‏משהו חדש מתחיל - האם זה עומד להיות הבנצ׳מרק החדש ל ESG בישראל ?

עורך המדד אינדקס וחברת הייעוץ אנטרופי משלבים כוחות ומשיקים לראשונה מדד מניות ישראל מבוסס דירוגי ESG. מדד המניות החדש מכיל את 100 החברות הציבוריות המובילות בארץ על פי דירוג ESG: "אינדקס 100 ESG אנטרופי"

 

 
מתי אהרון, קרדיט: חני גראמתי אהרון, קרדיט: חני גרא
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2021

השקעות ESG (אחריות תאגידית - Environmental, Social & Governance) היא גישת השקעות המנתחת ומתחשבת בשיקולי סביבה E, חברה S וממשל תאגידי G, כחלק מהליך ביצוע ההשקעות. מגמת השקעות ה-ESG הינה המגמה הבולטת והצומחת ביותר כיום בעולם ההשקעות הגלובלי. על פי הערכות, השקעות מבוססות ESG בעולם יגיעו בסוף השנה הנוכחית ליותר מ-37 טריליון דולר!!! ובשנת 2025 היקף הנכסים שינוהלו לפי עקרונות ESG יעמוד על 53 טריליון דולר, אשר יהוו כשליש מסך הנכסים המנוהלים בעולם .

הביקוש האדיר והגובר להשקעות ESG נובע הן ממשבר האקלים והן מהעלייה במודעות ציבור המשקיעים בעולם לנושא. במקביל, רגולטורים וקובעי מדיניות בעולם נוקטים צעדים המעודדים השקעות אלה. גם בישראל, רשות שוק ההון , בנק ישראל  ורשות ני"ע  מיישרים קו עם צעדי הרגולטורים בכל העולם ומקדמים בשנתיים האחרונות מהלכים המעודדים ומחייבים את הגופים המוסדיים והבנקים בשילוב שיקולי ESG בהשקעותיהם.

השקת אינדקס 100 ESG אנטרופי

לאור מגמות אלו והגידול המשמעותי הצפוי בהשקעות ESG גם בישראל, חברת המדדים 'אינדקס מחקר ופיתוח מדדים' וחברת הייעוץ והמחקר 'אנטרופי' המתמחה בדירוגי ESG של חברות בארץ, החליטו לחבור יחד במטרה להשיק מדד מניות ESG שיהווה את מדד הייחוס (בנצ'מארק) להשקעות ESG בשוק ההון הישראלי. 

במסגרת שיתוף הפעולה יושקו בהמשך מדדי ESG נוספים, כולל מדדי אג"ח, במטרה לאפשר לציבור המשקיעים הישראלי אפשרות השקעה נוחה ושקופה בעולם ה-ESG.

המדדים השונים יבוססו על המודלים והדירוגים הייחודיים של אנטרופי המסקרים את כלל החברות הציבוריות הנסחרות בישראל (קרוב ל-600 חברות שונות) וזאת באמצעות בחינה של מספר רב של פרמטרים כמותיים ואיכותיים בתחומי ESG.

מדד המניות אינדקס 100 ESG אנטרופי כולל את 100 החברות הציבוריות בישראל בעלות דירוג ה-ESG (אחריות תאגידית) הגבוה ביותר על פי חברת המחקר אנטרופי. לפי מתודולוגיית המדד, המשקל שיקבע לכל מניה במדד יתבסס על דירוג ה-ESG שלה ולא יתבסס על שווי השוק של החברה, בשונה מהמדדים הנפוצים היום. כלומר, ככל שהחברה מצטיינת ומשתפרת בדירוג ה-ESG, כך משקלה במדד צפוי להיות גבוה יותר וככל שדירוגה נמוך, משקלה במדד יופחת.

בדיקת הנתונים ההיסטוריים של מדד ה-100 ESG מלמדת כי מיקוד בהשקעות אחראיות, משתלם גם בהיבט תשואת המשקיעים. לדוגמא, ב-12 חודשים האחרונים רשם מדד אינדקס 100 ESG אנטרופי עלייה של יותר מ-43% ביחס לתשואה של כ-32% שהניב מדד ת"א 125. מתחילת חישוב נתוני מדד ה-ESG באוגוסט 2020, הציג המדד תשואה עודפת משמעותית של 65% אל מול 42% שהניב מדד ת"א 125. בחינת מדדי סיכון, מראה כי התשואה העודפת הושגה תוך שמירה על סטיית תקן דומה למדד היחס וכתוצאה מכך מדד השארפ (הבוחן תשואה ביחס לסיכון) של מדד ה-ESG גבוה ב-30% לעומת המדד "הרגיל".

לאור הביצועים והעקרונות שעומדים בבסיס המדד, אינדקס ואנטרופי מעריכים כי המדד החדש מתאים לשמש כבנצ'מארק מרכזי להשקעה מנייתית בישראל בכלל ולא רק לצרכי השקעת ESG.


יניב קוניס, קרדיט: יח״צ

יניב קוניס, מנכ"ל ומייסד אינדקס מחקר ופיתוח: "אינדקס שמה לעצמה כיעד מרכזי לקדם ולהנגיש את השקעות ה-ESG לציבור המשקיעים בישראל. תנאי הכרחי להפיכת השקעות ESG לחלק מרכזי בכל תיקי ההשקעות המוסדיים והפרטיים הוא יצירת מדדי השקעה שמייצרים ערך כלכלי לציבור המשקיעים ולא רק מסתמכים על הצדדים הערכיים. עם הכניסה לעולם ה-ESG הגדרנו 3 מטרות: חבירה לשותף בעל מומחיות ייחודית בתחום דירוגי ה-ESG עם היקף כיסוי חברות רחב, יצירת סדרת מדדים שישקפו נאמנה את עקרונות ה-ESG ובמקביל, שהמדדים עצמם יהוו חלופת השקעה איכותית גם בהיבט הכלכלי עבור המשקיעים. המדד החדש המושק היום והמדדים הנוספים שיושקו בהמשך, יענו להערכתנו על דרישות מנהלי ההשקעות המוסדיים ויועצי השקעות ובכך יהוו את הבנצ'מארק המרכזי להשקעות ESG בישראל". 

מתי אהרון, מנכ"ל ומייסד אנטרופי ממשל תאגידי: "במציאות הנוכחית גדלה ההבנה שיש לרתום כוחות כלכליים כדי להתמודד עם האתגרים הסביבתיים והחברתיים של העולם. בשנים הקרובות נראה סגירת פערים משמעותית של שוק ההון הישראלי מול אירופה וארה"ב בנושא השקעות ESG. היקף הנכסים המנוהל בישראל לפי עקרונות ESG צפוי לגדול. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם חברת אינדקס שהינה גורם מוביל ומוערך בשוק ההון הישראלי. אנטרופי מנטרת מזה מספר שנים מאות של פרמטרים בנושא ה-ESG בכל החברות הציבוריות הישראליות וכיום, באמצעות שיתוף פעולה זה, אנו מביאים נדבך נוסף וחשוב בפעילות ה-ESG של אנטרופי לשימוש השוק." 


דיסקליימר

אינדקס 100 ESG אנטרופי מחושב על ידי אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ ("אינדקס"). כל הזכויות הנגזרות ממדדי אינדקס שייכות לאינדקס. כל המידע המוצג לעיל מובא לצרכים אינפורמטיביים בלבד. המידע עלול לכלול אי דיוקים וטעויות וייתכן שחלו במידע המובא לעיל שינויים מאז פרסומו. אינדקס לא תהא אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במידע המופיע במסמך זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. אין לראות במידע המופיע במסמך זה המלצה לביצוע פעולות השקעה ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות האמור להינתן באופן פרטני על פי צרכי המשקיע ו/או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא.

x