רוצים לקרר את האינפלציה בלי לפגוע בכלכלה, אבל בינתיים האינדיקציות מראות שהם בכיוון ההפוך

19 חודשים ברציפות שמדד המחירים לצרכן לפעמים יש תחושה שהשיח סביב העלאות ריבית נועד בעיקר לשרת מראית עין של רלוונטיות הפדעולה ומאיץ

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי, הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/01/2022

כבר 19 חודשים ברציפות שמדד המחירים לצרכן בארה"ב עולה ומאיץ, כעת לשינוי שנתי של 7.0%. את ההתייקרויות ממשיכים להוביל בעיקר מחירי המוצרים הפיזיים, עם עליה שנתית שלהם ב-10.7%, בעוד מחירי השירותים עלו "רק" ב-3.7%. שלושת מנועי האינפלציה העיקריים הם אנרגיה (שממשיכה לעלות גם בינואר), מחירי מכוניות (שלפי אינדיקציות גם כן ממשיכים לעלות בינואר), ובגזרת השירותים שכר הדירה, שהאיץ לעליה שנתית של 4.1%. כנראה שהסעיפים היו פחות חמים מהצפוי כיוון שציפיות האינפלציה הגלומות בשוק ירדו מעט (ל-10 שנים מ-2.58% ל2.49%).

לפי דיווחי שלוחות הפד ישנה בשבועות האחרונים נסיגה בכל הקשור לצריכת פנאי, כולל מלונאות, כנראה בגלל התפשטות האומיקרון, אך בכל מה שלא פנאי ההתרחבות נמשכת, כשהאיום המרכזי לפי הדיווחים הם שיבושים באספקה ומחסור בעובדים. נראה שהפד לא מצליח בינתיים לקרר כלום:

רוצים לקרר את האינפלציה בלי לפגוע בכלכלה, אבל בינתיים האינדיקציות מראות שהם בכיוון ההפוך - סגנית יו"ר הפד הנבחרת, ליאל ברנרד, אמרה אתמול בפרסום העדות לסנאט, כי המטרה שלהם היא לקרר את האינפלציה בחזרה ל-2% תוך תמיכה בצמיחה בת קיימא שכוללת את כווווווולם...". מה זה כולם, גם את תעשיית הטכנולוגיה שכבר הראתה סדקים ברמת התשואות הנוכחית? או את תעשיית הפנאי שעדיין נאבקת באומיקרון? בכל מקרה, ציפיות האינפלציה לא מגיבות לפד ובצדק, כי גם הפקקים בנמלים לא: לפי הבורסה הימית של דרום קליפורניה בימים חמישי ושישי האחרונים הגיע מספר ספינות המכולות שממתינות לעגינה בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ' לשיא חדש של 105 ספינות! הם לא שמעו על הריבית ומרץ? לפי השוק האינפלציה דוהרת ללא בלמים... בינתיים גם השתטחות שיפוע עקום התשואות התחדשה, בעיקר מעליית התשואות הקצרות.

לפעמים יש תחושה שהשיח סביב העלאות ריבית נועד בעיקר לשרת מראית עין של רלוונטיות הפד. השאלה כמה רחוק הם יילכו שם עם ההצגה הזאת, עד שיצליחו בכל זאת להרוג את סקטור הטכנולוגיה? עד שיצליחו להרוס את יכולת הממשל לשרת את החוב (29 טריליון דולר)? עד שיפילו מספיק נוטלי משכנתאות? או אולי עד שימשכו מספיק הון משווקים מתעוררים כדי לגרום להם למשבר (שיחזור לארה"ב כבומרנג)? ובכלל אולי זה יהיה הממשל האמריקאי שינסה לקרר את הכלכלה לאחר קריסת התמיכה הציבורית בו, ויעדיף לבטל לגמרי את תכנית התשתיות המחממת או להסיט את נושא בחירות אמצע הקדנציה המתקרבות לסכסוך עם רוסיה בנושא אוקראינה. אגב, איפה אירופה בסיפור הזה? היא בעיקר דואגת למחיר הגז שלה.. ושהרוסים ייקחו את אוקראינה באהבה ושלום.

מחר פרסום מדד המחירים לצרכן בישראל - להערכתנו מדד דצמבר עלה ב-0.1%, דומה לממוצע התחזיות, ו-2021 כולה הסתכמה ב-2.6%. את המדד תמשוך בין היתר למטה ירידה במחיר הדלק, השפעות ממתנות של התחזקות השקל, ואולי כבר האומיקרון במלונות. מנגד יתמכו בה העלאת מס הרכישה, שלא ברור למה הוא בכלל במדד, מחירי המכוניות, שכבר חודשיים עולים בקצב מהיר מאד של 1.3% בחודש, מזון ודיור, שבאופן פרדוקסלי עשוי דווקא להפתיע בהתמתנות ביחס לנובמבר בגלל שיטת המדידה הלא יציבה של הלמ"ס. אינפלציה שנה קדימה אנו צופים 2.3%.

דו"ח מיידי בדבר תוצאות ההנפקה לציבור על פי דוח הצעת מדף מיום 12 בינואר 2022.

x