קצב האינפלציה עלה לרמה הגבוהה מאז 2011

הצמיחה העולמית נסוגה מעט, דבר שסייע לירידה במחירי ההובלה

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

כלכלני פועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/05/2022

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל 2022 עלה בשיעור של 0.8% לרמה של  104.9 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 4.0% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-3.5%. סעיף המזון עלה באפריל בשיעור גבוה של 0.6%, בהשפעת התייקרות מחירי הבשר, העופות והדגים. סעיף הדיור נותר ללא שינוי ובשנה האחרונה הוא עלה ב-3.4%. סעיף הלבשה והנעלה עלה בשיעור של 2.9%, שיעור המתון יחסית לעונתיות והוא הסעיף המרכזי היחיד שהוזל בשנה האחרונה (6.2%-). 

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 1.9% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה הם עלו ב–16.3%.


תחזית מדד המחירים לצרכן

עליית המדד הייתה בדומה להערכתנו (0.8%), והאינפלציה השנתית עלתה לרמה של 4.0%, הקצב הגבוה ביותר מאז שנת 2011. אנו מעריכים כי גל ההתייקרויות טרם מיצה עצמו, ובחודשים הקרובים נראה המשך עליות מחירים בסעיפים כמו מזון ודיור. מחיר הנפט בעולם חצה את רמת ה–110 דולר לחבית, והפיחות שנוצר, מול הדולר בעיקר, צפוי לייקר מוצרי יבוא, כמו גם את הנסיעות לחו“ל. הצמיחה העולמית נסוגה מעט, דבר שסייע לירידה במחירי ההובלה. האינפלציה לכן תהיה מובלת בשנה הקרובה יותר ממחירי שירותים ופחות ממחירי סחורות. ניתן לראות לדוגמא שעליית המחירים בסעיף ריהוט וציוד לבית נבלמה בחודשים האחרונים. הגירעון התקציבי הנמוך מאפשר במקרים מסוימים לממשלה למתן את עליות המחירים לצרכן, כמו שעשתה עם מחירי הדלק. אנו מעריכים שמדיניות זו תימשך.

אנו צופים אינפלציה בשיעור של 3.0% ב– 12 החודשים הקרובים. הסיכון לתחזית הוא עדיין כלפי מעלה, כלומר לאינפלציה גבוהה יותר. העלייה בשכר המגזר העסקי היא בינתיים גבוהה, ואינה תואמת את יעד האינפלציה. אנו מניחים שעליות הריבית יאטו את הפעילות, ויפעלו לבלימת העלייה בשכר.


השפעה על המדיניות המוניטרית

ריבית בנק ישראל צפויה לעלות בכל אחת מההחלטות הקרובות, אם כי במינונים נמוכים מאלו של הפד. אנו צופים ריבית של כ-2% שנה מהיום. שוק הסוופ מגלם ריבית גבוהה של כ-2.50% בעוד שנה. השפעת הריבית על האינפלציה היא בפיגור גדול, אך רמת הריבית הנוכחית, שהיא נמוכה באופן ניכר מרמת האינפלציה עשויה לקבע את האינפלציה ברמה גבוהה. בד בבד עם עליית הריבית, אנו צפויים לראות גם ירידה בציפיות לאינפלציה, כך שהריבית הריאלית תתקרב בעוד כשנה לרמה אפסית.


x