המדריך לדו"ח השנתי מקרן הפנסיה לשנת 2021 - אל תסתפקו בדוח המקוצר

יש לשים לב כי לכל חוסך יש למעשה 2 דו"חות – דו"ח מקוצר ודו"ח מפורט. הדו"ח המקוצר הינו דו"ח בן עמוד אחד בלבד המציג את עיקרי הנתונים. דו"ח זה נשלח לכל המבוטחים באחת מהדרכים שצוינו לעיל. הדו"ח המפורט הינו דו"ח המציג פירוט נרחב של הנתונים ומופיע באזור האישי שבאתר קרן הפנסיה.

 

 

 
אייל סיאני אייל סיאני
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/03/2022

קרנות הפנסיה החדשות המקיפות מנהלות יותר מחצי טריליון שקל עבור כ-4 מיליון עמיתים.

כמדי שנה, בימים אלו מקבלים עמיתים אלו את הדו"ח השנתי לשנת 2021. 

שנה זו הייתה שנה חיובית ביותר בשוק ההון – מה שהוביל לתשואה ממוצעת של כ-15% לעמיתים בשנת 2021.

כיצד ומתי נקבל את הדו"חות?

הדו"חות השנתיים יגיעו למבוטחים עד סוף חודש מרס. העמיתים יקבלו את הדו"חות באחד מ-3 הדרכים הבאות: בדואר, ב-SMS  לטלפון הנייד או בדואר אלקטרוני.

יש לשים לב כי לכל חוסך יש למעשה 2 דו"חות – דו"ח מקוצר ודו"ח מפורט. הדו"ח המקוצר הינו דו"ח בן עמוד אחד בלבד המציג את עיקרי הנתונים. דו"ח זה נשלח לכל המבוטחים באחת מהדרכים שצוינו לעיל. הדו"ח המפורט הינו דו"ח המציג פירוט נרחב של הנתונים ומופיע באזור האישי שבאתר קרן הפנסיה. 

אז מה בדיוק מכיל הדו"ח של קרן הפנסיה ולמה כדאי לשים לב? נעזרנו באייל סיאני, מומחה פנסיוני וסמנכ"ל בקוואליטי ביטוח ופיננסים כדי להבין.

מה מכיל הדו"ח ולמה כדאי לשים לב

הדו"ח השנתי המקוצר מופיע על גבי עמוד אחד בלבד ומכיל 5 חלקים עיקריים:

חלק א'- תשלומים צפויים מקרן הפנסיה

בטבלה זו מוצגים הסכומים שיתקבלו מקרן הפנסיה, נכון לסוף 2021, לגבי שלושת הכיסויים הביטוחיים שבקרן הפנסיה: זקנה, נכות ומוות.


למה כדאי לשים לב?

ניתן להתחיל לקבל קצבת זקנה מקרן הפנסיה החל מגיל 60. משמעותו העיקרית של גיל הפרישה שיופיע בסעיף הראשון הוא הגיל בו יופסקו הביטוחים למקרה מוות ונכות. לכן, חשוב לבדוק האם גיל הפרישה עונה לדרישתכם ואם לא - פנו לקרן הפנסיה בבקשה לעדכן את גיל הפרישה בהתאם(ניתן לעדכן עד גיל 67). 

גובה הכיסוי הביטוחי לנכות ושאירים הניתן לכל מבוטח אינו בהכרח המרבי (היות והוא מושפע, בין היתר, מהמסלול הביטוחי בו נמצא המבוטח, גיל הצטרפות ועוד) ולכן חשוב ביותר לבדוק מה גובה הכיסוי הביטוחי  ולפעול להתאמתו במידת הצורך והאפשר. 

חלק ב'- תנועות בקרן הפנסיה 

טבלה זו מציגה סיכום כללי של נתונים כספיים בחשבון המבוטח במהלך 2021.


למה כדאי לשים לב?

אם למבוטח אין שאירים הוא רשאי לבקש מקרן הפנסיה לבטל את הביטוח לתקופה של שנתיים, כיוון שאין לביטוח רלוונטיות. עלויות הביטוח שבוטל יועברו למרכיב החיסכון לצורך הגדלת פנסיית הזקנה של המבוטח.

חלק ג'- אחוז דמי ניהול והוצאות בשנת  2021

טבלה המציגה פירוט של שיעור דמי הניהול שנגבו מחשבון המבוטח. ישנם 3 סוגי דמי ניהול: דמי ניהול מחיסכון, דמי ניהול מההפקדה ודמי ניהול בגין ניהול השקעות


למה כדאי לשים לב?

צמוד לטבלה זו ישנו בלון המציג את ממוצע דמי הניהול שקרן הפנסיה גובה מכלל העמיתים. השוו את שיעור דמי הניהול שאתם משלמים לדמי הניהול הממוצעים. 

בהקשר זה יצוין כי רשות שוק ההון בחרה 4 קרנות פנסיה נבחרות  המחויבות להציע לכל מבוטח שיצטרף אליה דמי ניהול מוזלים ביותר של 1% מההפקדה+0.22% מהחיסכון הצבור וזאת לעשר שנים לפחות. בדקו כמה אתם משלמים ופעלו בהתאם!

חלק ד'- מסלולי השקעה ותשואות בשנת 2021

טבלה המציגה את שיעור התשואות שהשיגה קרן הפנסיה בתקופת הדו"ח לגבי כל מסלול השקעה בו הושקעו הכספים במהלך 2021 (לרבות מסלולים מהם העביר המבוטח את כספיו למסלול השקעה אחר).

יודגש כי התשואה המוצגת הינה התשואה השנתית של מסלול ההשקעה ולא של החשבון הספציפי של העמית וכן תשואה זו הינה לאחר ניכוי הוצאות ניהול השקעות ולפני ניכוי דמי ניהול.


למה כדאי לשים לב?

חשוב לבדוק היכן מושקעים החסכונות והאם מסלול ההשקעה מתאים לרצונותינו וצרכינו. ככל ומצאנו כי אנו רוצים לעבור למסלול השקעה אחר ניתן להגיש בקשה לקרן הפנסיה וזו תעביר את הכספים למסלול ההשקעה החדש בתוך 3 ימי עסקים. כמו כן, ניתן להעביר את החיסכון לקרן פנסיה אחרת ולשמור על הזכויות שלנו.


חלק ה'- פירוט הפקדות לקרן הפנסיה בשנת 2021

טבלה זו מציגה את פירוט ההפקדות בחשבון המבוטח בשנת 2021 


למה כדאי לשים לב?

בדקו כי סכום ההפקדות בטבלה תואם את הנדרש וכי ההפקדות מבוצעות באופן חודשי רציף. תוכלו לבצע את ההשוואה כאמור באמצעות בדיקת הנתונים המופיעים בתלוש השכר.

בדקו האם ההפקדות לקרן הפנסיה מבוצעות בגין כל רכיבי השכר ובאם לא שיקלו לבצע זאת אף באופן עצמאי על מנת להגדיל את היקף החיסכון והכיסוי הביטוחי.

x