האם מאוחר מדי לקנות ביטקוין?

עם המחירים הגבוהים כיום, כמעט פי שבעה ממה שהיו לפני שנה, האם הביטקוין עדיין שווה קנייה?

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/01/2022

לאחר שנים של ערפול יחסי, נראה שהביטקוין זוכה להסכמה רחבה יותר ובקצב מהיר. המשקיעים מצידם, סוף סוף התחילו להרפות מהמיקוד שלהם בהיבטים הספקולטיביים של המטבע הקריפטוגרפי ולהתייחס יותר לאפשרויות הערך שלו לטווח ארוך.

נקדים ונאמר שאי אפשר לכסות את התזה המלאה אודות תכונות ויתרונות הביטקוין בכתבה קצרה, אך עדיין אפשר להתייחס לארבעה גורמים מרכזיים שהופכים את הביטקוין לרעיון השקעה מעניין.

רוח גבית מאקרו-כלכלית

בצדק או שלא, הביטקוין נתפס בעיני רבים כגידור מפני ההשלכות הבלתי מכוונות של מדיניות התמריצים הכלכלית הנוכחית, שעלולה לכלול אינפלציה גבוהה, פיחות במטבע וריביות שליליות. על פי BlackRock, מנהל ההשקעות הגדול בעולם, הדרך הטובה ביותר להיחלץ מתרחיש כזה היא להחזיק בנכס ששומר על ערכו האמיתי, נכס שלא ניתן להדפיס. כפי שנראה בהמשך, ביטקוין עשוי להיות מועמד סביר ביותר.

יש לציין שהביטקוין אטרקטיבי לא רק בסביבות כלכליות קיצוניות. גם סביבת אינפלציה מתונה בהחלט שוחקת את כוח הקנייה לטווח ארוך של מטבעות פיאט. אז ככל שאופק ההשקעה שלך ארוך יותר, כך מסוכן יותר להתעלם מהעובדה הזו. למשל, מדד המחירים לצרכן בארה"ב הוא מדד לאינפלציה. ככל שהמחירים עולים, הדולר קונה פחות.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב מקור TradingView

הביטקוין בעל מאפיינים של מאגר ערך

נושא זה שנוי במחלוקת, לאור התנודתיות הידועה לשמצה של הביטקוין, אבל התומכים רואים בביטקוין מעין גרסה דיגיטלית של הזהב, רק טוב יותר. בקלות אפשר לציין כמה סיבות התומכות בו,  כגון: הוא קל לניוד, ניתן להעברה ולחלוקה, ולא ניתן לזיוף, אך מה שמייחד את הביטקוין באמת הוא שההיצע שלו אינו תלוי לחלוטין בביקוש.

בעוד הביקוש למטבע הקריפטו פורח, היצע חדש מתוכנת מטבעו להצטמצם...לא צריך תואר בכלכלה כדי לדעת מה חוסר האיזון הזה עשוי לומר על המחיר שלו. גורם נוסף לטובת הביטקוין כמאגר ערך הוא שממשלות לא יכולות להשתלט או לשלוט בו בקלות.

פוטנציאל כמערכת להסדרת תשלומים

היבט פחות מורגש הוא הפוטנציאל של ביטקוין להפוך למערכת הסדרת עסקאות פיננסיות גדולות בין בנקים ועסקים. לא רק שזה יכול להיות מהיר יותר אפילו מההגדרה הנוכחית, כלומר, היכולת להסדיר תשלומים תוך מספר שעות ולא ביום, אלא שהשימוש בביטקוין עשוי להיות זול יותר, במיוחד עבור עסקאות חוצות גבולות, ובנוסף, גם בטוח יותר הודות לעובדה שאין כאן צורך במתווכים. 

למרות שעדיין קיימים אתגרים, הטכנולוגיה הזו ממשיכה להשתפר. ולפי דו"ח של ARK Investment Management, אם הביטקוין יתפוס רק 10% מהיקפי הסדרי התשלום ברמה העולמית זה יעניק לביטקוין שווי שוק של כ 1.- טריליון דולר.

ערך משוער של הביטקוין במידה ויתפוס 10% מהיקפי הסדרי התשלום על פי ARK Investment

שווי הביטקוין כיום: 973 ביליון

מפת חום נוכחית של שוק הקריפטו על פי שווי שוק

אימוץ הביטקוין עולה בקרב מגוון משתמשים

העובדה היא שככל שעובר הזמן, הביטקוין הופך ליותר מיינסטרים. חברות גדולות כמו טסלה ו- MicroStrategy השקיעו סכומים במטבע הקריפטו, כמו כן, יותר ויותר חברות מתחילות לקבל תשלומי קריפטו, כולל ביטקוין.  ואם נלך כשנתיים לאחור, ניזכר שהשקעה בביטקוין הייתה סיכון קריירה עצום עבור מנכ"לים ומנהלי כספים. ואילו כיום יש מאמינים שהסיכון הגדול יותר הוא דווקא התעלמות ממנו.

בנוסף, ביטקוין עשוי להיות בעמדה מצוינת להתמודד עם השנה הקרובה שעשויה להיות דיי מאתגרת מבחינות שונות.  פרויקטים שונים ייכשלו, הסנטימנט הכללי עלול להפוך להרבה פחות אופטימי, ולמשקיעים קמעונאיים אולי יהיה הרבה פחות מזומנים אם מניות הצמיחה יאבדו מערכם. בתנאים מעין אלה, הביטקוין עשוי לתת מענה מספק היות והוא נחשב למטבע המסוגל לשרוד בהצלחה אירועים וזמנים המאופיינים במצבים של חוסר יציבות ואי וודאות.

איך זה קשור אליך?

בעיני רבים, קניית ביטקוין היא כבר לא רק משחק ספקולטיבי. הוא מציע פתרונות מציאותיים לבעיות חשובות,  ובכל זאת אנשים החלו לממש את הפוטנציאל לטווח הארוך שלו רק לאחרונה.

אך אל תבינו לא נכון: הביטקוין נשאר נכס תנודתי, והוא יכול בקלות להוריד מחצית משווי השוק שלו תוך מספר חודשים או שבועות. אבל יחד עם זאת, התזה ארוכת הטווח של המטבע הקריפטוגרפי היא חזקה, ללא קשר לחסרונות מסוימים הקשורים למשל לשימוש בו כאמצעי תשלום.

נסכם ונאמר שכמשקיעים, פשוט נעשה יותר ויותר קשה להתעלם מהביטקוין. עם אופק מספיק רחוק, רכישת חלקים היום עשויה להתברר כפחות יקרה ממה שנדמה. עם ראיה רחבה על התמונה הגדולה יותר של הדברים, רכישת ביטקוין היום עדיין עשויה להפוך אתכם לחלק מהמאמצים המוקדמים של מטבעות הקריפטו.

לסיום, סקירה זו מתמקדת בתכונות הביטקויין כאופציה נוספת להשקעה כחלק מתיק השקעות מגוון. אין בכתוב כל המלצה לפעולת קניה, מכירה או אחזקה. תמיד עליכם לעשות בדיקה ולמידה מעמיקה משלכם על מנת לקבל החלטות מבוססות ומושכלות התואמות למצבכם הכלכלי האישי.

x