אולי הרובוטים שמכרו מניות ביום שישי בכל זאת צדקו?

הבוקר כבר עולות חששות שביידן ייאלץ להפר את ההבטחה שלו, לאחר שנשיא מודרנה אמר בראיון לפייננשיאל טיימס שככל הנראה הוריאנט החדש באמת יהיה עמיד יחסית לחיסונים וייקח מספר חודשים עד שהחיסונים יותאמו אליו

 

 
Image by Rotjanat Mingkhwan from PixabayImage by Rotjanat Mingkhwan from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ כלכלן ראשי, הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/11/2021

הנשיא ביידן אמר אתמול שישנה "סיבה לדאגה אבל לא לפאניקה" וש"...ארה"ב לא תצטרך השבתות או סגרים בחורף הזה." והשוק אכן ויתר על פרמיית הפאניקה, שעלתה טריליון דולר, ודרש רק פרמיית דאגה, שזאת הנחה של כמה מאות מיליארדים. אבל הבוקר כבר עולות חששות שביידן ייאלץ להפר את ההבטחה שלו, לאחר שנשיא מודרנה אמר בראיון לפייננשיאל טיימס שככל הנראה הוריאנט החדש באמת יהיה עמיד יחסית לחיסונים וייקח מספר חודשים עד שהחיסונים יותאמו אליו. אולי הרובוטים שמכרו מניות ביום שישי בכל זאת צדקו? 

צאו מההלם - כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זקס טענו אתמול שלוריאנט אומיקרון "יכולות להיות השפעות צמיחה ניכרות", אולם התוצאות יכולות להיות כל כך רחבות ושונות עד שהם מעדיפים פשוט לא לעשות כלום: "איננו מבצעים שינויים הקשורים לאומיקרון בתחזיות הצמיחה, האינפלציה והמדיניות המוניטרית שלנו עד שהסבירות של התרחישים תתברר מעט יותר". כלומר, אם הרבה מתנהגים כמותם אז אולי השוק בעצם לא מגלם מספיק אפילו "פרמיית חשש"? 

שוק האג"ח לא סולח כ"כ מהר - אתמול ראינו באיזו מהירות שוק המניות יודע לסלוח ולשכוח כשצריך, משהו שאי אפשר להגיד על שוק האג"ח שהשאיר את התשואות נמוכות אל תוך ההתאוששות אתמול במניות. האם הוא מגלם שפאואל יסחוב איתו הלם קרב? אתמול פורסם תוכן מהעדות המתוכננת היום של יו"ר הפד פאואל ומזכירת האוצר, יילן, בפני ועדת הקונגרס. פאואל הגיב בו לראשונה להתפרצות וריאנט האומיקרון ומהתגובה אפשר ללמוד על חוסר האונים שהוא נמצא בו כשמצד אחד וריאנט קורונה מפחיד ומצד שני עיצומה של תכנית ליציאה ממשבר הקורונה. הוא בחר להצדיק את הדיסוננס ב"אי וודאות סימטרית", גם בשוק העבודה וגם באינפלציה. אלא שאם חושבים על זה, זה לא נכון, הרי די סביר שלפחות בשלב ראשון בתרחיש של וירוס קטלני באמת אי וודאות תהיה כלפי מטה (אינפלציה בהובלת נפילת מחירי האנרגיה ושוק עבודה בהובלת ענפי הפנאי). די סביר גם שיצרני הרכב לא יחזרו שוב על הטעות של הקטנת הייצור וחלק גדול ממחוללי האינפלציה ביציאה מסגרים לא יתרחשו שוב. בלט גם שפאואל לא הזכיר במסמך העדות את תכנית הקטנת קצב רכישות האג"ח. האם הוא מנסה לשכוח ממנה? 

ברקע, אינדיקציות ששיבושים שתרמו לאינפלציה הזמנית מתחילים להסתדר - האינפלציה הזמנית בעולם נמשכת כבר הרבה זמן ורבים התייאשו מלהמשיך לכנות אותו זמנית וחיכו שגם הבנקים המרכזיים יודו בכך ויעלו את הריבית. אך תעצרו את הסוסים! אינדיקציות גוברות כי השיבושים וצווארי הבקבוק הולכים ונפתרים. אחרי חודשים של התכווצות הייצור בסין, בעיקר בשל שיבושי חשמל, הבוקר סקר מנהלי הרכש בחברות התעשייה שם הפתיע כשחזר לתאר התרחבות. בנוסף גם צוואר הבקבוק בהובלה הימית ממשיך כידוע להיפתח בעקביות ומחירי ההובלה הימית מסין ממשיכים לרדת (במתינות). בגזרת המכוניות גם כן אינדיקציות מפתיעות לטובה: אדם פטרסון, מנכ"ל השלוחה האוסטרלית של יצרנית הרכב ניסאן, כידוע חלק מהברית המשולשת של ניסאן-מיצובישי-ורנו, יצרנית רכבי הנוסעים הגדולה בעולם, אמר אתמול בראיון לאתר הרכב "Drive" כי החברה מעריכה שהאספקה שלה תתחזק משמעותית ברבעון הראשון של 2022 ושכבר ברבעון השני יחזרו לרמות המלאי הרגילות באולמות התצוגה. "הציפייה היא שנחזור בשלב הזה קצת לנורמליות". ברקע גם מחירי האנרגיה מתקררים, כולל פחם, גז ונפט, ויורידו גם הם מלחץ המחירים. 

x