המודל הציליאני - האם מתאים לכל אחד ? מה אומרת נוסחת ה"100" ?

הדעה הרווחת בקרב מרבית הציבור- כולל חלק מיועצי ההשקעות והמתכננים הפיננסיים- היא, כי יש להקטין חשיפה מנייתית ככל שגיל החוסך גבוה יותר. אבל האם זה נכון לכל אחד ?

 

 
אילון ברלסאילון ברלס
 

אילון ברלס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/01/2022

הדעה הרווחת בקרב מרבית הציבור- כולל חלק מיועצי ההשקעות והמתכננים הפיננסיים- היא, כי יש להקטין חשיפה מנייתית ככל שגיל החוסך גבוה יותר.

לשם המחשת הקשר בין הגיל לרמת הסיכון (המתורגמת בדרך כלל לאחוזי החשיפה המנייתית) נהוג, לא פעם, להציג את "נוסחת" 100 פחות הגיל: לחוסך בן 40 תתאים חשיפה מנייתית של 60% (100-40) ולחוסך בן 70 תתאים חשיפה מנייתית של 30% בלבד.

השימוש בכלל אצבע זה הוביל גם ליצירת מסלולי המודל הצ'יליאני (מסלולי השקעה תלויי גיל) בקופות גמל ובקרנות הפנסיה- מסלולי השקעה בהם החשיפה המנייתית הולכת וקטנה ככל שהעמית מתבגר. לפיכך, החל משנת 2016, בה אומץ מודל זה, כל עמית אשר לא בחר מסלול השקעה אחר מצורף באופן אוטומטי למסלול תלוי גיל. כך, לדוגמא, עמית בן 49 אשר נמצא במסלול לבני 50 ומטה, ימצא עצמו החל מגיל 50 עובר למסלול לבני 50 עד 60 ומגיל 60 ינותב למסלול לבני 60 ומעלה.

הרציונל מאחורי המודל הצ'יליאני ומ"נוסחת" 100 פחות הגיל ברור והגיוני: ככל שאנחנו מתקרבים לגיל פרישה וקיימת סבירות גבוהה שנזדקק לכספים אותם חסכנו במשך שנות עבודתנו, כך עלינו להקטין רמת סיכון, על מנת שלא נעמוד בפני שוקת שבורה, במידה ותתרחשנה ירידות שערים חדות (דוגמת המשבר בשווקים בשנת 2008) בשוק ההון דווקא בזמן בו אנחנו מעוניינים למשוך את הכספים.

נשאלת השאלה האם הקטנת רמת הסיכון עם עליית הגיל אכן מתאימה לכל חוסך? התשובה חד משמעית: לא!

האם חוסך בן 60, אשר הפנסיה הצפוייה שלו בגיל 67 תהיה 20,000 ₪ ובנוסף יש לו 2 דירות אותן הוא משכיר ומהן מתקבלת שכירות חודשית בסך 10,000 ₪, נדרש להשקיע בקופת גמל ובקרן פנסיה לבני 60 ומעלה? (בהן החשיפה המנייתית נמוכה מ- 30% במרבית בתי ההשקעות וחברות הביטוח). לעומתו, האם המסלול הנכון עבור זוג צעיר בני 30 עם 2 ילדים הוא בהכרח מסלול לבני 50 ומטה? (מסלול עם חשיפה מנייתית של כ- 50%). 

יכול מאוד להיות שעבור החוסך המבוגר יתאים הרבה יותר מסלול עם חשיפה מנייתית גבוהה יותר (אולי אף מסלול מנייתי טהור), שכן אין לו צורך במשיכת כספים בעתיד הנראה לעין (היות והכנסתו החודשית גבוהה) וקיימת אפשרות ריאלית, כי לא יזדקק לכספים אלה כלל ובעתיד יעברו כספים אלה ליורשיו. במידה ואכן טווח ההשקעה ארוך ואין צפי לשימוש בכספים הנ"ל, כדאי לחוסך המבוגר לנסות ולהגדיל את ההון ע"י שימוש במסלול השקעה מנייתי (עם סיכון גבוה יותר, אולם עם תוחלת תשואה גבוהה יותר).

ומה לגבי הזוג הצעיר? עליו לשקול האם בכוונתו להשתמש בכספים בטווח הקצר-בינוני, לצורך סגירת חלק מהלוואת משכנתא, למשל. במידה ואכן קיים תכנון כזה, יש לשקול מעבר למסלול השקעה סולידי יותר אשר אינו תואם את נוסחת הגיל ואת המודל הצ'יליאני.

יש להדגיש, כי הבחירה במסלול השקעה סולידי יותר תהיה רלבנטית לגבי מוצרי חסכון לטווח קצר- בינוני, דוגמת קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה. לגבי מוצרי חסכון לטווח ארוך (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל רגילה) ייתכן מאוד ויתאים לזוג הצעיר לקחת סיכון גבוה יותר, כיוון שהשקעות אלה מיועדות למשיכה בעוד עשרות שנים (בהנחה ואין בכוונתם למשוך כספי פיצויים או לשלם מיסוי גבוה בגין משיכה שלא כדין).

לפיכך, על כל אחד ואחת מאיתנו מוטלת החובה לבדוק (רצוי בעזרת יועץ פיננסי/יועץ השקעות/סוכן ביטוח פנסיוני) מספר פרמטרים בטרם נחליט האם להצטרף למודל הצ'יליאני במתכונתו הנוכחית:

יש להבין מהן משמעויות המודל הצ'יליאני: ברירת מחדל של מסלול ההשקעה שלנו, אשר אינה בהכרח מתאימה לכולנו- ייתכן ויתאים לנו לבחור ובו חשיפה גבוהה יותר לנכסי סיכון או לחלופין מסלול סולידי מהמסלול ה"מתאים" לנו על פי גילנו.

מהו טווח ההשקעה שלנו? ככלל ניתן לומר, כי ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר כך ניתן לבחור במסלול השקעה מסוכן יותר. בפועל, יש להביא בחשבון מהי היכולת שלנו לספוג הפסדים משמעותיים כתוצאה מתנודות חריפות של שוק המניות ו/או שוק האג"ח (בעיקר אג"ח חברות)- האם אנחנו ישנים בשקט גם כאשר החסכון הפנסיוני/פיננסי שלנו מאבד משוויו עשרות אחוזים?

מהו מצבנו הפיננסי הכולל? האם יש ברשותנו נכסי נדל"ן (או נכסים ריאליים אחרים), האם קיים צפי לקבלת סכום גבוה בעתיד הקרוב (כגון: ירושה, מימוש אופציות), אשר יכול לשנות את התמונה ולאפשר לנו לקיחת סיכון גבוה יותר.

מהו מצבנו המשפחתי? בבחירת מסלול ההשקעות יש להתחשב גם ברצון שלנו לדאוג להבטיח את עתידם הכלכלי של ילדינו- במידה ואנחנו מייעדים חלק מהכספים כחסכון לטווח ארוך עבור הילדים (דוגמת השקעה בקופת גמל להשקעה או בהפקדה לתוכנית חסכון לכל ילד), עלינו לשקול בחירת מסלול השקעה עם מרכיב מניות גבוה יחסית.

עלינו להעמיק את הידע הפיננסי שלנו- להבין מי מנהל את ההשקעות שלנו (בית השקעות או חברת ביטוח), מהם דמי הניהול אותם אנחנו משלמים, מהי החשיפה הכוללת לנכסי סיכון במסלול ההשקעה אותו בחרנו (לא רק מניות, אלא גם אג"ח חברות והשקעות אלטרנטיביות).

בחינת כל הנקודות הנ"ל תסייע לנו בבחירת מסלול ההשקעה המתאים עבורנו, אשר אינו חייב להתאים בהכרח למסלול תלוי הגיל בו אנו נמצאים כיום.

אילון ברלס, יועץ פיננסי וסוכן ביטוח פנסיוני.

x