פורד מאיצה את ייצור הרכבים החשמליים, האם טסלה צריכה להתחיל לדאוג?

פורד הודיעה ביום שישי כי היא שואפת לקחת את ייצור הרכבים החשמליים (EV) מאפס ל-600,000 תוך שנתיים. מה זה אומר?

 

 
Image by (Joenomias) Menno de Jong from Pixabay Image by (Joenomias) Menno de Jong from Pixabay
 

עמית י.
FacebookTwitter Whatsapp
22/11/2021

קרב הרכבים החשמליים בקרב יצרניות רכב ותיקות מתחמם לאחרונה. ג'נרל מוטורס לדוגמא, רוצה להיות חלק מהמאבק בשינויי האקלים על ידי מעבר מוחלט לרכבים חשמליים, במהלך השנים הקרובות. גם אם ליצרנית הרכב יש עוד דרך ארוכה לעבור כדי להשיג את החזון הזה, מכירות הרכבים החשמליים שלה עולות אט אט והיא מכרה למעלה מ-200,000 רבים חשמליים ברחבי העולם בשנה שעברה.

גם קבוצת פולקסווגן (הכוללת את פולקסווגן, אאודי, פורשה, סקודה, סיאט ועוד) האיצה ברצינות בולטת את מכירות המכוניות החשמליות הפלאג-אין העולמיות שלה בשנה שעברה, ובעצם שילשה את המכירות של שנת 2019, וזאת למרות האתגרים שעמדו בפני כולן בשנת 2020. על פי דו"ח המכירות לשנת 2020, הקבוצה מכרה כ-231,600 מכוניות חשמליות.

מה לגבי פורד, יצרנית הרכב מדטרוייט? בינתיים, פורד מכרה... אף לא אחד. אפס רכבים חשמליים. 

אך ככל הנראה היא סוף סוף מנסה להדביק את הפער.  פורד מוטור מתכננת להגדיל את כושר הייצור של כלי רכב חשמליים ל-600,000 יחידות ברחבי העולם עד שנת 2023, מה שמנכ"ל ג'ים פארלי צופה שיהפוך את החברה ליצרנית רכבים חשמליים שבסיסה בארה"ב, אחרי טסלה.  אכן, ה-600,000 האלה עדיין רחוקים ממיליון הרכבים שטסלה צפויה למכור עד שנה זו,  אבל נסה להגיד את זה למנכ"ל פורד שכאמור חושב שפורד תוכל בסופו של דבר לתפוס את המקום הראשון של מובילת השוק ומסביר שהביקוש גבוה יותר ממה שהחברה ציפתה.

מכירות רכבים חשמליים 2020 – יצרניות רכב מובילות

לבסוף פורד עלולה למכור לך שבבים תמורת סוללות...

מחיר מניית פורד הגיע החודש לשיא של שני עשורים, ויכולות להיות כמה סיבות לכך. ראשית, החברה מנהלת את המחסור העולמי בשבבים טוב יותר מיצרניות רכב אחרות ויתכן שזה ימשך לאור שיתוף הפעולה החדש שלה.

פורד משתפת פעולה עם GlobalFoundries, ספקית השבבים בניו יורק כדי להגדיל את היצע שבבי המוליכים למחצה לטווח הקצר והארוך שלה. שתי החברות הודיעו ביום חמישי על חתימת הסכם לא מחייב לשותפות אסטרטגית שמטרתה כאמור להגדיל את אספקת השבבים לפורד.

גורמים רשמיים אמרו שהחיבור הזה עשויה להביא בסופו של דבר לעיצובי שבבים חדשים במיוחד עבור פורד ולעלייה בייצור המקומי ואספקת השבבים לתעשיית הרכב הכוללת.

בנוסף, המשקיעים נרגשים מהדחיפה הגדולה של יצרנית הרכב. אך יחד עם זאת, יש בעיה: ייתכן שפורד לא באמת תוכל לייצר או להשיג את כל סוללות הרכבים החשמליים  שהיא צריכה. למעשה, חברת המחקר של סוללות EV Benchmark Mineral Intelligence  מעריכה שפורד תייצר רק 900,000 רכבים חשמליים בשנה עד 2030 שזה הרבה מתחת ממה שמצופה מיצרניות רכב אחרות.
 

גרף חודשי מניית פורד (סימול F) מקור TradingView

התמונה הרחבה יותר: אפל עושה זאת שוב:

עם כל הכבוד לפורד ויריבותיה, אפל לא מתכוונת לתת ליצרניות הרכב ליהנות לבדן מכל הכיף או להישאר מאחור. ענקית הטכנולוגיה מגבירה את תוכניותיה להיכנס לשוק הרכב ושואפת להשיק רכב חשמלי לנהיגה עצמית בשנת 2025. אמנם מיזם המכוניות הנרקם מתחת לרדאר של אפל המכונה פרויקט טיטאן ספג מכה לכאורה בספטמבר כאשר המנהל האחראי על הפיתוח שלה, דאג פילד, עבר לעבוד עם...ניחשתם נכון,  חברת פורד. אבל לא נראה שיצרנית האייפון חוששת יותר מידי  מהאתגר של כניסה לשוק הרכב החשמלי התחרותי למרות מספר שינויים בהנהגה הבכירה ב-Titan השנה כאשר Field's הוא גורם משמעותי מביניהם.

אם למישהו יש ספק זה לגיטימי. אך אנליסט בחברת ההשקעות האמריקאית Wedbush Securities טוען שזה לא עניין של "האם" אפל ענקית הטכנולוגיה תיכנס למירוץ הרכבים החשמליים, אלא עניין של מתי. בנוסף, ממליצים לאפל לחבור ליריבה כמו טסלה או פולקסווגן, לאור האתגרים הכרוכים בכך. ואכן, על פי דיווח של בלומברג, אפל בעיצומם של דיונים על שותפויות עם יצרנים.

פרויקט הרכב המדובר של חברת אפל קיבל מינוף תחת מנהיגות חדשה ודוחף לרכב בעל נהיגה עצמית מלאה ללא הגה או דוושות. פנים המכונית יתוכנן לנהיגה ללא ידיים, עם עיצוב מיוחד לנוסעים, על פי הדיווחים ככל הנראה עיצוב ישיבה לנושאים האחוריים בצורת U.

גרף שבועי מניית אפל (סימול AAPL) מקור TradingView

לסיום, מטרת סקירה זו היא להאיר על המהלכים האחרונים של יצרניות רכב, שחקניות ותיקות וחדשות במירוץ לרכבים החשמליים ואינה בבחינת המלצה לפעולה כלשהי. תמיד עליך לעשות מחקר נוסף מעמיק משלך על מנת להגיע להחלטות מושכלות ומבוססות.


5 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 2.84 מיליון ב-FORD MOTOR
קרנות נאמנות שמחזיקות את FORD MOTOR.