מדד אמון הצרכנים בחודש אפריל 2022, על רקע משבר הקורונה

The Consumer Confidence Indicator in April 2022 in Light of the Coronavirus Crisis

 

 

 
Image by Thiago Lazarino from PixabayImage by Thiago Lazarino from Pixabay
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/05/2022

אפריל 2022 לעומת מרץ 2022

מדד אמון הצרכנים עומד על 17%- (במרץ 19%-).

לא חל שינוי של ממש בארבעת המאזנים המרכיבים את המדד:

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד על 33%-.

המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 13%-.

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על 2%-.

המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 21%-.

באפריל 2022 מדד אמון הצרכנים היחסי עומד על 84.


מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים. המתודולוגיה של הסקר תואמת את ההנחיות של ארגון ה-OECD לסקרים מסוג זה.
מגמות במדד אמון הצרכנים החודשי עד אפריל 2022

מחודש מרץ 2020 עד חודש אוקטובר 2020, על רקע משבר הקורונה והשינויים הן במצב התחלואה והן בהחלת ההגבלות וההקלות על המשק, ניתן להבחין בתנודתיות בערכי מדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו. בחודש מרץ עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק, ירד המדד 

ל-22%- מ-6%- בפברואר, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-.

גם לאחר השיפור שבא בעקבות ההקלות בחודשים מאי ואוגוסט, הערכים שהתקבלו (14%- ו-24%-, בהתאמה) היו נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016. באוקטובר, עם החלת הסגר הכללי השני, עמד מדד אמון הצרכנים על 28%-.

מנובמבר 2020 עד חודש יולי 2021, מדד אמון הצרכנים נמצא במגמת עלייה:

בנובמבר 2020, עם ההתקדמות בתוכנית היציאה מהסגר השני, הידיעות על ההסכמים בין ישראל לחברות המפתחות חיסונים לקורונה והציפייה להגעתם לישראל, עלה מדד אמון הצרכנים ל-20%-. בדצמבר עם תחילתו של מבצע החיסונים עמד מדד אמון הצרכנים על 16%-.

בינואר 2021, עם החלת סגר שלישי כללי על האוכלוסייה ובמקביל למבצע החיסונים המתרחב, עמד מדד אמון הצרכנים על 15%-, ובפברואר – על 12%-. במרץ ובאפריל עלה המדד ל-7%- ול-2%-, בהתאמה.

באוגוסט בצל העלייה בנתוני התחלואה והחלה של שורת הגבלות ירד המדד ל-15%-; בספטמבר עלה המדד ל-7%-, שכן חרף נתוני התחלואה לא נוספו הגבלות משמעותיות נוספות בתקופת חגי ישראל ולא הוחל סגר על האוכלוסייה. באוקטובר עמד המדד על 8%-. בנובמבר ירד המדד ל-13%- והצביע על החמרה בציפיות. בדצמבר עמד המדד על 12%-, ללא שינוי משמעותי מנובמבר. 

בינואר 2022 המדד ירד ל-18%-, במרץ עמד המדד על 19%- ללא שינוי משמעותי מפברואר. 

באפריל 2022, מדד אמון הצרכנים עומד על 17%-.

ערכי ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד באפריל 2022 היו ללא שינוי משמעותי ממרץ 2022:

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד על 33%-.

המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 13%-.

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על 2%-.

המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 21%-.


מדד אמון הצרכנים בחודש אפריל 2022, לפי תעסוקה, רמת השכלה וקבוצת אוכלוסייה

בקרב האוכלוסייה הערבית ערך המדד הוא 33%-, ומצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית  שאצלה ערך המדד הוא 14%-.

המדד בקרב המועסקים ובקרב אלה שאינם מועסקים עומד על 16%- ו-20%-, בהתאמה.

בקרב חסרי תעודת בגרות ערך המדד 20%-, בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית – 18%- ובקרב בעלי תעודה אקדמית – 14%-.


מדד אמון הצרכנים היחסי באפריל 2022

מדד אמון הצרכנים היחסי נגזר ממדד אמון הצרכנים. המדד מחושב יחסית לתקופת הבסיס – מרץ 2011 עד פברואר 2012 . נתוני המדד היחסי משלימים את התמונה שמציג מדד אמון הצרכנים.

באפריל 2022 מדד אמון הצרכנים היחסי עומד על 84.


x