אלפרד אקירוב נחוש לרכוש השליטה בכלל ביטוח - יפעל באופן אישי לקבלת היתר ? האזינו

"אם אלרוב לא תקבל היתר שליטה בכלל ביטוח, אפעל לקבלת היתר באופן אישי"

 

 

 
כלל ביטוח ופיננסיםכלל ביטוח ופיננסים
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/03/2022

רשות שוק ההון דחתה את הצעות "אלרוב" לפתרון בעיית השיכבה השלישית המנוגדת לחוק הריכוזיות. כך מדווחת היום החברה. 

מדובר בכך, שרכישת השליטה בכלל אחזקות ביטוח בידי אלרוב תיצור פירמידה בעלת שלוש שכבות. סעיף 21 לחוק הריכוזיות קובע כי ״לא תשלוט חברת שכבה שנייה בחברת שכבה אחרת". השכבה השלישית בה מדובר היא כלל ביט מימון, שבבעלות כלל חברה לביטוח.

רשות ניירות ערך הודיעה בדצמבר אחרון, כי לפי עמדתה, בה צידד גם הממונה על שוק ההון ד"ר משה ברקת, רכישת השליטה בכלל על ידי אלרוב תיצור פירמידה בעלת שלוש שכבות - אלרוב כחברה ציבורית תשלוט על כלל אחזקות, שגם היא חברה ציבורית בפני עצמה. כלל אחזקות בעלת השליטה בכלל חברה לביטוח, שאמנם אינה ציבורית, אך מחזיקה באחזקה מלאה בחברת כלל ביט מימון, חברה שהנפיקה סדרות אג"ח בהיקף של 5 מיליארד שקל ונחשבת ציבורית. 

אלרוב העבירה לרשות שוק ההון חוו"ד מפורטת של פרופ' ברק אורבך לפיה רכישת כלל על ידי אלרוב עומדת בדרישות חוק הריכוזיות ותתרום לתחרותיות במשק הישראל. חוות הדעת הציג חלופות שימנעו את מכשול חוק הריכוזיות שהמרכזיות בהן הן:

כלל אחזקות הציבורית וכלל ביטוח הפרטית מהוות שכבה אחת, כך שניתן לקבוע שכלל ביט לא מהווה שכבה שלישית.

מתן היתר שליטה בתנאים שמטרתם לוודא שככל שיקבע כי חלופה א׳ איננה כשלעצמה עומדת בלשון חוק הריכוזיות, תידרש אלרוב לפעול במתווה (עריכת שינויים ארגוניים בתוך תקופה מוגדרת. ק.מ.) שסופו חלופה שלגביה אין מחלוקת כי היא עומדת בלשון חוק הריכוזיות. 

אלא שרשות שוק ההון הודיעה לאלרוב, כי היא אינה מקבלת את הפרשנות שכלל ביט מימון איננה חברת שכבה. לגבי המוצע בחלופה ב', טוענת הרשות כי "יש להבחין בין תנאים מוקדמים שיש לקיימם לפני מתן ההיתר לבין תנאים מאוחרים, וכי לדידה צעדים ארגוניים שיביאו לעמידה בחוק הריכוזיות הנם מסוג התנאים שצריכים להתקיים קודם למתן ההיתר, ומכאן שחלופה ב' איננה אפשרית".

בעקבות דחיית חוות הדעת שהעבירה אלרוב לרשות, מסר אלפרד אקירוב בתגובה: "בכוונת אלרוב להמשיך ולפעול ולקבל היתר שליטה לרכישת כלל ביטוח. ככל שבסוף הדרך לא תקבל אלרוב היתר שליטה, אוכל לפעול לקבלת היתר לרכישת השליטה באופן אישי".

x