכון, נקבע על ידי מחלקת ההשקעות של המוסד הפיננסי, כאשר הבחירה הספציפית של הנכסים באותה קטגוריה, וניצול אחוזי החשיפה המוגדרים, נמצאים בידי מנהלי הכספים של הקרן. מעין שילוב מעניין בין פאסיביות קטגוריאלית וחופש ניהולי ברמה הספציפית. ומכל התיקים שאחריהם עוקבים מנהלי הקרנות מהסוג הזה יש "פופולאריות" גבוהה במיוחד לתיק מספר 3 של הבנק הבינלאומי. למעשה, אם תמיינו את הקרנות על פי הביצועים שלהן תמצאו רוב גדול של אלו בחמישייה הפותחת. מהו אותו תיק? הנה התיאור שלו (מעודכן 11-2021) כפי שניתן לראותו באתר הבנק:



לא אכנס לפירוט יתר אבל מספיק שאומר שיש לנו כאן זאת:
·  חשיפה כללית של לפחות 15% לדברים סולידיים מאוד (אג"ח מדינה או מזומן),
·  עד 30% מניות אבל לא פחות מ-24%,
·  עם חשיפה אפשרית לסחורות עד 5%.
·  שני שליש מהמניות יהיו בחו"ל אבל החשיפה הכוללת של התיק למט"ח לא תעלה על 30% ולא תרד מ-15% כאשר החשיפה הכללית לחו"ל לא תהיה נמוכה מ-20%.
·  הצמידות למדד לא תעלה על 40% ולא תרד מ-20%.

על הבסיס הזה עשיתי מיון מהיר, על פי הביצועים של הקרנות העוקבות, והקרן שעשתה הכי הרבה (במעט...) מעל כולן (העוקבות אחרי תיק 3 של הבינלאומי) הייתה זו שנראה אותה בהמשך. לפני כ נשאלן: למה להשקיע בקרן כזו? האם יש כאן יתרון מול קרן מנוהלת או מחקה? לדעתי, יש בהחלט הגיון בלהכניס סוג זה של קרנות בגיוון הכללי של התיק. מדוע? כי הוא משלב כללי סיכון ברורים ומפורטים הרבה יותר מאשר קרן מנוהלת רגילה ועדיין מאפשרת את החופש לבחירה של הנכסים הספציפיים למנהלי הקרן. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית הראל והיא עוקבת אחרי אותו תיק מספר 3 של הבנק הבינלאומי. היא לא צעירה כל כך, עם תאריך הקמה של אמצע 2019, ולא בוצע בה שינוי מדיניות מאז הקמתה. דבר טוב תמיד, המצביע על שביעות רצון הלקוחות וההנהלה. למרות שיש כאן מרכיב די רציני של מניות, התנודתיות של הקרן הזו מאוד נמוכה עם סטיית תקן של 0.23% לשנה. וזה נמוך מאוד, בכל קנה מידה.

כאמור, היא מובילה את כל הקרנות העוקבות אחרי אותו תיק, עם 11.59% בשנה האחרונה (מעודכן ל-15-11). וזה הישג די גדול כאשר יש כל כך הרבה מתחרות בה עם עקיבה דומה. דמי הניהול שלה נמוכים מאוד יחסית עם 0.55% כאשר זה ממקם אותה במקום ה-15 (מהזולה ביותר ליקרה ביותר) מבין 53 הקרנות העוקבות בכלל. אם יש תנודתיות כזו נמוכה, תשואות כה יפות, ודמי ניהול כה נמוכים, מדוע יש בה כל כך מעט הון תחת ניהול? בסה"כ 18.6 מיליוני שקלים הממקמים אותה במקום 43 מבין 53 הקרנות, כאשר הגדולה מכילה כ-588 מיליוני שקלים (!). אין לי ממש תשובה לכך חוץ מנושא השיווק והמכירות של התודעה כלפיה. בקיצור: עבודת שטח והדגשה מצד אנשי הראל.

לא אחדש אם אומר שהחשיפות בקרן עומדות בתקן של התיק עם 27.99% מניות, 21.61% מט"ח, 43.7% אג"ח ומח"מ ממוצע של 5.04 שנים. מה שמעניין הוא לראות את התיק עצמו: בפועל, יש רק 5.67% מניות ספציפיות (!). כל החשיפה המנייתית האחרת נעשית על ידי קרנות סל בארץ ובחו"ל. יחד עם כמות מזומן של יותר מ-20%. תנודתיות נמוכה, כבר אמרתי?

ביצועי הקרן



כבר מהגרף הראשוני הזה אנו מבינים את עניין התנודתיות הנמוכה שעליה מצביעה סטיית התקן של הקרן. אבל, שימו לב לזווית העלייה המאוד קלאסית של 45 מעלות! קשה מאוד לקבל דברים כאלו חוץ מעולם הכספיות... דבר ראשון, נעשה את מה שחייבים לעשות: השוואה מול כל מה יכול להיות נכס ייחוס עבור הקרן הזו של הראל: מדדי בורסה, וקרן מנוהלת של התחום. שתי הראשונות יהיו קרנות מחקות של תכלית, עבור מדד ת"א 125, ומדד תל-בונד, והקרן המנוהלת היא הטובה ביותר מבין אלו דהיינו ילין-לפידות 30-70:



וכך, בשנתיים האחרונות, הכוללות את תקופת ירידות הקורונה, הקרן העוקבת (כחול) נמצאת בין המנוהלת (אדום) ותל-בונד. שוב: זה המיקום ההגיוני בהחלט כי שוק המניות עושה הרבה יותר טוב אבל עם תנודתיות אלימה (ירוק) והמנוהלת פשוט נהנית מחופש בחירה הרבה יותר גדול עם סיכון גבוה יותר. אבל מה יקרה כאשר נשווה את הקרן מול מחקה מדמה תיק? הנה גרף השנתיים הרלוונטי:



ובכן: שימו לב שבתמונה הזו הפער בין המנוהלת והעוקבת קרה בקיץ 2020, כאשר שוקי המניות נתנו דחיפה משמעותית למי שיכל לנצל זאת עד הסוף. ושהפער בין העוקבת (כחול) והמחקה (ירוק – קרן מאלטשולר שחם) פשוט מדהים! ממש כדאי להיות או בעוקבת או במנוהלת ולא במחקה כאשר חושבים על חלוקת הסיכון באחוזים בתיק. הדבר המתבקש הבא הוא השוואה בין קרנות דומות לזו של הראל, זאת אומרת קרנות עוקבות תיק 3 של הבינלאומי:



בגרף השנתיים, הקרן של הראל (כחול) אחרונה אחרי הקרן של ילין לפידות (כתום), תמיר פישמן (אדום) והקרן של איילים (ירוק). אחרונה? נכון מאוד אבל ההפרשים פשוט מינוריים בהחלט כאשר התנועה נראית ממש קורלטיבית. לעומת זאת, מבט של שנה אחורה, בלי הגיבנת של ירידות הקורונה מציגה תמונה אחרת:



בראש העניינים הקרן של הראל (כחול), אחריה ילין לפידות (כתום) ותמיר פישמן (אדום) אבל במקבץ מאוד מאוד צמוד. רק איילים (בירוק) קצת רחוקה מטה.

גיוסים ופדיונות


נשאר לראות מה קורה בחזית הגיוסים-פדיונות. וזה לא משהו מדהים לדווח עליו כל כך... לפני הקורונה, היו כניסות ממש יפות אבל מאז האירוע הרפואי ההוא ראינו הקטנה של העניין לרמה אפסית ממש. לא כל כך יציאת כספים אלא פשוט אדישות כלפי הקרן. גרף ערך נכסי הקרן (צד ימין) פשוט מראה זאת היטב, עם הדשדוש בחלק העליון של הגרף. אבל מה עשתה הקרן מול מתחרותיה? הנה גרף הגיוסים בשנתיים האחרונות:



כמו שאתם רואים, רק תמיר פישמן (ירוק) וילין לפידות (כתום) עדיין נמצאות בראדאר של המשקיעים. האחרות פשוט נכנסו לתרדמת.. לסיכום קצר אומר כך: קרן עוקבת היא אמצע הדרך בין מנוהלת למחקה. ויש גם כאן טובות ופחות טובות. בעיקרון, מי שרוצה יותר שליטה על ידי ידע של מה שקורה בקרן יבחר בעוקבת. בסה"כ, משוואת הסיכון-סיכוי עובדת גם כאן, ולדעתי, יש בהחלט לשקול את הסגמנט הזה של השוק כעוד גיוון של סיכון.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5128871
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/okvot

המון הצלחה לכולם!

x