אלקטריאון ואלקטרה- אפיקים חתמו על הסכם שיתוף פעולה מסחרי

 

 

 
אקטריאון אפיקים, קרדיט: אלקטריאוןאקטריאון אפיקים, קרדיט: אלקטריאון
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/05/2022

חברת אלקטריאון חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת התחבורה הציבורית אלקטרה אפיקים במסגרת ההסכם, תספק אלקטריאון לאלקטרה-אפיקים תשתית לטעינה אלחוטית שתאפשר הטענה בו זמנית של 30 אוטובוסים, 24 שעות ביממה. העסקה נעשתה בהמשך לקול קורא שהפיצה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה למפעילות התחבורה הציבורית, לרכש והקמת תשתית לחשמול אוטובוסים. המשרד היה שותף להסדרת החניון לטעינה חשמלית מול עיריית ראש העין, והשקיעה בפרויקט כ- 10 מיליון ש"ח. צעד זה מצטרף לפעילות שמבצע המשרד להחלפת כ-50% באוטובוסים העירוניים בישראל לאוטובוסים חשמליים. במסגרת הסכם זה אלקטריאון תספק שירותי תחזוקה, תמיכה ותפעול למשך 12 השנים הקרובות. עלות העסקה עומדת על 6.5 מיליון ש"ח לכיסוי פעילות צי הכולל 30 אוטובוסים. בנוסף תישא אלקטרה אפיקים בעלות החשמל השוטף. אלקטרה אפיקים הינה מפעילת האוטובוסים הרביעית בגודלה בישראל עם כ- 1,400 אוטובוסים. עיריית ראש העין הייתה שותפה מבורכת למהלך אסטרטגי כחלק ממדיניותה להכנסת תחבורה חשמלית נקייה לעיר הגדלה בקצב גבוהה. 

עסקה זו הינה העסקה המסחרית השנייה עליה חתמה אלקטריאון בישראל. העסקה הקודמת נחתמה מול דן, וכוללת מכירת שרותי טעינה אלחוטית לכ-200 אוטובוסים עליו הודיעה באוקטובר 2021. להערכת החברה הסכם אלקטרה אפיקים הינו הסכם מהותי בעל פוטנציאל הרחבה עתידית, כולל סיכוי משמעותי לשיכפולו מול מפעילים נוספים מהארץ ומחו"ל. העסקה נעשתה ברוח החלטת משרד התחבורה לשנות את פני התחבורה הציבורית בישראל תוך הטלת איסור על הכנסת אוטובוסים מזהמים כבר משנת 2025. תמיכת משרד התחבורה חשובה במיוחד היות והמשרד הוא  הגורם המממן את פעילות התחבורה הציבורית בישראל, והגורם שאישר את השימוש בטעינה האלחוטית של אלקטריאון. האישור שניתן יאפשר למפעילי התחבורה הציבורית בישראל לשכפל את הפרוייקט ולקדם במהירות את התחבורה הירוקה בישראל .

עודד כהן, מנכ"ל אלקטרה אפיקים: "כחברת תחבורה ציבורית מובילה, פנינו לאנרגיה ירוקה. היות שהמעבר לשימוש באנרגיה חשמלית תלוי בהקצאת תשתיות, חיבורים רבי עוצמה לחברת החשמל וביורוקרטיה ממושכת, שמחנו על שיתוף הפעולה עם חברת אלקטריאון המציעה אלטרנטיבה חסכונית ונגישה יותר להטענת אוטובוסים חשמליים. אלקטרה אפיקים מפעילה כבר היום 25 אוטובוסים חשמליים בקווי BRT ייחודיים בעיר אשדוד כחלק מפרויקט עיר בת קיימא ושואפת כאמור להרחיב את השימוש באוטובוסים בעלי הנעה באנרגיה ירוקה. אסטרטגיה זו עולה בקנה אחד עם פעילות בת קיימא של קבוצת אלקטרה במישורים שונים לאורך השנים האחרונות. אנו מודים לרשות הארצית של התחבורה הציבורית על קידום ההסכם במסגרת המדיניות לחשמול כלל מערך התחבורה הציבורית" .

פעילות אלקטריאון בישראל מהווה דוגמא למודל העיסקי של החברה שנמצא בתהליכי קידום מול מפעילי התחבורה ציבורית וחברות שילוח במרכז אירופה, בדגש על ערים שונות בגרמניה ובצרפת, בהן פועלת שותפתה האסטרטגית של אלקטריאון – חברת התשתיות ווינצ'י.

פינלנד - פעילות דומה לזו של וינצ'י במרכז אירופה, מבצעת בפינלנד שותפתה המקומית של אלקטריאון, חברת דסטיה (שנרכשה לאחרונה על ידי ענקית התשתיותBouygues ) - חברת שירותי התשתיות המובילה בפינלנד, שמטרתה לקדם את טכנולוגית הטעינה האלחוטית עבור ציי רכב כגון תחבורה ציבורית ורכבי שילוח.

שבדיה - לאחרונה עדכנה החברה כי משרד בתחבורה הוסיף לפרוייקט הנוכחי בגוטלנד תקציב של מעל 7 מיליון ש"ח. מטרת התוספת הינה הקמת מקטע כביש נוסף בו מתקינה אלקטריאון את המערכת המתקדמת יותר של החברה - המספקת ביצועי טעינה משופרים. להערכת החברה הקמת המקטע הנוסף כבר בשנה הזו , יחזק את מעמדה לקראת המכרז להקמת כביש חשמלי אלחוטי ראשון בשבדיה, באורך 42 ק"מ.

ארה"ב – ג'יקובס, שותפתה האסטרטגית של אלקטריאון, עוסקת בקידום עסקאות מסחריות מול לקוחותיה השונים המפעילים תחבורת אוטובוסים ומשאיות ברחבי ארה"ב. בנוסף שותפה ג'ייקובס יחד עם פורד למיזם הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, במסגרתו הודיע עירית דיטרויט על תוכניותיה להשקיע כספים רבים ולהפוך למובילה בתחום התשתיות להטענת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה.

אורן עזר, מנכ״ל אלקטריאון, קרדיט: ניר סלקמן

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון: "שנת 2022 מהווה עבור אלקטריאון את שנת המעבר מתכנון, פיתוח ובניית שרשראות אספקה לעבר יצור רחב היקף ומכירות.  פרויקט הטעינה הסטטית אלחוטית שנחתם מול אלקטרה אפיקים מהווה מודל אותו מתכוונת החברה לשכפל בערים רבות בעולם לצד שילוב טעינה אלחוטית דינאמית – הכוללת יכולת טעינה גם בזמן הנסיעה. בימים אלו ממשיכה אלקטריאון להגדיל משמעותית את כושר היצור בכדי להיות מוכנה להקמה מהירה של פרויקטים שבקנה ופרוייקטים עתידיים.

לפרויקטים אלו חשיבות רבה, הם יאפשרו לחברה להציג את יתרונות הטכנולוגיה שבהם הקטנת גודל הסוללה, הארכת זמן העבודה ללא פגיעה באופן תפעול האוטובוסים ופיזור אספקת החשמל לאורך כל שעות היממה בכדי להקל על חברת חשמל. יתרונות אלו יאפשרו לערים ומדינות להאיץ את המעבר לתחבורה חשמלית ברת קיימא. אנו מודים למשרד התחבורה על האמון בטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת של אלקטריאון אשר ללא ספק תקדם את תחום התחבורה הירוקה במדינת ישראל."

x