ירידות קשות - האם פאניקה? מבט על העתיד באמצעות כלי טכני: סרגל Fibonacci

כלי טכני: סרגל Fibonacci . העניין הוא כזה: כאשר שמים סרגל רמות ומצליחים להגיע למצב שבו נראה תגובות של השוק באזורים של תיקוני Fibonacci קודמים, נסיק את גבולות ההתחלה של המהלך ומה שהגיוני שיקרה. ומה אנו רואים?

 

 
NasdaqNasdaq
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/01/2022

קשה לומר שאני מופתע מהירידות האלו. זה כבר זמן שיש אתראות ואזהרות רבות ביחס לבריאותם של שוקי המניות בעולם, ובמיוחד באלו בארה"ב. כתבות רבות באתר זה הביאו סממנים פונדמנטליים וטכניים אשר הציגו חולשה ובנייה של פסגה איטית אבל ניכרת. למעשה, כאשר השוק מיאן להמשיך קדימה אחרי דשדוש סוף השנה שעברה, ותחילת השנה הזו, היה ברור שיש כנראה צורך בחידוש הבטריות החיוביות על ידי מימוש רווחים משמעותי יותר מהרגיל.

שווי שוק מנופח של מניות טכנולוגיה מובילות, אינפלציה מרימה ראש עם הקשחה של מדיניות הפדרל רזרב, עלייה דרמטית של המינוף הכללי בבנקים האירופים, סגירת פוזיציות וחולשה גדולה בשווקים המתעוררים, ובמדד כמו הראסל-2000 המיצג את הכלכלה המקומית, כל אלו היו בעוכרי המשך המגמה החיובית. תוסיפו לזה חששות גיאו-פוליטיות (אוקראינה) וגם סימנים טכניים ברורים של סטיות שליליות במדדי סנטימנט ורוחב שוק, וקיבלתם הכנה למה שראינו מאז יום שלישי האחרון ועד היום.

סקירה זו תנסה להראות שני דברים: האם ניתן לקבל רמז לעתיד לבוא ממה שעשה המדד התנודתי ביותר מבין כל הגדולים, והוא הנסדק-100? והאם אנו נמצאים ב-Panic Mode אצל המשקיעים? (אגב, שני הגרפים של כתבה זו נוצרו על ידי המערכת הגראפית של Investing.com):

נסדק-100

לפניכם גרף יומי של מדד המניות ה"טכנולוגי" האמריקאי:



כמו שאמרתי לעיל, הימים האחרונים היו קשים למדי. בתחילת השנה היינו במדד הזה סביב שיא כל הזמנים (16500-16600) ועכשיו, המדד הגיע לשפל תוך יומי של סביב 13700. משהו כמו 18% ירידה. אבל, שימו לב למה שקרה בארבעת ימי המסחר האחרונים: נרות הולכות וגדלות באורכן, עם זנבות גדולים. מה זה אומר? הרבה מאוד היצע ושלילה כאשר בנקודה מסוימת מגיעים השורטיסטים הבאים לסגור את העמדה שלהם, ו"קוני המציאות" למיניהם, כדי לסיים את היום יותר גבהו מהנמוך היומי.

אתמול, יום שני, הייתה פשוט דוגמה יפה לכך במיוחד.

עניין זה מצביע על הרבה מאוד התרגשות וסנטימנט המתקרב לפאניקה. כחיזוק לעניין זה הבאתי לכם את מניית Netflix, ומסלולה התוך יומי, אשר מדגים, בצורה יפה במיוחד, את מה שציינתי ביחס למדד. אבל, עיקר העניין בגרף הזה אינו זה אלא הניסיון שלנו לחשוב קדימה: האם, בעזרת כלי סרגל Fibonacci, ניתן לחשוב על גבולות הגזרה של הירידות האלו. לפחות לתקופה הקרובה?

העניין הוא כזה: כאשר שמים סרגל רמות ומצליחים להגיע למצב שבו נראה תגובות של השוק באזורים של תיקוני Fibonacci קודמים, נסיק את גבולות ההתחלה של המהלך ומה שהגיוני שיקרה. ומה אנו רואים? עד כה קיבלנו תגובות מצוינות באזור של 23.6% (15330), 38.2% (14440) וביום שני האחרון ממש דיוק על רמת ה-50% (13700)! לכן, המסקנה די ברורה: נקודת ההתחלה של המהלך המתקן נמצאת בשפל של ה-18-09-2021 סביב 10700. ומה הלאה? רמת התיקון הלגיטימית הבאה היא של 61.8% (13000) והאחרונה של 78.6% (11990). אלו יכולים להיות יעדים של הגעה אחרי שנראה תיקון עולה מסוים, אשר יקל על השלילה הגדולה כרגע.

פאניקה או לא?


לצורך עניין זה אני מביא בפניכם את גרף ה-VIX ("מדד הפחד") אשר מציג לנו את מידת החששות של כותבי האופציות על מדד המניות העיקרי S&P500. ומה אנו רואים? למרבה הפלא, ולמרות הירידות החדות מאוד שראינו עד כה, הויקס אינו משתולל כלל. נכון, הגענו לרמות גבוהות, סביב 32 אבל זה היה גם בסוף 2020 ותחילת 2021. רמת הפאניקה האחרונה הייתה בקורונה, כאשר הוא הגיע לאזור של 60-70. שלא נדבר על אזורי המאות כאשר דברנו על משברים כמו משבר הדוט.קום של 2000, מגדלי התיאומים, ובמיוחד במשבר הסאב-פריים של 2006-2009.

לכן, התמונה הזו אומרת לנו כך: הירידות קשות וכואבות למי שנכנס לאחרונה בשוק. אבל, השחקנים הגדולים לא רואים בזה משהו דרמטי במיוחד אלא "ניקוי יבש מתבקש" של המצב האבסורדי שהיה בחלק מהמניות, ומהסביבה הרועשת מבעיות כמו אינפלציה וצחצוח חרבות. הימים הקרובים יאמרו לנו הרבה לגבי המשך התחושה הזו של ה"גדולים" כאשר אני מזכיר לכם שביום רביעי זה, 26-01-2021, יש לנו החלטת ריבית של הבנק המרכזי יחד עם FOMC Statement שמזיז, לעיתים תכופות, הרבה יותר. המון הצלחה לכולם.

x