ביום שישי יפורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר

שצפוי להראות האצה לשינוי שנתי של 6.8% | איך זה ישפיע על השווקים

 

 
Image by Steve Buissinne from Pixabay Image by Steve Buissinne from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/12/2021

הקטלניות וההדבקה של האומיקרון כשלעצמה כנראה לא באמת עניינה מעולם את המשקיעים, אלא בעיקר תגובת הממשלות והבנקים המרכזיים אליה, ובראשן ההכרזות של עוד ועוד מדינות על הגבלות שיכבידו על הכלכלה. אתמול חלה הקלה לאחר שהיועץ הרפואי של הממשל האמריקאי למחלות הזיהומיות, פאוצ'י, אישר שהנתונים שהתאספו מתארים תסמינים קלים. מדד הפחד (ה-VIX) ירד מ-35 נק' ביום שישי ל-27 נק'. הסבר מעניין נוסף לירידת החשש מסגרים הוא התנגדות הגוברת של הציבור אליהם. בבלגיה למשל המשטרה נאלצה להשתמש בתותחי מים וגז מדמיע לפיזור הפגנות. ועדיין, מוקדם אולי לזלזל באומיקרון. בדרום אפריקה, שם כידוע התגלו המקרים הראשונים, חווים בימים אלה התחלה של "גל" שעדיין לא ברור איך יסתיים. המדינה התחילה להכין את בתי החולים שלה להיות מסוגלים לקלוט הרבה יותר מאושפזים לעומת הגלים הקודמים. מנהל רשת מרפאות בדרום אמריקה אמר לבלומברג כי מי שאומר "אל תדאג וזה הולך להיות מתון, עדיין לא למד לשמור על ענווה מול הנגיף". 

אסטרטג המניות הראשי של מורגן סטנלי, וילסון, טוען שעם כל הכבוד לפחד מסגרים כולם מבינים ששום סגר לא יהיה בארה"ב ומה שבאמת באמת מדאיג זה הפד שלא רואה בעיניים וממשיך להתעקש על הידוק מוניטרי (צמצום קצב רכישות האג"ח והקדמת העלאת ריבית) אל תוך עליית החשש מהוריאנט, ירידת מחיר הנפט, קריסת שיפוע עקום התשואות וגם כשאף אחד לא באמת יודע להסביר איך הידוק מוניטרי כזה יוכל לעזור לבעיות צד ההיצע. האם יהפוך נמר חברבורותיו? האם הפד יהיה מוכן לעמוד מנגד גם במקרה של ירידות משמעותיות בשוקי המניות? מהבחינה הזאת ההכרה האחרונה שלו באינפלציה כתופעה מתארכת עלולה לסנדל אותו ובמיוחד כשהיא צפויה להמשיך להאיץ לפחות עד לרבעון הראשון של 2022: 

ביום שישי יפורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר, שצפוי להראות האצה לשינוי שנתי של 6.8%! וליבה של 4.9%. ברקע גם מחירי ההובלה הימית מסין חזרו לעלות. כרגע הערכות הכלכלנים והשוק הן כי שיא האינפלציה יגיע ברבעון הראשון של 2022, אבל איך אומרים, הזרוע עוד נטויה...

בשונה מהפד, שהפך ללוחם נלהב באינפלציה, בנקים מרכזיים אחרים בעולם מוכנים לנקוט בגישה זהירה לגבי האומיקרון. בבנק המרכזי באנגליה למשל המשתתף שהצביע בעד העלאת ריבית בנובמבר, סונדרס, הודיע ביום שישי כי ירצה לראות לאן האומיקרון מתפתח. בהתאם השוק הפסיק לגלם את העלאת ריבית בבריטניה בדצמבר ודחה אותה בינתיים לפברואר. גם אוסטרליה תקבל השבוע החלטה והבנק שם שמלכתחילה נקט בגישה "יונית" וסביר שיישמח להשתמש באומיקרון כדי להצדיק אותה, בדומה למה שאנחנו מצפים שיעשה בהמשך גם בנק ישראל. 

מחיר הנפט קיבל תמיכה לאחר שסעודיה העלתה את המחיר בו היא מוכרת לאסיה ולארה"ב, לאחר שלא הושגה התקדמות בהחייאת הסכם הגרעין בין ארה"ב לאיראן, ולאחר שממשל ביידן דן באפשרות לנתק את רוסיה ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT, בתגובה לעויינותה כלפי אוקראינה. 

יש לא מעט סיבות לכך שזאת יכולה להיות סוף שנה מעניינת, ובמיוחד לאור מחזורי המסחר הנמוכים שמאפיינים אותה... 

x