התפשטות וריאנט חדש של נגיף הקורונה עלולה להביא לירידה בביקושים לנפט

אם המגבלות יהודקו במידה ניכרת ובמספר רב של מדינות

 

 
Image by Erich Westendarp from PixabayImage by Erich Westendarp from Pixabay
 

ד"ר גיל מיכאל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2021

התפתחות מחיר הנפט

מחיר הנפט ירד בשבוע האחרון בחדות, זאת על רקע חשש מפני פגיעה בביקוש כתוצאה מהתפרצות ווריאנט ה – COVID החדש, וגם בעקבות צפי להגברת אספקת הנפט לשוק מהמלאים האסטרטגיים של ארה"ב ומדינות נוספות. המהלך של הצהרות בו-זמניות של מספר מדינות לגבי שחרור נפט מן המלאי האסטרטגי בא במטרה לענות על הביקושים בשוק ולהקל על הלחצים האינפלציוניים הנובעים מעליית מחירי האנרגיה. מחיר הנפט מסוג BRENT ירד בשבוע האחרון לכ-72.72 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-26/11/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מעט לכ-68.15 דולרים. העובדה שהמידע בנושא הווריאנט החדש הגיעה לשווקים במהלך שבוע מסחר מקוצר בשווקים הפיננסיים, עקב חג ההודיה החל בארה"ב, עם מידה מועטה יחסית של נזילות בשווקים תרמה ככל הנראה לעוצמת התגובה הראשונית של מחיר הנפט בשווקים הפיננסיים.


ההיצע הגלובלי


ארה"ב הודיעה על אספקת 50 מיליון חביות נפט מהמאגרים האסטרטגיים שלה על מנת לענות על הביקושים בשוק. זאת, לאחר שקבוצת OPEC+ המשיכה לאמץ את מדיניות ההקלות במכסות הייצור הנוכחית של הגדלת כמות הנפט עד לסוף השנה ב-400,000 חביות ביום, והיא לא נענתה לבקשתו של נשיא ארה"ב להגדיל את תפוקת הנפט במידה רבה יותר. על פי הערכות בשוק, חלק ניכר מכמות הנפט שארה"ב תספק מהמאגרים האסטרטגיים צפויה להיות מיוצאת לסין והודו, מאחר וחלק מהנפט שיסופק הינו מסוג חמוץ יחסית (רב-גופרית) וחלק מבתי הזיקוק בארה"ב יעדיפו שלא להשתמש בו מאחר והליך הזיקוק שלו יקר יותר מאשר זיקוק של נפט מתוק ודל גופרית. עם זאת, עבור חלק מהרוכשים במדינות אחרות נפט זה הינו אטרקטיבי יותר מאחר והוא זול עבורם יחסית לחלופות האחרות הקיימות בשוק הנקובות בהתאם למחיר ה-BRENT. אספקת נפט של הממשל האמריקאי, הביאה לעלייה חדה במרווח בין מחיר נפט מסוג WTI, נפט אמריקאי, למחיר נפט מסוג BRENT. 

לפי הודעת הבית הלבן, במקביל למהלך של ארה"ב, הממשלות של הודו, דרום קוריאה, יפן, בריטניה וסין הודיעו על מהלכי שחרור נפט מן המלאים האסטרטגיים, זאת במטרה לענות על הביקושים בשוק ולאפשר את המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית תוך הפחתת הלחצים האינפלציוניים. עד כה, סין שמרה על עמדה עצמאית ועמומה תוך כדי שהיא שומרת על קשר הדוק עם הגורמים הרלוונטיים כולל מדינות הצורכות והמייצרות נפט, על מנת להבטיח יציבות ארוכת טווח בפעילות של שוק הנפט. מעבר לכך, ממשלת סין לא ציינה את עיתוי והיקף הצטרפותה למהלך זה. מנגד, הודו הודיעה שהיא תספק 5 מיליון חביות נפט מהמאגרים האסטרטגיים שלה.

ממשלת יפן הודיעה כי מלאי הנפט שהיא מחזיקה במאגרים האסטרטגיים שלה גדול יותר מהמינימום הנדרש לה על פי חוק. מתחת לרמה זו, אסור לה להשתמש במאגרים במטרה להשפיע על מחיר הנפט בשוק, אלא רק בעתות חירום, מה שמאפשר לה לספק לשוק חלק מהעודפים במלאי שמעל למינימום הנדרש בחוק. ממשלת יפן לא אמרה מהי כמות הנפט שהיא תספק לשוק, אך בהינתן מלאי מינימום שהיא חייבת לשמור לעתות חירום נראה כי לצעד זה יכולה להיות השפעה רק לטווח הקצר וכי הוא לא צפוי להשפיע מעבר לכך. הערכות בשוק מצביעות על כך שהממשלה צפויה לספק כ-4.2 מיליון חביות נפט. כמות זו הינה נמוכה יחסית והיא שקולה לקצת יותר מצריכת הנפט היומית ביפן המוערכת בכ-3.3 מיליון חביות.

להערכתנו, קבוצת OPEC+ צפויה להמשיך בטווח הקרוב במדיניות הנוכחית שלה עד לסוף השנה, כך שמכסות הייצור של חברי הקבוצה יגדלו בכ-400,000 חביות ביום. זאת, למרות העלאת היצע הנפט מצד ארה"ב ומדינות אחרות במטרה לענות על הביקושים בשוק. עם זאת, הקבוצה הדגישה כי המדיניות תהיה גמישה בהתאם להתפתחויות של הביקושים בשוק. אנו מעריכים כי, גם אם הקבוצה תגדיל בדצמבר את מכסות הייצור ב-400,000 חביות ביום, התפוקה בפועל צפויה לגדול בכמות קטנה יותר, מאחר וחלק מחברי הקבוצה צפויים להתקל בקשיים להגדלת תפוקת הנפט באופן מהיר.


קבוצת OPEC מעריכה כי, אספקת הנפט מהמלאים בארה"ב עלולה להחריף את הציפיות לעודף ההיצע הצפוי להיות בשוק בראשית שנת 2022. הערכה זו צפויה לתמוך בדחייה של הקלות נוספות במכסות הייצור של קבוצת OPEC+ במטרה לנסות לאזן את השוק. להערכתנו, קבוצת OPEC+ תדחה את ההקלה במכסות הייצור שהיו צפויות להיות בראשית שנת 2022 ובכך היא תקזז חלק מההשפעה של העלאת ההיצע הזמנית מצד הממשל האמריקאי. זאת, בפרט על רקע הציפיות של הקבוצה לעודף היצע בשוק הנפט הגלובלי במהלך 2022, אשר עלול להביא לירידת מחירי הנפט, ובפרט אם הקבוצה תחשוש מעליית תפוקת הנפט של פצלי השמן בארה"ב. צעד שכזה צפוי להיתמך על ידי מפיקות הנפט האפריקאיות החברות בקובצת OPEC+, מאחר וכבר היום הן מתקשות להפיק את כל מכסות הנפט המותרות להן כך שצעד שכזה לא יפגע בהפקת הנפט שלהן ולצד זאת הוא יתמוך במחיר הנפט. כמו כן, יתכן שערב הסעודית תבחר להגיב עצמאית ולהדק וולונטרית את תפוקת הנפט שלה על מנת למנוע ירידות משמעותיות במחיר הנפט, אך סביר שהיא תעדיף לנקוט פעולה ביחד עם כלל חברי הקבוצה ולא באופן עצמאי ווולונטרי.

מנגד, קיימת האפשרות של התפתחות מלחמת נפט, תוך שארה"ב תנגוס בנתח השוק של ערב הסעודית, מאחר וחלק מהנפט שהיא תספק ייוצא למדינות אסיה. מצב של מלחמת מחירים בין ארה"ב לבין קבוצת OPEC+, בדגש על ערב הסעודית, יכול יביא להצפת השוק בנפט ולהורדת מחירו. הסבירות לתרחיש זה הינה נמוכה, בפרט לאחר שערב הסעודית לא הרוויחה ממלחמת מחירים דומה שהתרחשה בינה לבין רוסיה בראשית 2020 ויחד עם ההתנגדות הצפויה למהלך שכזה מצד חברות OPEC+ האחרות, בדגש על רוסיה ואיחוד האמירויות הצפויות להיפגע ממלחמת מחירים וכן יצרניות הנפט האפריקאיות שבכל מקרה מתקשות להגדיל את יצור הנפט שלהן ומלחמת מחירים שכזו עלולה להוות סיכון ממשי לחוסנן הכלכלי. עם זאת, קיימת אפשרות להתממשותו של תרחיש זה בפרט לאור המתיחות הגיאו-פוליטית בין נשיא ארה"ב לנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן, יורש העצר. יתכן והנסיך הסעודי יגיע למלחמת מחירים בשוק הנפט, במטרה לחזק את מעמדו אל מול מדינות אחרות לצד פגיעה בענף פצלי השמן האמריקאי אשר ייצור הנפט שלו אינו כלכלי ברמות נפט הנמוכות מכ-40-50 דולרים לחבית. 

בשבוע המסתיים ב-19/11/2021, מלאי הנפט בארה"ב עלה בכ-1.0 מיליון חביות. עלייה זו התרחשה על רקע העלייה בייבוא נטו, שנבעה מירידת הייצוא לצד עליית ייבוא הנפט ברוטו ועל אף עליית שיעור הניצולת של בתי הזיקוק ל-88.6%. לצד זאת, מלאי הנפט במאגר Cushing עלה גם כן לכ-27.4 מיליון חביות, אך הוא עדיין מצוי ברמה נמוכה.


הביקוש הגלובלי

הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב עלה מעט בשבוע שהסתיים ב-19 בנובמבר ל-9.3 מיליון חביות ביום. הביקושים צפויים להיות גבוהים יותר בנתונים שיתפרסמו באשר לשבוע האחרון, על רקע חג ההודיה שהביא לכך שמשפחות רבות נסעו במהלך החג. ביקושים גבוהים אלה תמכו במחיר הנפט הגבוה אשר צפוי להישאר ברמתו הגבוהה בזמן הקרוב למרות אספקת הנפט מהמאגרים האסטרטגיים, מאחר וצפוי לקחת זמן מה עד שההוזלה במחיר תגיע לצרכן. הביקוש לדלק מטוסים, המצוי במגמת עלייה בחודשים האחרונים, עלה ל-1.5 מיליון חביות ביום. רמה זו נמוכה מהביקושים שהיו טרום המשבר הנוכחי, מה שמצביע על ההתאוששות האיטית של הביקושים לאנרגיה בענף התעופה, בקצב איטי יותר לעומת הביקושים לתזקיקים בענפים אחרים. העלייה בתחלואה במספר רב של מדינות והתפשטות הוריאנט החדש של נגיף הקורונה החלו להביא להידוק המגבלות במספר מדינות ולאיסורי כניסה של תושבים ממדינות זרות בהן התגלה הווריאנט החדש. צעדים אלו עלולים להכביד על הביקוש הגלובלי לדלק בכלל ולדלק מטוסים בפרט, מה שעלול להחריף את הירידה במחירי הנפט. אולם, במידה ויתברר שהווריאנט החדש אינו גורם לתחלואה קשה או שיתברר שהחיסון יעיל נגדו, הביקושים לדלק המשמש לתחבורה צפויים להישאר גבוהים גם במהלך שנת 2022.


משק הגז הטבעי

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub), עלה מעט בשבוע האחרון ל-5.07 דולרים ל-MMBTU. זאת, על רקע ירידה במלאים בארה"ב, המסמנים את תחילת העונה של ירידה במלאי הגז טבעי שיש במאגרים. מאגרי הגז טבעי מתמלאים במהלך החודשים מרץ-אוקטובר ובמהלך עונת החורף הם משמשים לצריכה. בשנה זו, המלאים המשיכו להתמלא גם במחצית הראשונה של חודש נובמבר, אולם בשבוע השלישי של חודש נובמבר המלאי במאגרים ירד בכ-21 BCF ל-3,623 BCF, רמה הנמוכה בכ-1.6% מהממוצע בעונה זו בחמש השנים האחרונות. הביקושים הגבוהים לגז טבעי, הצפויים להימשך בעונת החורף, צפויים לתמוך במחירי הגז טבעי. 

אולם, במידה והפער בין רמת המלאי הנוכחית לרמה הממוצעת בחמש השנים האחרונות ישאר נמוך, צפוי שמחיר הגז הטבעי במהלך המחצית השנייה של 2022 יהיה נמוך יותר. כמו כן, במידה והתפשטות הווריאנט החדש של נגיף הקורונה תביא להידוק המגבלות גם בארה"ב אשר יפגעו בפעילות הכלכלית, בדגש על התעשייה, הדבר יכול להביא לירידה במחיר הגז הטבעי כבר ברביע הראשון של 2022, בדגש על מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF). אולם, הסבירות להתממשות של תרחיש זה נמוכה בפרט לאור הסתגלות התעשייה למצב החדש ויכולתם להמשיך בפעילות גם במקרה של הידוק קל של המגבלות, כך שבמידה ותהיה ירידה מסוימת במחיר מחירו של הגז הטבעי צפוי להישאר גבוה יחסית, בפרט הגז הטבעי האירופאי, עד לפתרון המחסור בצד ההיצע.

הצפי לטווח הבינוני

אספקת הנפט מהמלאים האסטרטגיים של ארה"ב וממדינות נוספות הצורכות נפט עלולה להביא לדחייה של הקלות במכסות הייצור שהיו אמורות להיות בראשית 2022, במטרה להימנע מעודף היצע משמעותי בשוק. במידה וזו תהיה התגובה של קבוצת OPEC+, מחיר הנפט צפוי להישאר ברמה הגבוהה מ-60 דולרים לחבית וייתכן שבהמשך הוא אף יחזור לעלות עם חלוף ההשפעה של אספקת הנפט מהמאגרים האסטרטגיים. קיימת היתכנות לכך שערב הסעודית תבחר להגיב בעליית תפוקת הנפט על מנת למנוע מארה"ב ליטול חלק מנתח השוק שלה, מה שיביא למלחמת מחירים בשוק. הסבירות לתרחיש זה הינה נמוכה, אולם במידה והוא יתממש מחיר הנפט עלול לרדת אל מתחת ל-50 דולרים לחבית.

לצד זאת, התפשטות ווריאנט חדש של נגיף הקורונה, אשר הביא להידוק המגבלות בחלק מהמדינות, עלולה להביא לירידה בביקושים לנפט אם המגבלות יהודקו במידה ניכרת ובמספר רב של מדינות. סיכון זה עלול לגדול במידה ויתברר שהווריאנט החדש הינו קטלני יותר, בפרט לאור שיעור הדבקה גבוה יותר, ועמידות מסוימת לנוגדנים (בקרב מחלימים ומחוסנים). כמו כן, הצמצום הצפוי ברכישות הנכסים של ה-FED עשוי לחזק את הדולר, מה שתומך גם כן בירידת מחיר הנפט בטווח הבינוני.

מגבלות שכאלה עלולות להביא לירידה מסוימת גם במחיר הגז הטבעי, בדגש על מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF) אשר עלה בחדות במהלך החודשים האחרונים על רקע המחסור הקיים בו, אך הוא צפוי להישאר גבוה עד שבעייה זו תיפתר והמלאים יחזרו להתמלא. במידה ורוסיה תפעיל את צינור הגז Nord Steam 2 במידה מספקת לאירופה, הדבר יפחית את המחיר שם וימנע מעבר של ביקושים מגז טבעי לנפט, זאת עם פוטנציאל להשפעה ממתנת על מחיר הנפט כבר במחצית הראשונה של 2022. 

x