הריבית דריבית של נוטלי המשכנתאות

עד כמה אתם מעודכנים בשינויי הריבית במשכנתא?

 

 

 
הילה מילר, קרדיט: יח״צהילה מילר, קרדיט: יח״צ
 

הילה מילר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/05/2022

בעידן בו קיימת הסתערות רבתי על שוק המשכנתאות, עובדה שבאה לידי ביטוי ב-2021 בסכום שיא של כל הזמנים, כ-130  מיליארדי שקלים, ספק אם נוטלי המשכנתאות  בכלל מודעים לעובדה שהריבית על המשכנתא שלהם מתעדכנת באופן שוטף, בלי קשר לריבית הכללית במשק.

תרחיש זה קורה כבר במהלך החודשים האחרונים, הרבה, הרבה זמן לפני שנגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, החליט במחצית חודש אפריל לעדכן את שער הריבית הכללית במשק. הבנקים המסחריים החליטו זה מכבר לעדכן בעצמם את הריביות על המשכנתאות, ובמסלולים המשתנים, בכ-0.2-0.3 אחוזים. 

הסיבה להעלאות ריבית אלה, שכאמור הציבור הרחב ובאמצעי התקשורת כמעט ולא התייחסו כלל אליהן(!), היא הרצון הטבעי של הבנקים להגן על עצמם, בתנאי סיכון הולך וגובר של שוק מבעבע בו כולם מתנפלים על המשכנתאות, כמו על לחמניות  טריות של בוקר מהמכולת בשקלים ספורים.

סיכון זה, כמובן, יילך ויגדל בתנאים של חוסר יציבות עולמית, עימות בין רוסיה ואוקראינה ובורסות מתנדנדות, זאת בנוסף לבעיית האינפלציה הגוברת והולכת, שתחייב העלאת ריבית כללית בלאו הכי.

ובמילים אחרות, כבר בטרם העלאת הריבית הכללית, נוטלי המשכנתאות שילמו יותר, עשרות עד מאות שקלים לחודש, עבור משכנתא שאותה נטלו במהלך השנה האחרונה. יתרה מכך: על פי מצב אי הוודאות הנוכחי, סביר מאוד להניח כי עדכוני הריבית על המשכנתאות יימשכו, עם או בלי המשך תהליך העלאות הריבית הכללית הצפויות במשק.

ובמילים אחרות: נוטלי המשכנתאות עומדים בפני תרחיש קשה בהרבה של עדכונים כפולים ומכופלים, גם בשל העלאות הריבית הצפויות וגם בשל העלאות הריבית הדיפרנציאליות שאותן הבנקים המסחריים משיתים עליהם. 

לטעמי על קברניטי המשק, כולל נגיד בנק ישראל, לתת את דעתם על שילוב בעייתי זה, קל וחומר המשך הפיתוי זרק הנגיד בדצמבר 2020, כשאפשר נטילת שני שלישים מהמשכנתא, בתנאים של ריבית פריים.

השילוב של צריכה חסרת רסן במשק, ובמיוחד לאחר היציאה ההדרגתית ממשבר הקורונה, לחצים אינפלציוניים גוברים והולכים, סכנה שבכל רגע תתחדש האבטלה ובד בד מצב של אי וודאות כלכלית הן אצלנו, והן בעולם הרחב, רק ממחישה ביתר שאת את הסיכון הזה.

אמנם נגיד בנק ישראל הכריז לא מכבר על רפורמה שלפיה יוכלו נוטלי המשכנתאות לבדוק היטב מראש איזו משכנתא כדאי להם לקחת, ויעמדו לרשותם בזמן אמת כל הנתונים והחלופות האפשריים, אולם רפורמה  זו תכנס לשלב ביצוע רק לקראת הקיץ, זאת במקרה הטוב, כשעד אז, מן הסתם, תמשך ההתפלות חסרת הרסן על המשכנתאות.

ואם תרחיש זה לא ייבלם, אזי לצערי הרב אנחנו צפויים למשבר בשוק המשכנתאות שייפול על כולנו בריבית דריבית. תרתי משמע!

*כותבת המאמר היא הילה מילר סמנכ"לית השיווק של מ.אביב ומומחית לשוק ההון  

x