שוק עולה - עליה במכירות של כלי רכב היברידיים וחשמליים בסין

נתונים שפורסמו ביום שלישי הראו שסין מכרה בשנה שעברה כמעט פי שלושה יותר כלי רכב היברידיים וחשמליים מלאים (EV) מאשר בשנת 2020. מי הולך להיות הבוס?

 

 
Image by Marilyn Murphy from PixabayImage by Marilyn Murphy from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/01/2022

למכירות המכוניות הסיניות הייתה שנה חזקה להפליא. נראה כי נהגים בסין קנו 21 מיליון כלי רכב בשנת 2021, שזה כמעט 5% יותר מהשנה הקודמת ורק 5% פחות משנת 2019 שלהזכיר, שייכת ל"נורמלי הישן", שנה ללא מגיפות. השנה, מדובר בכלאיים ורכבי רכב חשמליים שגנבו את ההצגה: לקוחות קנו כמעט פי שלושה מ"רכבי האנרגיה החדשים" מאשר ב-2020.

התחזית של התאחדות האנליסטים לשנת 2022 הוא ששוק מכוניות הנוסעים של סין יתרחב וצפוי לצמוח ב-5%, כאשר מכוניות אנרגיה חדשות מהוות רבע מסך המכירות, אם כי הציפיה היא שהקצב יהיה איטי יותר.

עליה במכירות של כלי רכב היברידיים וחשמליים בסין

כפי שהדברים נראים כעת, כל צמיחה שלא תהיה, תגיע ממכירות מכוניות חשמליות,  ואילו מכירות של מכוניות עם מנוע בעירה פנימית יישארו קבועות או ירדו מעט השנה...מי עתיד להיות הבוס?

בנוסף, אי אפשר להתעלם מהסיכונים התלויים מעל השוק. סיכונים הכוללים האטה כלכלית, מגיפה פעילה, והנתונים תומכים ומצביעים על כך שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם האטה בחודשים האחרונים על רקע התאוששות איטית בצריכה ושפל ממושך בתחום הנכסים.

אך מי מהיצרניות עשתה את הדברים יותר (ופחות) טוב?

יצרניות הרכבים החשמליים הגדולות בסין מכרו בשנה שעברה מספר שיא של מכוניות. BYD 1211  מכרה כמעט 600,000 מכוניות נוסעים באנרגיה חדשה בשנת 2021. XPeng, NIO ו-LI  מסרו כולן יותר מ-90,000 כלי רכב כל אחת בשנה שעברה.

גרף שבועי LI, XPEV, BYD 1211 מקור TradingView

גם טויוטה מוטור הצליחה לנווט את אילוצי שרשרת האספקה טוב יותר מכמה יריבות בסין (וגם בארה"ב), והמכירות שלה בסין עלו ב-8.2% בשנת 2021.

לעומת זאת, מסירות הרכבים של פולקסווגן בסין ירדו ל-3.3 מיליון כלי רכב בשנה שעברה, ירידה של 14% משנת 2020, כאשר הגל הראשון של נגיף הקורונה שטף את סין ובעצם, את העולם כולו, כידוע, על רקע המחסור העולמי בשבבים שגרם לשפע של בעיות בייצור והתפרצויות קטנות יחסית של קוביד-19 בסין, שהשביתו מפעלים בטיאנג'ין ובנינגבו. מצב זה הביא לפספוס היעדים שלה. הביצועים הנמוכים של יצרנית הרכב הגרמנית באחד משווקי המפתח שלה ממחיש כיצד לפחות חלק מיצרניות הרכב העולמיות נפגעו מהמחסור במוליכים למחצה שהחל בסוף 2020.

לטסלה, אין בעיות כאלה: יותר ויותר קונים מרגישים חיוביים לגבי ענקית הרכבים החשמליים של  אילון מאסק. והרבעון האחרון היה פשוט מדהים לכל הדעות: טסלה סיפקה 309,000 מכוניות טוב יותר מהצפוי שזה 28% יותר מהשיא הרבעוני הקודם והרווח הרבעוני השביעי ברציפות של החברה. 

כל זה קשור בחלקו להתיאבון ההולך וגובר של סין לרכבי חשמל, אך זה גם קשור הרבה לאופן שבו טסלה התמודדה עם המחסור בשבבים.  אחרי הכל, לטסלה יש קשרים הדוקים עם הספקים שלה. בנוסף,  יש לה את הגמישות להשתמש בסוגים שונים של מוליכים למחצה בכלי הרכב שלה. ואם זה לא מספיק, שני המפעלים החדשים ביותר שלה אמורים להגביר את הייצור השנה, כחלק מהיעד של החברה לספק 50% יותר רכבי EV מדי שנה. אם כן, לא סתם מניית טסלה זינקה בכמעט 50% ב-2021.

ואם מדברים על קשריה וחבריה של טסלה, גם הספקים של טסלה רוכבים על הגל: LG Energy Solution  אחת מיצרניות סוללות הרכבים החשמליים הגדולות בעולם  אמורה להירשם לבורסה בהמשך החודש, בצעד שעשוי להעריך את החברה ב-59 מיליארד דולר. אגב, ההנפקה הזו בדרך להיות הגדולה אי פעם בדרום קוריאה. החברה מעוניינת לגייס עד 11 מיליארד דולר כדי לעמוד בביקוש הגובר.

גרף שבועי Tesla, Toyota

הסינים ינהרו לסוכנויות? נקודה למחשבה

זה לא סוד ששוק רכבי האנרגיה החדשים בסין הפך להיות מונע על ידי מדיניות וסובסידיות.  וייתכן שהדברים רק עומדים להיות מעניינים יותר: ממשלת סין אמרה שהיא תפסיק להציע סובסידיות עבור רכישות EV החל משנת 2023. כלומר, יתכן והנהגים סין ירצו לנצל את יתרון הסובסידיות הזה כל עוד הם יכולים. 

זו יכולה להיות הסיבה לכך שהאגודה למכוניות נוסעים בסין צופה שמכירות EV הסיניות יגיעו ל-6 מיליון השנה.  מדובר בכמעט פי שניים משנת 2021. ואם זה נכון, רכבי אנרגיה חדשים יהוו כ-20% מסך מכירות הרכב במדינה.

התמונה הגדולה יותר: סין אינה קרקע פורייה לכולם

חברות EV אולי משגשגות, אבל סין אינה קרקע פורייה לכולם: רק אתמול איירבוס הזהירה שהטקטיקות הקשוחות של המדינה נגד אומיקרון עלולות לגרום ליצרן המטוס כאב ראש גדול. אחרי הכל, החברה עלולה להיאלץ לסגור את אחד מהמפעלים המרכזיים שלה במדינה. 

x