קורונה || מוטציית האומיקרון מדרום אפריקה || וול-סטריט ושער הדולר בפאניקה לא קטנה

האם אנו חוזרים לנקודת ההתחלה עם הוויריאט הדרום אפריקאי? נקווה שלא, למרות שהוא כבר נמצא כמעט בכל יבשת בעולם

 

 
Corona-Image by Gerd Altmann from PixabayCorona-Image by Gerd Altmann from Pixabay
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/11/2021

זה זמן רב שלא כתבתי על השפעת הווירוס על שוקי ההון הגלובליים. והסיבה לכך פשוטה: מאז שהחיסונים הוכחו כ"פתרון" המעשי לבעיה הגדולה הזו, שוקי ההון קצת התעלמו מה"גלים" השונים. העיקרון היה פשוט: מה שחשוב הוא האימפקט של המחלה על בתי החולים, ועל ידי השלכה פוליטית, על צעדי המנע המרסנים שננקטים כדי למנוע מהמחלה לפגוע באוכלוסיה ובכלכלה.

ככל שהיו צעדים אלו, קשים ומגבילים את תנועת האנשים וניהול העסקים הרגיל של צמיחה וצריכה, כך שוק ההון הושפע יותר וגיבש מגמות בהתאם. הדוגמאות לכך פשוטות: מרץ 2020 – חוסר וודאות מוחלטת, סוגרים ומשביתים באופן כמעט מוחלט –> נפילות קשות בבורסות. כל שנת 2021 – גלים באים והולכים, מבלי שננקטים צעדים מרסני כלכלה רציניים –> עליות בשוקי ההון.

והנה, בסוף השבוע הזה, קורה משהו מדאיג חדש. שוב קיים קשר מידי בין מה שאנו שומעים מזווית הדיווחים על המחלה (מדרום אפריקה) וההשפעה של אותם דיווחים על החוזים העתידיים בוול-סטריט. מוטציית ה"אומיקרון" מתפשטת והגיעה כבר למדינות רבות, כולל אצלנו, כאשר המומחים מדברים על משהו הרבה יותר אלים, מתפזר ומדביק במהירות גדולה מכל מה שהכרנו עד כה (אפילו מהדלתא). ובמיוחד, זן שיש סיכוי שהוא גם יהיה מסוגל להתגבר על החיסונים ועל הנוגדנים אצל אלו שכבר חלו. הנה תצוגה האומרת הכול (מה-FT):



העקומה האדומה היא המוטציה החדשה, וקצב ההדבקה שלה בולט כאן בעוצמתו היתרה כאשר העקומה הכחולה היא הדלתא והירוקה היא הביטא (הזן המקורי) של הווירוס הארור הזה. כאמור, החשש אינו רק בגלל קצב ההדבקה שאנו רואים כאן אלא גם מחומרת המחלה שהוא מביא לנדבקים, וליכולות להתגבר על החיסונים והנוגדנים.

ההשערה הזו נסמכת גם על התגובה המהירה, והפומבית, של קובעי המדיניות אחרי תקופה ארוכה של "שלווה" יחסית מול אמצעי התקשורת. מבחינת שוק ההון, יום שישי האחרון (לפני חג ההודיה בארה"ב) היווה חזיון מר לאותו חשש. בתרגומו לשוק ההון. בוול-סטריט לא חיכו עד סוף היום. היה כבר ברור בתחילת היום, בחוזים העתידיים שיש משהו מדאיג בחדשות הקורונה. הנה גרף החוזים שלפני תחילת המסחר ה"אמיתי" בבורסה של ניו-יורק:


כאשר החלו לחלחל הידיעות בדבר חומרתו של ה"אומיקרון", החוזים פשוט צללו (1) מסביבה של 4720 לסביבה של 4600. 120 נקודת (כמעט 3%) מדד תוך כמה שעות! ואם זה לא אומר לכם את ההלך הרוח של המשקיעים אינני יודע מה כבר ישכנע אתכם. ומי שראה את שער הדולר אצלנו, בתגובה למה שקרה, פשוט הבין מעוד זווית, על הלך הרוח של המשקיעים גם אצלנו.

האם אנו בנויים לגל שונה במהותו של המחלה? לגל של ווירוס אחר, שדורש חיסון (אם קיים או יהיה קיים...) אחר? ומה בינתיים? האם נחזור למרץ 2020, כאשר הכלכלה העולמית שוב מושבתת, העמים בסגרים, ותחושת Déjà vu שולטת בנו ללא רחם? אני, אישית, חושב שמידה וזה יקרה המכה הפסיכולוגית והכלכלית היום תהיה קשה מנשוא וחמורה מזו הראשונה.

מדוע? כי אנו מגיעים לכאן עם תקווה גדולה שהדבר הזה היה ברובו מאחורינו. להתחיל הכול מחדש, יהיה מדכא במיוחד. שלא נדבר על כך שה"לא משנה כמה זה יעלה" ומדיניות הפיצויים לנפגעים כבר לא יכולה להיות כשהייתה בפעם הראשונה. היד תהיה, הפעם, הרבה יותר קפוצה.

חברים, בוא נקווה לטוב. למרות שההיסטוריה הקצרה של המגפה לימדה אותנו שלא ניתן "לכבות" התפשטות של ווריאנט אלים, אני עדיין חושב שחברת פייזר, ודומיה, יוכלו שוב לעמוד במשימה ולתת הגנה ראשונית מספיקה. ולו כדי למנוע חזרה לניתוק החברתי הטוטאלי שהיה מנת חלקנו בתחילת דרכה של הקורונה. חג שמח!



 
x